آفتاب
اخبار کوتاه آموزش و پرورش

تجهیز هزار اتاق اسباب‌ بازی در مدارس کشور کلید خورد

تجهیز هزار اتاق اسباب‌ بازی در مدارس کشور کلید خورد

تهران- ایرنا-مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان گفت: نخستین گام در اجرای طرح اتاق بازی و اسباب‌بازی در مدارس با تجهیز هزار مدرسه‌ کشور به بازی‌های مهارتی و آموزشی از دهه فجر امسال آغاز می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از اداره کل روابط عمومی ‌و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری، محسن حموله افزود: طرح تجهیز 10هزار مدرسه به اتاق بازی و ‌اسباب‌بازی، اتفاقی بود که در آیین گشایش‌ چهارمین جشنواره ‌اسباب‌بازی عنوان شد اما در نخستین گام قرار شد تا 10 استان تهران، کرمان، کردستان، قزوین، مازندران، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، همدان، سیستان و بلوچستان و فارس هریک با تجهیز 100 مدرسه اجرا کننده‌ طرح باشند و قرار است هم بازی‌های حرکتی مهارتی و هم ‌اسباب‌بازی‌های آموزشی در این طرح مد نظر قرار بگیرند.
وی ادامه داد: با آغاز این طرح استفاده از تجربیات کانون نیز مد نظر قرار گرفت و بخشی از همکاری کانون، آموزش به معلمان شرکت کننده در طرح خواهد بود که مربیان هر استان این وظیفه را بر عهده خواهند داشت و با موفقیت در گام نخست تجهیز 10هزار مدرسه آغاز می‌شود.
بر اساس این گزارش، مرکز فرهنگی هنری شماره 25 کانون استان تهران میزبان کارشناسان و مدیران پروژه‌ اتاق بازی و ‌اسباب‌بازی مدارس 10 استان کشور بود. در این بازدید امکانی فراهم آمد تا این مهمانان با 90 نوع ‌اسباب‌بازی تولیدی که مهارت‌های اجتماعی – ارتباطی، زبان‌آموزی، تفکر و هوش ریاضی، خلاقیت و پرورش تخیل، حل مساله و استدلال را تقویت می‌کنند، آشنا شوند.
در این میان محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره 25 کانون استان تهران میزبانان برنامه‌ای بودند که در حاشیه نشست دو روزه‌ این کارشناسان با هدف آشنایی با اتاق‌های بازی و ‌اسباب‌بازی و به دعوت معاونت ابتدایی آموزش و پرورش برگزار شد.
حموله درباره‌ حضور این کارشناسان در یکی از مراکز کانون استان تهران عنوان کرد: از آنجا که اسباب‌بازی‌ها هولوگرام خود را از شورای نظارت بر ‌اسباب‌بازی دریافت می‌کنند و این ‌اسباب‌بازی‌های استاندارد، امکان حضور در مدارس را دارند، قرار شد تا ضمن نمایش 90 عنوان از این ‌اسباب‌بازی‌ها، این مهمانان با برخی از فعالیت‌های کانون در این حوزه نیز آشنا شوند.
در ادامه‌ این برنامه که با حضور ‌دانش‌آموزان و بهره‌مندی آن‌ها از امکان بازی‌های فکری آموزشی و مهارتی همراه بود، معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مسئول پروژه و نماینده دفتر تکنولوژی آموزشی استان‌های یادشده در کنار مدیران کل کانون آن استان با اهداف هر بازی آشنا شدند و در کنار ‌دانش‌آموزان به بازی پرداختند.
مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش که با این گروه همراه بود، عنوان کرد: نکته‌ قابل تامل در این طرح فرمولی و تجهیزی نبودن اتاق‌های بازی است. ممکن است شما در استان خودتان تعریفی متفاوت از اتاق بازی داشته باشید، به همین دلیل است که معتقدیم این اتاق‌ها را می‌شود به صورت ترکیبی تعریف کرد. چرا که اگر تعریفی اختصاصی و دستوری برای اتاق‌ها درنظر بگیریم این طرح به تفاوت‌های فردی احترام نگذاشته است.
رخساره فضلی افزود: نیاز ‌دانش‌آموزان در بافت و جغرافیا متفاوت است زیرا با ‌دانش‌آموزانی روبرو هستیم که ممکن است نیازهای متفاوت‌تری داشته باشند به همین دلیل است که این طرح نیازمند نگاه کارشناسانه است.
وی یادآورشد: آنچه مد نظر است انجام بازی‌های فیزیکی و فکری توامان است به همین دلیل است که مجریان طرح باید انعطاف و هدف‌مندی را فراموش نکنند.
وی ادامه داد: این اتاق‌ها مناسب مقاطع پیش‌دبستان و دبستان‌ هستند اما کاربردی جداگانه دارند پیش دبستانی خود متکی بر بازی است و اگر ما بچه‌ها را پشت میز و نیمکت می‌نشانیم اشتباه است. اما برای اجرایی کردن این اتاق‌ها برای دوره دبستان نیاز به سناریو و تدوین برنامه و راهکار داریم و در این راستا ابتدا معلمان باید حمایت شوند و پس از آموزش‌های اولیه امکان استقلال برای آنها فراهم شود تا با نیازسنجی به تدوین برنامه دست بزنند.
بر اساس این گزارش، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش روز 26 آبان سال 1397 و در جریان برگزاری آیین گشایش چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در تهران از اجرای این طرح و تجهیز 10هزار مدرسه تا پایان سال تحصیلی جاری با مشارکت کانون خبر داده بود و پس از آن مسئولان و کارشناسان این وزارت‌خانه و کانون با برگزاری نشست‌های کاری و تخصصی زمینه‌های اجرای این طرح را به صورت عملی فراهم آوردند.

