آفتاب

قطع تعدادی از درختان بوستان یاس پایتخت

قطع تعدادی از درختان بوستان یاس پایتخت

تهران- ایرنا- خبرنگار ایرنا چندی پیش در مراجعه به بوستان یاس فاطمی پایتخت مشاهده کرد که چندین اصله درخت در این پارک جنگلی قطع شده است.

به گزارش ایرنا، قطع این درختان به شکلی نیست که تعدادی از درختان در کنار همدیگر یکجا قطع شده باشند؛ بلکه بیشتر به صورت یکی در میان یا دو در میان قطع شده است و بقایای موجود نشان می دهد که با اره برقی و در چند وقت اخیر قطع شده اند.
احداث بوستان یاس فاطمی که چهار سالی می شود به عرصه عمومی شهر اضافه شده پس از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع فعالان محیط زیست درخصوص آزادسازی مناطبع طبیعی طی 17 اسفند سال 93 در دستور کار شهرداری تهران در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف قرار گرفت.
این بوستان 13 فروردین سال 94 در روز طبیعت به روی شهروندان گشوده شد.
براساس اعلام شهرداری تهران این بوستان با تلاش شبانه روزی 2 هزار نیرو و تجهیزاتی از جمله ۱۱۰ آلاچیق، 2 هزار دستگاه صندلی پارکی، یک هزار سطل زباله، ۲۰۰ دستگاه باربیکیو، نمازخانه، سرویس بهداشتی و زمین بازی برای کودکان و بزرگسالان افتتاح شد و از آنجاکه آماده سازی آن در ایام وفات تا میلاد حضرت فاطمه (س) انجام شد، بوستان «یاس فاطمی» نام گرفت.
از آن زمان (سال 94) نگهداری بوستان برعهده شهرداری تهران قرار گرفت و براساس اعلام مدیران شهری، نگهداری قسمت جنوبی بوستان توسط شهرداری منطقه 4 و قسمت شمالی آن بامدیریت سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری پایتخت انجام می شود.
خبرنگار ایرنا با وجود مشاهده قطع تعدادی از درختان در این بوستان، پیش از انتشار هرگونه خبری با مسئولان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران تماس تلفنی گرفت تا پاسخ آنان را بگیرد.
«بهزاد بزرگمهر» معاون حوزه جنگل و کمربند سبز سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران پس از شنیدن این خبر از خبرنگار ایرنا استان تهران، ابتدا اظهار تعجب کرد و خواستار آن شد که به اتفاق خبرنگار از محل دیدن شود.
این بازدید با اصرار معاون سازمان بوستان ها، هفته گذشته در حضور رئیس بوستان و نیز در روزی بارانی انجام شد.
پس از رسیدن به محل بوستان و مشاهده درختان قطع شده، بزرگمهر معاون سازمان بوستان ها توضیحاتی درخصوص اینکه درختان ممکن است به علت آفت زدگی یا خشکیدگی قطع شوند ارائه کرد و پس از اقناع نشدن خبرنگار ایرنا، اینچنین پاسخ داد: «مشکل این است که خبرنگاران تحصیلات تخصصی در حوزه کاری ندارند».
این مسئول در ادامه مثالی هم از یک رسانه خارجی زد و ادامه داد: در یکی از رسانه های خارجی برای کاهش هزینه از خبرنگار سیاسی خواستند اخبار ورزشی را نیز بخواند که این خبرنگار به دلیل تخصص نداشتن در این حوزه حتی بلد نبود نام یک ورزشکار را درست بخواند.
در ادامه هنگامی که خبرنگار و عکاس ایرنا مشغول بازدید از محیط و عکسبرداری از تنه درختان قطع شده بودند، رئیس بوستان، خبرنگار ایرنا را به دلیل پیگیری موضوع به «غرض ورزی» متهم و بیان کرد: «با این کار چه چیزی را می خواهید ثابت کنید»؟
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا که نام وی را پرسید اظهارداشت: دلیلی ندارد فامیلی ام را به شما بگویم بروید از اداره بپرسید.
در جریان این بازدید نه معاون سازمان بوستان ها و نه رئیس بوستان به پرسش های دیگر خبرنگار ایرنا که چه تعداد درخت، چه زمانی و چرا قطع شده اند، پاسخ ندادند.
معاون سازمان بوستان ها به این جمله بسنده کرد که «نگهداری این بخش از بوستان با شهرداری منطقه 4 است» و رئیس بوستان نیز در پاسخ به پرسش های خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بتازگی در این سمت منصوب شده و این اتفاق در زمان وی رخ نداده است از دادن پاسخ امتناع کرد.
رئیس بوستان یاس فاطمی در جریان همان بازدید این جمله را نیز گفت:« از تنه درختان مشخص است که بتازگی (طی دو ماه اخیر) قطع شده اند اما در زمان مسئولیت من نبوده است».

