آفتاب
با همایش فولاد «دنیای اقتصاد»

گستردگی صادرات فولاد ژاپن در جهان

گستردگی صادرات فولاد ژاپن در جهان

ژاپن را می‌توان دومین صادر‌کننده بزرگ فولاد در جهان نامید. ژاپن حدود ۸ درصد از صادرات فولاد جهان را در سال ۲۰۱۷ به خود ...

ژاپن را می‌توان دومین صادر‌کننده بزرگ فولاد در جهان نامید. ژاپن حدود ۸ درصد از صادرات فولاد جهان را در سال ۲۰۱۷ به خود اختصاص داده است. حجم صادرات این کشور در حدود نیمی از صادرات بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده فولاد جهان یعنی چین است. اما از سوی دیگر ارزش صادرات چین تنها ۴درصد از ارزش کل صادرات کالاهای فولادی صادر شده ژاپن در سال ۲۰۱۷ بوده است.

ژاپن در واقع به بیش از ۱۳۰ کشور در دنیا صادرات فولاد دارد. ۱۰ کشور برتر هر کدام متقاضی واردات به‌طور متوسط یک میلیون تنی از محصولات فولادی ژاپن بوده‌اند و حدود ۸۲درصد از کل صادرات فولاد ژاپن مربوط به این کشورها است. در این میان، کشورهای کره جنوبی، چین و تایلند در رتبه‌های برتر واردات فولاد از ژاپن هستند. کشورهای تایوان، ویتنام، هند و اندونزی در قاره آسیا و ایالات متحده آمریکا و مکزیک در قاره آمریکا واردکننده عمده فولاد و محصولات فولادی از ژاپن هستند. صادرات فولاد ژاپن طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ به‌طور متوسط حدود ۴۰میلیون تن ثابت بوده است. حجم صادرات در سال ۲۰۱۷ برابر با ۴/ ۳۷ میلیون تن بوده که در مقایسه با حجم صادرات ۴/ ۴۰ میلیون تنی در سال ۲۰۱۶ دارای کاهش ۴/ ۷ درصدی بوده است. تا پایان نیمه اول سال ۲۰۱۸ حجم صادرات فولاد ژاپن با کاهش ۳ درصدی به ۳/ ۱۸ میلیون تن رسیده که این مقدار در مدت مشابه سال قبل برابر با ۹/ ۱۸میلیون تن بوده است. ارزش صادرات فولادی کشور ژاپن طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ روند کاهشی را طی کرد که این کاهش به دلیل افت جهانی قیمت‌های فولادی بوده است.

حجم صادرات لوله‌های بدون درز و درزجوش فولادی ژاپن طی ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دارای رشد ۸ و ۱۳ درصدی بوده است. همچنین افزایش صادرات در ورق‌های عریض فولادی از دیگر دستاوردهای ژاپن در زمینه صادرات در سال ۲۰۱۸ میلادی بوده است. هرچند صادرات محصولاتی همچون ورق‌های گالوانیزه، سایر ورق‌های پوشش‌دار و کل محصولات طولی فولادی با کاهش یک تا ۵ درصدی همراه بوده، اما همچنان باعث نشده است که ژاپن سهم خود را در بازارهای صادراتی خود از دست بدهد. کل صادرات انواع محصولات نهایی فولاد و نیمه نهایی فولاد در ۹ ماه ابتدای سال ۲۰۱۸ برابر با ۶/ ۳۰ میلیون تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش حدود ۳ درصدی داشته است.

با بررسی وضعیت صادراتی ژاپن به‌عنوان دومین صادرکننده برتر جهانی می‌توان بیان کرد یکی از اهدافی که همواره در این کشور در برنامه‌های صادراتی مورد توجه بوده، حفظ بازارهای صادراتی خود طی بیش از یک دهه بوده است. هر چند سهم برخی کشورها گاهی دارای نوسان بوده است، اما هیچ‌گاه از لیست بازارهای صادراتی ژاپن حذف نشده‌اند. بررسی وضعیت صادرات فولاد و محصولات فولادی ژاپن به‌رغم درگیری با تعرفه‌های صادراتی از سوی آمریکا، می‌تواند در شناسایی مسیرهای صادراتی فولاد ایران حائز اهمیت باشد. بولتن تحلیلی بازار فولاد و سنگ آهن ایران و جهان۱ مجال کافی برای این موضوع به ما خواهد داد. تلاش بولتن تحلیلی فولاد آن است که با توجه به فضای حاکم بر جهان و ایران ضمن ارائه آمار و اطلاعات به‌روز بازار فولاد ایران و جهان، جدیدترین تحلیل‌ها را درخصوص بازار فولاد و سنگ آهن ارائه کرده تا از این گذر فعالان صنعت فولاد با کسب اطلاعات و تحلیل‌های به روز، بتوانند حضور موثرتری در بازار ایران و جهان داشته باشند.

۱- این بولتن در نهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار که نهم و دهم بهمن ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود، توزیع خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن ۸۷۷۶۲۳۵۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت http://events.den.ir مراجعه کنند.

کد N2066364

وبگردی