آفتاب
مدیرکل دفتر پیشگیری از بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت:

طرح مطالعات کشوری دیابت اجرا می شود

طرح مطالعات کشوری دیابت اجرا می شود

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر پیشگیری از بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای بزرگترین طرح مطالعاتی کشور در زمینه دیابت با حجم نمونه بیش از 13 هزار بیمار خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، افشین استوار روز یکشنبه افزود: شاهدیم بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت بیشترین عوامل خطر برای جوامع بشری محسوب می‌شوند؛ بنابراین باید سیاست نظام سلامت نیز به سمت مراقبت از بیماری‌های غیرواگیر سوق یابد.
وی اظهار داشت: نظام سلامت در کشور ما بر مبنای بیماری‌های واگیر شکل گرفته است؛ این در حالی است که بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان بیشترین عوامل خطر برای جوامع بشری محسوب می‌شوند.
استوار با اشاره به ارکان اصلی نظام مراقبت از بیماری‌های غیرواگیر که شامل نظام ثبت مرگ، کنترل عوامل خطر و اقدامات و مداخلات است، ادامه داد: برای مداخله در بیماری‌های غیرواگیر نیازمند جمع‌آوری اطلاعات در خصوص شیوع بیماری در جامعه هستیم، اما تنها این موضوع کافی نیست و در حین و پس از مداخله نیز باید این اطلاعات جمع‌آوری شود تا اثربخشی مداخلات مورد بررسی قرار گیرد.
مدیرکل دفتر پیشگیری از بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، تصریح کرد: با همکاری موسسه ملی تحقیقات سلامت تا سال آینده 10 پیمایش جامع کشوری در حوزه‌های مختلف سلامت طراحی شده است و این مطالعه جامع با حمایت شرکت سانوفی فرانسه طراحی و اجرا می‌شود.
به گفته استوار، مطالعه «DiaCare» قصد دارد کیفیت مراقبت دیابت را در کشور بررسی کند و با توجه به جامعیت و بهره‌گیری از استانداردهای اروپا، این امکان را در اختیار برنامه‌ریزان قرار ‌دهد تا منابع و امکانات درمانی را بر اساس کمبودهای واقعی و برآمده از آمارهای رسمی نه بر اساس حدس، گمان و مطالعات پراکنده و نه‌چندان دقیق تخصیص دهند. این موضوع سبب خواهد شد که از هدر رفتن منابع جلوگیری کنیم و خدمات باکیفیت‌تری در اختیار بیماران دیابتی قرار دهیم.
این مطالعه که بر پایه جمعیت است، وضعیت بیماران دیابتی نوع دو، با حجم نمونه بیش از 13 هزار بیمار در کل کشور را با پشتیبانی علمی و مالی یک شرکت به انجام می رساند.
این مطالعه برای بررسی وضعیت کنترل دیابت، درمان فعلی، دسترسی به خدمات، کیفیت زندگی، عوارض ایجاد شده ناشی از دیابت و بیماری های همراه در بیماران دیابتی از قبل شناخته شده انجام می‌شود.
بعد از فاز آزمایشی (پایلوت) که در استان مازندران، در دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل به انجام رسید، بیمارگیری در سه فاز اجرا می شود. با توجه به اینکه فاز اول بیمارگیری در فصل زمستان خواهد بود، در این فاز 24 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی از 10 استان عمدتا گرمسیر و جنوبی کشور شرکت دارند.
در حال حاضر 12 درصد جمعیت بالای 18 سال کشور به دیابت مبتلا هستند که البته زنان نیز در این میان بیش از مردان مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
اجتمام **9022*1834
کد N2065779

وبگردی