آفتاب
فراز و فرود زندگی کرباسچی

موضعگیری خاص درباره حضور در سوریه و یک سال میهمانی در اوین

موضعگیری خاص درباره حضور در سوریه و یک سال میهمانی در اوین

تهران- ایرناپلاس- غلامحسین کرباسچی، سیاستمدار باسابقه و دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی که دوران 9 ساله مسئولیتش در شهرداری تهران با اتهامات اقتصادی و زندان به اتمام رسید، حالا با حکم یک ساله تبلیغ علیه نظام روانه زندان شده‎است.

*روحانی جوان
کرباسچی روحانی و سیاستمداری است که فعالیت سیاسی خود را از 12 سالگی آغاز کرده‎است. او از همان سن جوانی بارها به‎دلیل سخنرانی‎هایش از سوی شهربانی شاه احضار و قبل از انقلاب اسلامی هم سه بار دستگیر شده بود.
‎کرباسچی تحصیلات خود را از حوزه علمیه حقانی قم آغاز کرد و در محضر اساتیدی مانند آیات‎ منتظری و وحید خراسانی تحصیل کرد و سپس برای تحصیل در رشته علوم ریاضی به دانشگاه تهران رفت.

*آقای شهردار
او فعالیت اجرایی و سیاسی خود را از سال 57 با دعوت حجت الاسلام سید احمد خمینی برای عضویت در کمیته استقبال از امام خمینی شروع کرد. پس از آن به تلویزیون رفت و مشغول تهیه برنامه‎های مذهبی شد . کرباسچی از همان ابتدا لباس روحانیت را همیشه نمی‎پوشید؛ با این حال ورود او به تلویزیون باعث شد که لباس روحانیت را برای همیشه ترک کند.
کرباسچی پس از نمایندگی رهبری در ژاندارمری جمهوری اسلامی با حکم امام خمینی(ره) استاندار اصفهان شد و پس از پایان جنگ و آغاز دولت سازندگی، به شهرداری تهران رفت. در زمان او برای اولین بار شهردار تهران در هیأت دولت حضور یافت. او در دوره فعالیتش مؤسسه همشهری را تأسیس و روزنامه همشهری و برخی ویژه نامه‌های وابسته، فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ تهران، میدان‌های میوه و تره‌بار و.. را راه اندازی کرد که علاوه بر حامیان، مخالفان و حواشی هم به دنبال داشت؛ سبک مدیریتی و بسیاری از سازوکارهای شهرداری تهران، از دوره او به یادگار مانده است.
کرباسچی همچنین به همراه تعدادی از نزدیکان آیت‎الله هاشمی رفسنجانی در تاسیس حزب کارگزاران سازندگی در آستانه مجلس پنجم شورای اسلامی هم دخیل بود. او در اوایل روی کار آمدن دولت اصلاحات، با اتهامات اقتصادی دستگیر شد؛ خبری که مثل بمب در مطبوعات نوپای دولت اصلاحات با تیتر «بازداشت غلامحسین کرباسچی شهردار تهران به دلیل اتهامات مالی» منفجر شد.

