آفتاب
دبیرکل شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس:

جلسه هماهنگی حضور ایران در اجلاس بین المجالس برگزار شد

جلسه هماهنگی حضور ایران در اجلاس بین المجالس برگزار شد

تهران- ایرنا- دبیرکل شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس (IPU) از برگزاری جلسه هماهنگی حضور هیات ایرانی در صد و چهلمین اجلاس فروردین ماه این اتحادیه در دوحه خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خانه ملت، محمدجواد جمالی نوبندگانی امروز- سه شنبه- با اشاره به برگزاری جلسه هماهنگی شورای اجرائی اتحادیه بین المجالس (IPU)، اظهار داشت: قرار است صد وچهلمین اجلاس بین المجالس (IPU) در فروردین ماه 98 در دوحه قطر برگزار شود به همین جهت روز گذشته جلسه هماهنگی برای حضور هیات ایرانی در این اجلاس در معاونت بین الملل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
دبیرکل شورای اجرائی اتحادیه بین المجالس (IPU) بیان کرد: با حضور اینجانب و اعضای شرکت کننده هیات ایرانی و همچنین نمایندگانی از وزارت خارجه و مراکز ذیربط این جلسه هماهنگی برگزار شد.

**اعضای کمیته‌‎های هیات ایرانی در اجلاس دوحه مشخص شدند
وی افزود: اعضای کمیته‌های امور سازمان ملل، صلح و امنیت، صلح پایدار و دموکراسی و حقوق بشر و همچنین کمیته‌های جوانان و زنان مشخص شدند.
جمالی نوبندگانی ادامه داد: هماهنگی‌های لازم برای هر چه پربارتر بودن این اجلاس و استفاده بهینه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ظرفیت‌های IPU انجام شد و به دنبال این هستیم که از ظرفیت اجلاس‌های حاشیه‌ای با گروه‌های مختلف پارلمانی به خصوص کشورهای همسایه و همسو با هماهنگی معاونت بین‌الملل مجلس شورای اسلامی استفاده کنیم.
وی افزود: هیات ایرانی باید بتواند در قطعنامه‌های پیشنهادی IPU حضور فعالی داشته باشد و صدای خانه ملت ایران را به گوش جهانیان برساند.

**ایران از میزبان شدن قطر حمایت کرد
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتخاب قطر با توجه به شرایط منطقه برای برگزاری این اجلاس بسیار مناسب است، گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای حامی میزبان شدن قطر است.
به گزارش ایرنا، اتحادیه بین‌المجالس IPU)‎) یک مؤسسه بین پارلمانی است که در سال ۱۸۸۹ توسط فردریک پسی فرانسوی و رندال کرمر انگلیسی تأسیس شد. این اولین نهاد انجمن ثابت برای مذاکرات چند جانبه سیاسی بود. در ابتدا این نهاد مختص نمایندگان پارلمان بود اما بعد به یک سازمان بین‌المللی برای مجالس کشورهای مختلف تبدیل شد.
مجالس ملی ۱۷۸ کشور (سه کشور آخر ترکمنستان، ازبکستان و وانواتو هستند که عضویت آنها در کنفرانس صدو سی و هفتم اعطا شد) عضو آی پی یو و ۱۲ مجمع پارلمانی منطقه ای اعضای وابسته هستند. این نهاد یک عضو ناظر ثابت در مجمع عمومی سازمان ملل دارا است.
سیام*3061*1535
کد N2068030

وبگردی