آفتاب

ایران «قرعه کابوس وار» عمان

ایران «قرعه کابوس وار» عمان

تهران- ایرنا- شبکه فاکس اسپورتس آسیا در آستانه بازی تیم های ملی ایران و عمان در مرحله حذفی جام ملت های 2019 آسیا در گزارشی ایران را «قرعه کابوس وار» تیم تازه وارد مرحله یک هشتم خواند و به 5 مورد از کلیدی ترین حقایق بازی پیش رو اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، فاکس اسپورتس آسیا روز یکشنبه در گزارش خود می نویسد: مرحله یک هشتم نهایی هفدهمین دوره جام ملت های 2019 آسیا در شرف آغاز است و محتمل ترین گزینه قهرمانی این دوره یعنی تیم ملی ایران از نخستین روز وارد عمل می شود.
شاگردان «کارلوس کی روش» باید با عمانی روبرو شوند که با سماجت راه خود را به مرحله حذفی باز کرده و به عنوان یکی از بهترین تیم های سوم، نخستین حضور خود در این مرحله را تجربه خواهد کرد.
در این بین و در آستانه دیدار حساس این 2 تیم، به تعدادی از حقایق جالب توجه اشاره شده است.

** رقیبان آشنا
ایران و عمان به هیچ عنوان با یکدیگر غریبه نیستند؛ در واقع این 2 تیم طی چند سال اخیر چندین بار با یکدیگر مواجه شده اند؛ علاوه بر این، آنها در جریان جام ملت های آسیا نیز سابقه رویارویی را دارند؛ با این وجود برای مرور دیدار این 2 تیم در جام ملت ها باید به 15 سال پیش سفر کنیم.
ایران و عمان در سال 2004 و در جریان تورنمنتی که به میزبانی چین برگزار می شد، مقابل یکدیگر قرار گرفتند؛ در واقع ایرانی ها در گروه چهارم با عمان هم قرعه شده و در روز دوم رقابت ها به مصاف هم رفتند.
عمان در همان دقایق ابتدایی و به لطف گل های احمد الحسینی با اختلاف 2 گل از حریف پیش افتاد با این حال، ایرانی ها گل های خورده را جبران کرده و بازی باخته را به تساوی 2 بر 2 تبدیل کردند.

** سابقه تاریخی ضعیف ایران
تورنمنت سال 2004 را می توان، سالی موفقیت آمیز برای ایران قلمداد کرد؛ آنها از گروهی سخت به راحتی گذر کرده و خود را به مرحله نیمه نهایی رساندند اما در نهایت بازی را به نایب قهرمان آن دوره یعنی چین واگذار کرده و مقام سوم را به خود اختصاص دادند.
و این اتفاق، آخرین باری بود که تیم ملی ایران موفق شده تا مرحله نیمه نهایی پیشروی کند؛ به عبارت دیگر آنها در نسخه های بعدی موفق نشدند فراتر از یک چهارم پیش روند.

** شوق اولین صعود به مرحله حذفی برای عمان
جام ملت های آسیا برای عمانی ها چندان ناشناس نیست و قلمرویی بیگانه محسوب نمی شود؛ در واقع تیم منطقه غرب آسیا در پنج دوره اخیر این تورنمنت، در چهار دوره موفق شدند از مرحله انتخابی به مرحله گروهی راه یابند اما در هیچکدام از ادوار مذکور، مرحله حذفی را تجربه نکرده و در همان دور گروهی از گردونه رقابت ها کنار رفتند.
با این وجود، قرمزها برای نخستین بار در تاریخ این تورنمنت و به لطف تغییر قالب برگزاری آن، به مرحله حذفی جام ملت ها راه یافته اند؛ به عبارت دیگر، عمانی ها مرحله گروهی را پس از ژاپن و ازبکستان در جایگاه سوم به پایان رساندند و با توجه به امتیازات کسب شده به عنوان یکی از بهترین تیم های سوم راهی این مرحله شدند.
با این حال، آنها با قرعه ای کابوس وار مواجه شده اند؛ ایران تیم در این دوره یکی از محتمل ترین گزینه های فتح عنوان قهرمانی است.
آیا نخستین صعود به مرحله حذفی برای عمانی ها خوش یمن خواهد بود یا خیر؟

** تک تیرانداز تیم ملی ایران
«سردار آزمون»، «مهدی طارمی»، «سامان قدوس»، «علیرضا جهانبخش» و ...
ظاهرا تیم ملی ایران از لحاظ قوای هجومی با دست پر پا به امارات متحده عربی گذاشته است اما شواهد حاکی از آن است که آزمون لقب تک تیرانداز این تیم را یدک می کشد و تا اینجای تورنمنت هم ارزش های خود را برای تیمش به اثبات رسانده است.
در واقع، مهاجم 24 ساله تیم ملی ایران جدا از به ثمر رساندن سه گل در سه بازی، در مرحله گروهی 18 ضربه در چارچوب داشته است؛ یعنی 2 برابر تمام هم تیمی هایش و بیشتر از تمام بازیکنان حاضر در تورنمنت.
و حالا آزمون جوان باید در برابر عمانی قرار بگیرد که در جریان مرحله گروهی تنها اجازه شلیک 24 ضربه را به حریفان داده است؛ حالا باید دید لژیونر تحت تعلیم کی روش پرتغالی می تواند بار دیگر دروازه حریفی دیگر را بشکافد یا خیر.

** عمان، متخصص تغییر فاز هجومی به دفاعی
به نظر می رسد عمانی ها کلمه به کلمه جمله مشهور «سر الکس فرگوسن» بزرگ را به خاطر سپرده و آویزه گوش خود کرده اند: با حمله در بازی ها پیروز می شوید و با دفاع، قهرمان خواهید شد.
تیم منطقه غرب آسیا در نیمه خودی به سرعت می تواند ساختار دفاعیش را ترمیم کرده و به اصطلاح از فاز هجومی به فاز دفاعی تغییر حالت دهد؛ به عبارت دیگر آنها تنها اجازه شلیک 24 ضربه را به دروازه خودی داده اند این در حالی است که این آمار برای قطر، عربستان سعودی و ایران به ترتیب 22، 21 و 16 شلیک است.
و امروز آنها به مصاف ایرانی خواهند رفت که از 2 مهاجم زهردار به نام های طارمی و آزمون بهره می برد و پرسشی که مطرح می شود این است که آیا قرمزها می توانند تیم ملی را از یک سوم دفاعی خود دور نگه دارند یا خیر.
برای پی بردن به این پرسش باید دست کم 5 ساعت دیگر منتظر بمانیم.
ورزشی**3991**1597
کد N2065995

وبگردی