*قطع درخت بدون رأی کمیسیون ماده 7 جایز نیست
پس از آن خبرنگار ایرنا با «علی محمد مختاری» رئیس سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران تماس گرفت که وی نحوه تعامل و واکنش معاونش و نیز رئیس بوستان یاس فاطمی را با خبرنگار ایرنا نامناسب توصیف کرد، خواهان عذرخواهی آنان شد و گفت: هرگونه قطع درخت حتی اگر آفت داشته باشد باید با مجوز کمیسیون ماده 7 باشد.
وی خاطرنشان کرد: در صورت آفت زدگی نیز باید علت آن مشخص تا بموقع با آفت و بیماری های گیاهی مبارزه شود.
رئیس سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران با بیان اینکه ما مسئول حفظ و حراست از فضای سبز تهران هستیم تصریح کرد: اگر آفت زدگی علت قطع درخت آن هم با مجوز کمیسیون ماده 7 باشد باید بررسی شود که چرا به درختان رسیدگی نشده است و دچار آفت زدگی شده اند.

*کاج؛ مقاوم در برابر آفت و خشکیدگی
در همین زمینه یک کارشناس فضای سبز به خبرنگار ایرنا گفت: فارغ از موضوع درختان بوستان یاس که من آن را ندیده ام، کاج گونه مقاومی است مگر آنکه در شرایطی خاص (از بین بردن عمدی یا ریختن مواد سوزاننده) کسی بخواهد آنها را از بین ببرد که این اتفاق معمولا در باغاتی که قصد ساخت و ساز در آن دارند رخ می دهد.
وی اضافه کرد: به دلیل اینکه زیر درخت کاج گیاه دیگری نمی روید و گُلی نیز کاشته نمی شود، گاهی نیز ممکن است به این دلیل درختان قطع شوند.
این کارشناس با تأکید بر اینکه کاج درخت مقاومی در برابر آفت است خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ممکن است دوره آبیاری درخت به هم خورده باشد زیرا این درختان بسیار کم آب هستند اما مثلا به دلیل آنکه گاهی کاج در چمن کاشته می شود و چمن گیاهی است که به آب زیاد نیاز دارد، ممکن است درخت کاج بدعادت شود.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط بوستان جنگلی یاس و اظهارات متولیان آن مبنی بر خشک شدن درختان، چه چیزی می تواند علت قطع یا خشکی درختان باشد؟ افزود: باید بررسی کارشناسی در این مورد انجام شود اما چیزی که در مورد درختان این بوستان محتمل است اینکه این درختان دچار تنش آبی شده باشند؛به این صورت که به طور مداوم به آنها رسیدگی نشود و آبیاری آن به صورت منظم نباشد که در این حالت به درخت تنش وارد می شود.
این متخصص فضای سبز تأکید کرد: البته با توجه به اینکه درخت کاج مقاوم است در دوره کوتاه مدت این اتفاق نمی افتد و ممکن است طی دوره یکی دو ساله به این وضع دچار شود.

*شهرداری منطقه 4: درختان خشک شده بودند
سید رضا خاتمی مسئول فضای سبز شهرداری منطقه 4 نیز با بیان اینکه وظیفه ما حفظ این درختان است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: این مجموعه تا سال 94 در اختیار شهرداری تهران نبود و هزینه ای که شهرداری برای نگهداری این بوستان می کند، قبلا نمی شد.
وی با اشاره به اینکه تعدادی درخت خشک از آن زمان باقیمانده بود افزود: براساس روند قانونی باید فهرست درختان خشک تهیه و صورتجلسه مربوط به آن تنظیم شود که این صورتجلسه به کمیسیون ماده 7 ارسال و رای صادر می شود.
مسئول فضای سبز شهرداری منطقه 4 تصریح کرد: از بین 15 درخت خشک شده 6 درخت صورتجلسه و رای کمیسیون ماده 7 را نداشتند و از آنجاکه به دلیل آفت و بیماری خشک شده بودند و در برف اخیر تعدادی از شاخه های آنها شکسته بود و احتمال سقوط آنها وجود داشت قطع شدند.
وی با بیان اینکه ما اجازه قطع درخت حتی در صورتی که یک برگ سبز داشته باشد را نداریم خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه شاخه های این درختان شکسته و خشک شده بودند، قطع شدند.
خاتمی با بیان اینکه به جای درختان خشک و قطع شده درختچه کاشته می شود، اظهارداشت: تعدادی درختچه کاشته شده و تعدادی نیز در آینده کاشته خواهد شد.
مشاهده خبرنگار ایرنا حاکیست که تعداد درختان قطع شده در این بوستان از 15 اصله درخت بیشتر است.
بوستان یاس فاطمی در شمال شرق تهران از طریق بزرگراه شهید بابایی دسترسی دارد.
گزارش از عاطفه نژادسالاری
تهرام/9353/1008
کد N2067550

وبگردی