آفتاب
احتصاصی ایرنا؛

نشست ورشو تکاپوئی برای نجات راهبرد ترامپ است

نشست ورشو تکاپوئی برای نجات راهبرد ترامپ است

نیویورک - ایرنا - مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا نشست ورشو را تکاپوئی برای نجات راهبرد منطقه ای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دانست و گفت: دولت ترامپ بدنبال فضا سازی روانی و ارعاب ایرانی ها است.

'رابرت هانتر' روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره برگزاری نشست ضد ایرانی در ورشو پایتخت لهستان توسط آمریکا افزود: بطور قطع این کار در راستای جنگ روانی صورت می گیرد، اگر این کنفرانسی واقعی بود، ایران را باید به آن دعوت می کردند.
وی ادامه داد: البته آنها می دانند که این شدنی نیست، زیرا زمینه باید ابتدا با برقراری ارتباط های اولیه میان دو کشور فراهم شده باشد.
'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه 22 دی ماه در جریان سفر خاورمیانه ای خود در گفت وگو با شبکه خبری فاکس نیوز از برگزاری یک گردهمایی بین المللی با تمرکز بر فعالیت های منطقه ای ایران در روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) در ورشو پایتخت لهستان خبر داد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اعلام برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در لهستان از سوی پمپئو، به کشور میزبان و شرکت کنندگان کنفرانس در توئیتی یادآوری کرد: کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده اند؛ و ایران قوی تر از همیشه است. دولت لهستان نمی تواند این ننگ را پاک کند: در حالیکه ایران لهستانی ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد ایرانی می شود.

** طرح حمله نظامی به ایران جنگ روانی است
عضو ارشد مرکز روابط فرا آتلانتیک، درباره گزارش رسانه های آمریکا از درخواست 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی ترامپ از پنتاگون برای آماده کردن طرح حمله نظامی به ایران نیز اظهار کرد: به نظر می رسد گزارش های منتشر شده درباره درخواست بولتون از پنتاگون هم در چارچوب جنگ روانی مطرح می شود. به نظر می رسد هدف، ترساندن ایرانی ها و افزایش فشار به آنها است.
هانتر ادامه داد: با توجه به مواضعی که ترامپ داشته، به نظر من بعید است که او بدنبال یک درگیری نظامی دوباره در منطقه نه با ایران و نه با کشوری دیگر باشد. او در حال خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان است. فکر نمی کنم کسی بدنبال برنامه ریزی برای حمله به کشوری در خاورمیانه و مناطق دیگر جهان باشد.

** خطر برخورد تصادفی
وی در عین حال درباره برخورد نظامی تصادفی میان دو کشور هشدار داد و گفت: همیشه عامل برخورد تصادفی و اشتباه محاسباتی وجود داشته است. ممکن است یک فرمانده میدانی به دلیل سوءتفاهم دستور شلیک بدهد.
سفیر پیشین آمریکا در ناتو یادآور شد: به همین خاطر بود که از همان آغاز جنگ سرد، یک خط ارتباطی ویژه میان اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا برقرار بود که در مواقع لازم از سوءتفاهم و اشتباه پرهیز کنند. این خط ارتباطی چنان مهم بود که همیشه ادامه داشت.
به گفته هانتر، لازم بود که روشن شود هر طرف می خواهد چه کار کند، چون عدم اطمینان و سوء برداشت می توانست پیامدهای وخیمی برای دو طرف داشته باشد.

** آتش بیاری طرف های سوم
این مقام ارشد پیشین وزارت خارجه آمریکا همچنین نسبت به تحریک طرف سوم برای ایجاد برخورد نظامی میان آمریکا و ایران هشدار داد و گفت: اسراییل، عربستان و امارات متحده عربی بدنبال چنین طرحی هستند.
هانتر با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به اهداف به اصطلاح ایرانی در خاک سوریه افزود: این حملات در ظاهر در خاک سوریه است اما باطنی دیگر دارد. این دور از ذهن نیست که اسراییل، عربستان یا امارات متحده عربی دست به کاری بزنند.
ایرنا از این دیپلمات پیشین پرسید 'بنیامین نتانیاهو' به صراحت از حمله به نیروهای ایرانی در خاک سوریه سخن می گوید. این درحالیست که نیروهای ایرانی به درخواست حکومت سوریه و به شکل مشروع در آن کشور حضور دارند. نظر شما چیست؟
هانتر گفت: برخی طرف ها ممکن است کاری کنند که همه را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند. این کارها می تواند از سوی یک فرمانده میدانی رده پایین آغاز شود یا جریان سومی که بدنبال ایجاد درگیری نظامی ایران و آمریکا است.
وی تاکید کرد: بی نهایت مهم خواهد بود که در این شرایط پر تنش و وجود بدبینی شدید میان دو طرف، کانال های ارتباطی میان دو کشور فعال باشد و آمریکا و ایران به این فکر نکنند که صرفا بر مبنای محاسبات آنها، درگیری رخ نخواهد داد. اگر ایران نمی خواهد به تله درگیری بیافتد، باید کانال ارتباطی با ایالات متحده را باز نگهدارد.
سفیر پیشین آمریکا در ناتو با بیان اینکه وجود کانال ارتباطی میان نیروهای نظامی ایران و آمریکا ضروری است، خاطرنشان کرد: در حالت بهتر، کانال سیاسی نیز باید باشد تا مانع از یک درگیری ناخواسته شود. سطح تنش ها به آن اندازه خطرناک است که احتمال درگیری تصادفی در منطقه بسیار بالاست.
اروپام * م.ع * 1429 ** 1071
کد N2066636

وبگردی