آفتاب

نمایشگاه اسناد روابط تاریخی ایران و اتریش گشایش یافت

نمایشگاه اسناد روابط تاریخی ایران و اتریش گشایش یافت

تهران- ایرنا- تشکیل یک نیروی نظامی به سبک نظام اتریش و دهها انگیزه دیگر همچون کنجکاوی اش نسبت به اروپا باعث شد که ناصرالدین شاه به عنوان نخستین شاه ایران به وین و بخش های دیگر اروپا سفر کند که سندهای تصویری آن بخشی از نمایشگاه اسناد روابط تاریخی ایران و اتریش را تشکیل می دهد.

ساختمان آرشیو ملی از امروز (دوشنبه) یک بهمن ماه 97، به مدت یک هفته محل برپایی نمایشگاهی دیدنی از اسناد روابط تاریخی و دیرینه ایران و اتریش است که در مسیر تاریخ همراه با مودت بوده است. بازدید از این نمایشگاه برای عموم آزاد است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، این نمایشگاه با حضور علی زرافشان معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و فلورین شوارتز رییس بخش ایرانشناسی آکادمی علوم اتریش و الکساندر رایگر رییس انجمن فرهنگی اتریش افتتاح شد.
از جمله اسناد به نمایش درآمده می توان به رونوشت دستور نائب السلطنه (امیرکبیر) در خصوص مواجب توپچیان اتریشی و علیق توپخانه جمعی کاپیتان واکنر، قرارداد دوستی، تجارت و حمل و نقل میان ایران و اتریش در سال 1236 شمسی، بخشی از صورت عهدنامه منعقده در پاریس فیمابین وزرای مختار دولت های ایران و آوستریا (اتریش و مجارستان) در سال 1236 شمسی اشاره کرد.
نقشه تهران به همت اوگوست کژیژ و گروه دانشجویان دارالفنون در سال 1237 شمسی و نامه میرزا عبدالحسین خان (کاردار ایران دراتریش) درباره بازدید از آکادمی زبان های شرقی در وین در سال 1197 شمسی از دیگر اسنادی است که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دارد.
علی زرافشان معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: زمینه های همکاری دو کشور متنوع بوده است و اسناد به نمایش در آمده در مورد سفر ناصرالدین شاه به وین و همچنین انتقال فناوری در حوزه آموزش و پرورش نشان دهنده این همکاری هاست.
وی گفت: ما می توانیم کارهای پژوهی مشترک هم در حوزه ایرانشناسی و هم اسناد با مجموعه آکادمی علوم اتریش انجام دهیم.
در همین راستا امروز هیاتی از کشور اتریش و کارشناسان حوزه فرهنگی این کشور بازدیدی از ساختمان آرشیو ملی ایران داشتند.
وی با بیان اینکه ارتباط دو کشور قدمت بسیاری دارد و دوستانه است، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی،اتریش بی طرفی خود را حفظ کرده و به درمان مجروحان جنگ کمک کرد و حتی در دوران تحریم نیز همین رویکرد ادامه داشت.
معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کد: ارتباطات دیرینه دو کشور در اسناد و نسخه های خطی بروز پیدا کرده است.
زرافشان با بیان اینکه طبق تفاهم نامه فی مابین می توانیم این اسناد را مبادله کنیم، توضیح داد: ما اسناد مرتبط با روابط دو کشور در اختیار آنها قرار می دهیم و آنها هم اسناد خود را در اختیار ما می گذارند. البته نسخه های دیجیتال این اسناد بین دو طرف مبادله می شود که هم در آرشیو و کتاخانه قرار گیرد تا محققان و پژوهشگران بتوانند از آن استفاده کنند و هم در مخازن آرشیوشان حفظ و نگهداری شود.
وی اظهار امیدواری کرد که روابط ایران و اتریش روز به روز توسعه یابد.
فراهنگ**9012 ** 1418
کد N2067061

وبگردی