آفتاب

توان تکنولوژی ایران در صنعت نفت با ۲۰ سال گذشته قابل مقایسه نیست

توان تکنولوژی ایران در صنعت نفت با ۲۰ سال گذشته قابل مقایسه نیست

زنگنه در جریان سوال نماینده داراب در صحن علنی مجلس گفت: ما در حال حاضر چند هزار میلیارد تومان به بخش داخلی بدهکاریم و گرفتاری‌هایی داریم. این طور نیست که از خارجی‌ها خرید کنیم و به فکر داخل نباشیم، چون اصلا امکان این کار هم وجود ندارد. ضعف در تکنولوژی وجود دارد که رفع آن زمان‌بر بوده و برنامه می‌خواهد. توان تکنولوژی ایران در صنعت نفت قابل مقایسه با ۲۰ سال گذشته نیست که ما پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بیژن زنگنه در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس به سوال رضا انصاری نماینده داراب پاسخ داد مبنی بر این که اولویت‌ها و استراتژی ها و برنامه ها و اقدامات اجرایی وزارت نفت برای ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه و تغییر رویکرد صنعت نفت کشور از تولید منهای تکنولوژی به تولید به علاوه تکنولوژی چیست؟ بالاترین اموال ما منابع نفت و گاز است به همین دلیل مهم‌ اولویت در سیاست‌ها، استراتژی‌ها و برنامه‌های ما در وزارت نفت، توجه به افزایش بازیافت از مخازن نفت و گاز می‌باشد.

زنگنه با بیان این‌که کل ذخائر هیدروکربنی ۸۳۶ میلیارد بشکه است، گفت: از این میزان مقدار قابل برداشت با تکنولوژی ۲۳۹ میلیارد بشکه است یعنی ما ۲۹ درصد را می‌توانیم برداشت کرده و ۷۱ درصد در زیر زمین بلااستفاده باقی می‌ماند.هر یک درصد افزایش بازیافت از مخازن نفت و گاز معادل ۸ میلیارد بشکه است که این معادل ۵۰۰ میلیارد ثروت برای کشور می‌باشد، لذا هیچ چیزی مهم‌تر از ضریب بازیافت نیست. نمونه آن نحوه‌ برداشت از معدن سنگ بود که قبلا به دلیل نوع برداشت ۴۰ درصد ذخیره معدن از بین می‌رفت. اکنون با تغییر نحوه برداشت حتی یک درصد اتلاف هم وجود ندارد.

وزیر نفت با بیان این‌که برای افزایش بازیافت از مخازن نفت و گاز پروژه‌هایی با همکاری دانشگاه‌ها انجام می‌شود، توضیح داد: با ۹ دانشگاه معتبر قرارداد بسته‌ایم تا مطالعاتی پیرامون افزایش بازیافت از مخازن نفت و گاز صورت گیرد این ‌قراردادها ۱۰ ساله است که هرسال متناسب با پیشرفت کار پول آنها داده می‌شود.  اولین کار ما در دانشگاه‌ها در راستای انستیتوی نفت برای بخش بالادستی است. ما در بهترین دانشگاه‌های ایران واحد مهندسی نفت ایجاد کرده‌ایم تا شاهد افزایش بازیافت باشیم. همچنین دانشجویان و اساتید هم با این کار در جریان عملیات واقعی توسعه نفت قرار می‌گیرد. اقدام بعدی از طریق ایجاد و تقویت شرکت‌های اکتشاف و تولید است.

وی یادآور شد: از سال ۱۳۷۶ برای اجرای یکپارچه و بهم‌ پیوسته، شرکت پتروپارس درست شد. کار جدید ما این بود که هر شرکت خارجی برای انجام قراردادهای نفتی باید کنارش شرکت ایرانی وجود داشته باشد تا ضمن آموزش کافی عملکردش هم تقویت شود، چون بالاترین ثروت شرکت‌های بزرگ دنیا داشتن دانش فنی و توانمندی مهندسی است. براین اساس ۱۳ شرکت ایرانی با صلاحیت و متخصص اعلام شدند که می‌توانند در کنار شرکت‌های خارجی کار کنند. اصل دیگر وزارت نفت تولید فناوری‌های خط تولید پرتکرار در داخل کشور است، تقویت ارتقای فناوری از طریق ساخت کالاها و تجهیزات مورد نیاز از دیگر کارهای این وزارتخانه می‌باشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: طبق مصوبه شورای اقتصاد مقرر شد بیش از ۶ میلیارد کار در بخش داخلی به پیمانکاران داخلی داده شود و از آنها برای انجام امور دعوت کردند. با این اقدام ضمن تقویت تکنولوژی داخلی می‌توان برای نیروهای کشورمان ایجاد اشتغال کرد. مساله‌ای که از قول وزیر قطر عنوان شده است درست نیست اولا اکنون این فرد الان وزیر نیست دوما آمریکایی‌ها در لایحه نفتی قطر نبودند و دانمارکی‌ها حضور داشتند. قرارداد یک سال و نیمه آنها هم تمام شده اکنون قرارداد ۲۵ ساله‌ای تمدید کرده‌اند که به صورت امتیازی با توتال بسته شده تا ۳۰۰ هزار بشکه برداشت شود. ما هم کارهایی را برای برداشت انجام داده‌ایم ولی به تکنولوژی نیاز است.

وی همچنین با اشاره به موضوع صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: ما هیچ‌گاه از سابیک عربستان سعودی جلو نبودیم، ولی امید داریم که این اتفاق رخ دهد.  از سال ۱۳۷۶ که وارد صنعت نفت شدم ظرفیت کل تولید پتروشیمی به زحمت به یک میلیارد دلار می‌رسید اکنون این میزان ۲۰ میلیارد دلار شده است. ما پارسال ۱۷ میلیارد دلار تولید داشته، امسال هم به دنبال تولید ۱۸ میلیارد دلاری هستیم. با وجود این‌که تحریم‌ها فشار می‌آورد، ولی از همین میزان تولید ۵.۵ میلیارد به داخل برای تامین مواد اولیه کارخانجات عرضه می‌شود. با یک پشتیبانی می‌توان ظرفیت تولید را به ۴۰ میلیارد دلار رساند.

زنگنه با بیان این‌که موضوع میل به خرید خارجی را رد نمی‌کند، ادامه داد: این فقط مربوط به شخص من نیست و به بنده ارتباط دارد. ما در حال حاضر چند هزار میلیارد تومان به بخش داخلی بدهکاریم و گرفتاری‌هایی داریم. این طور نیست که از خارجی‌ها خرید کنیم و به فکر داخل نباشیم، چون اصلا امکان این کار هم وجود ندارد.  ضعف در تکنولوژی وجود دارد که رفع آن زمان‌بر بوده و برنامه می‌خواهد. توان تکنولوژی ایران در صنعت نفت قابل مقایسه با ۲۰ سال گذشته نیست که ما پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم.

کد N2065781

وبگردی