*سریال دادگاه
در این پرونده که حفاظت اطلاعات ناجا به ریاست سردار نقدی تحقیقات آن را برعهده داشت، علاوه بر شهردار، تعدادی از معاونان و شهرداران مناطق تهران هم دستگیر شدند. دادگاه کرباسچی که قضاوت آن را محسنی اژه ای، معاون اول کنونی دستگاه قضا بر عهده داشت، تقریبا به صورت کامل از سیما پخش می شد و نوع مردم هم آن را به دقت دنبال می کردند. کرباسچی در دومین دادگاه عمومی برای رسیدگی به اتهاماتش خطاب به محسنی اژه‎ای می‎گوید که نیروی انتظامی در سال 76، به دفتر او ریخته‎است و تمامی مدارک و اسناد شخصی او را هم برده است.
او در آخرین جلسه دفاع خود به نقل از امام خمینی گفت که هرچه برای مومن در راه خدا پیش بیاید، خیر است. «آخرین بار دو روز قبل در دادگاه، بعد از بیست سال خدمت به یاد این سخن امام افتادم. یک بار هم در 15 فروردین در زندان اوین! البته من قبلا هم زندان اوین رفته بودم اما هیچ وقت در زندان شاه گریه نکردم. کتک، آزار بدنی و انفرادی بود. آن زمان همه‎اش نفرت به دستگاه و کسانی بود که این کارها را می‎کردند. اما من این یازده شبی که در زندان جمهوری اسلامی بودم خیلی گریه کردم. نه به خاطر زندان و نه آن که بد می‎گذشت! بخاطر اینکه نمی‎توانستم بغض و تنفر داشته باشم از نظامی که عمرم را برای آن گذاشتم.»
در نهایت پس از هشت جلسه محاکمه علنی کرباسچی، او به اتهام برداشت 260 میلیون تومان جهت ستاد کارگزاران،پرداخت هایی به افراد دیگر و تعدادی از مدیران شهرداری، به سه سال زندان و ده سال انفصال از خدمات دولتی و بازگرداندن اموال محکوم شد.
پس از پایان این دادگاه و پس از درخواست اعاده دادرسی، دادگاه تجدیدنظر تمامی متهمین پرونده به جز کرباسچی را از اتهام صادره تبرئه کرد. کرباسچی اما در مجموع حدود دو سال را در زندان گذراند و درنهایت با عفو رهبری آزاد شد.
البته هیأت دولت وقت به این ماجرا ورود کرد. از جمله موارد مطرح در این پرونده دخالت غیرقانونی حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی در جلب، بازداشت و بازجویی افراد شهرداری و آمریت آزار و اذیت متهمین جهت اخذ اقرار، بازداشت‎های انفرادی و ممنوع الملاقاتی بوده‎است.

*سیاستمدار رسانه دار
کرباسچی که بنیان همشهری به حمایت او گذاشته شد، مدتی بعد در قامت حامی گروه رسانه ای محمد قوچانی و همکارانش فعال شد. در سال 79 13 روزنامه هم میهن که کرباسچی مدیر مسئول آن بود توقیف شد اما سرانجام اسفندماه سال 1385 در دادگاه مطبوعات از آن اتهامات تبرئه شد. این روزنامه حدود یک سال بعد به سردبیری محمد قوچانی دوباره منتشر شد اما پس از انتشار 43 شماره به دلیل نقض دادرسی مجددا توقیف شد.
کرباسچی سال 1388 به حمایت از مهدی کروبی، کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و به عنوان معاون اول او درصورت پیروزی معرفی شد.

*داعش، سوریه، مدافعان حرم و حبس یک ساله
در این سال‎ها کرباسچی به‎عنوان دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به فعالیت سیاسی خود ادامه داده‎است. او سال گذشته در حاشیه مراسمی در اصفهان گفته بود:« لزومی ندارد جوانان ما به جنگ داعش بروند و کشته شوند، این مشکلات سوریه را می‎توان از راه مذاکره با داعش حل کرد.»
اظهارات او که از سوی برخی «اهانت به مدافعان حرم» خوانده شد، با واکنش‎های گسترده‎ای روبه‎رو شد و حتی محمدجواد ظریف و سخنگوی وزارت خارجه هم به آن پاسخ دادند؛ اما کار همین جا پایان نیافت و پس از آن کرباسچی به اتهام تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
درحالی که این حکم از سوی وکیلش در دیوان عالی مورد اعتراض قرار گرفته، صبح امروز اخباری از بازداشت کرباسچی برای گذراندن دوران محکومت یک ساله اش منتشر شد. حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نیز در گفت‎وگو با اعتماد آنلاین این خبر را تأیید کرده‎است.

*شهردارِ زندان؟
تجربه یک ساله زندان با اتهام تبلیغ علیه نظام را حسین مرعشی، هم حزبی او نیز داشته است. معروف است که او در مدت حبس یک ساله، با امکاناتی که به زندان آورده و در اختیار زندانیان قرار داده، آنجا را آباد کرده بود. اکنون باید دید کرباسچی کل این یک سال را در زندان خواهد ماند یا نقدها به حکمش در افکار عمومی و پیگیری های حقوقی، او را زودتر از آنجا خلاص خواهد کرد.

*اداره کل اخبار چندرسانه ای*ایرناپلاس*
کد N2067329

وبگردی