* منتخب کتاب‌های انقلاب در نمایشگاه بهمن کتابخانه‌ مرجع کانون
نمایشگاه بهمن کتابخانه‌ مرجع کانون پرورش فکری به منتخبی از کتاب‌های انقلاب در حوزه کودک و نوجوان از سال 1357 تاکنون اختصاص دارد.
'...و حرکت آغاز می‌شود' عنوان نمایشگاه بهمن سال 1397 کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در آن 65 عنوان از کتاب‌های با موضوع انقلاب اسلامی ایران به نمایش گذاشته شده‌ است.
«زمستان سبز»، «روز خوب خدا»، «بچه‌های انقلاب»، «شراره‌های آفتاب»، «قصه‌های انقلاب»، «حرف‌هایم با امام»، «انقلاب و لاله‌ها»،فرهنگ‌نامه انقلاب اسلامی برای نوجوانان»، «شاه مقوایی» و «گلبرگ شکوفه‌ها» از جمله کتاب‌های کودک و نوجوان به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه است.
علاقه‌مندان می‌توانند از اول تا پایان بهمن 1397 روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 16 از نمایشگاه «...و حرکت آغاز می‌شود» بازدید کنند.
کتابخانه‌ مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، پلاک 24 واقع شده است.

* اعتبارات پروژه های مشارکتی خیرین مدرسه ساز به یک هزار میلیارد تومان رسید
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: این نوید را برای خیرین مدرسه ساز می دهیم که در لایحه بودجه سال 98 اعتبارات پروژه های مشارکتی خیرین به یک هزار میلیارد تومان رسیده است که با این رقم می توان بخش عمده ای از مشکلات پیش روی پروژه های خیرساز را مرتفع کرد.
در لایحه بودجه سال98 اعتبارات پروژه های مشارکتی خیرین به یکهزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌ و پرورش، مهراله رخشانی‌مهر با اشاره به اهمیت توسعه فعالیت‌های خیرین مدرسه‌ساز اظهار داشت: سال آینده سالی نویدبخش برای خیرین نیکوکار خواهد بود چرا که با برنامه‌ریزی دقیق، تمام توان خود را برای جذب حداکثری اعتبارات دولتی و تکمیل پروژه های نیمه تمام خیرین به کار می گیریم.
وی افزود: سازمان نوسازی مدارس کشور سازمانی پروژه محور است و تا زمانی که اعتبارات لازم تامین نشود نمی‌تواند در راستای انجام رسالت خطیر خود که همانا توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی است، موفق عمل کند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه خیرین نیکوکار مدرسه‌ساز به عنوان معماران فرهنگی جامعه نقش ارزشمندی در ترویج و توسعه فرهنگ کار خیر در کشور دارند، گفت: در یک سال گذشته از دی ماه 96 تاکنون حدود 650 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های نیمه تمام خیرین تخصیص یافته است که این میزان حدود سه برابر سال 95 بوده است.
رخشانی مهر با تاکید بر ضرورت تلاش مضاعف برای جذب حداکثری اعتبارات پروژه های نیمه تمام خیرین یادآور شد: با جذب اعتبارات لازم و همچنین مشارکت نیکوکاران عرصه مدرسه‌سازی و بدنه اجتماعی کشور می‌توان اقدامات موثر و ماندگاری در زمینه توسعه و بازسازی مدارس کشور انجام داد.
وی با اشاره به ضرورت حل مشکلات و موانع حقوقی فعالیت‌های خیرین مدرسه ساز، تصریح کرد: این موضوع مشارکت جدی مجامع خیرین مدرسه ساز را می طلبد و باید با همفکری و مشاوره‌های درست و از مجاری قانونی برای حل و فصل این فعالیت‌های ارزشمند قدم برداشت.
رخشانی مهر اضافه کرد: امیدواریم سال آینده سالی پرخیر و برکت برای فعالیت خیرین مدرسه‌ساز و توسعه فضاهای آموزشی کشور باشد و خروجی این عزم جدی، توسعه مدارس، توسعه فرهنگ و بالندگی جامعه را در پی داشته باشد.
علمی**1883**1440
کد N2066898

وبگردی