آفتاب

خورشیدفر: کشتی فرنگی با «بنا» دوباره شکوفا می‌شود

خورشیدفر: کشتی فرنگی با «بنا» دوباره شکوفا می‌شود

تهران - ایرنا - «ایرج خورشید فر» از پیشکسوتان کشتی فرنگی ایران گفت: از بازگشت دوباره «محمد بنا» خوشحال شدم چرا که او با کمک همکارانش می تواند بار دیگر کشتی فرنگی را در مسیر توسعه و شکوفایی قرار دهد.

به گزارش ایرنا، «ایرج خورشید فر» از جمله آزادکارانی است که در دهه 40 شمسی همواره برای حضور در تیم ملی با بزرگانی همچون محمد ابراهیم سیف پور، شمس الدین سید عباسی و محمد خادم و سایر بزرگان در وزن 63 کیلوگرم مبارزه می کرد.
این کشتی گیر اهل شهرری، بنا به اتفاق جالبی در سال 1966 و در پیکارهای قهرمانی کشور از کشتی آزاد به کشتی فرنگی تغییر رشته داد که اتفاقا توانست در وزن 63 کیلوگرم به مدال برنز جهان دست یابد.
مدال برنز خورشیدفر بعد از مدال برنز علیرضا قلیچ خانی در رقابت های سال 1961 یوکوهاما (ژاپن) دومین مدال جهانی کشتی فرنگی ایران است.
خورشید فر از شاگردان ناصر محمدی و در باشگاه قدیمی و نوستالژیک بابک شهرری (واقع در خیابان حرم) تمرین می کرد. حمید سوریان نابغه کشتی فرنگی جهان از شاگردان مرحوم محمد زارع نیز از این باشگاه پای به دنیای قهرمانی گذاشت. باشگاه بابک پس از سال ها فعالیت و تربیت شاگردان صاحب نام در کشتی، تعطیل شده است.
خورشید فر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محمد بنا خودش کشتی گیر خوب و مطرحی بود و زمانی که به مربیگری روی آورد با بررسی دقیق کارش را آغاز کرد و به نتایج بسیار خوبی هم دست یافت. با حضور مجدد او و با کمک همکارانش به طور حتم کشتی فرنگی نتایج ضعیف 2 سال گذشته را جبران خواهد کرد.
دارنده مدال برنز پیکارهای کشتی فرنگی سال 1966 تولیدو آمریکا در خصوص اینکه آیا کشتی ایران دوباره به روزهای اوج خود باز می گردد یا خیر، گفت: این مهم زمانی به دست می آید که به کشتی رده های مختلف سنی توجه داشته باشیم و مربیان سازنده در باشگاهها با جدیت کار خود را انجام دهند. در این صورت است که به طور حتم کشتی ما دوباره به روزهای اوج خود باز می گردد.
این پیشکسوت کشتی اهل شهرری در مورد حضور در اردوهای تیم های ملی اظهار داشت: با توجه به گذشت 78 سال از سنم، شرایط برایم کمی سخت شده است اما انگیزه و خواسته ای که در وجود جوانان ایرانی است، همیشه امیدوار کننده بود و احساس می کنم در آینده کشتی نتایج بسیار خوبی خواهد گرفت. هر چند کشتی چیزی جز فن و بند و تکنیک نیست اما عشق و علاقه ای که در وجود ایرانیان است سبب شده تا در کشتی نتایج بهتر و مطلوب تری بگیریم.
این پیشکسوت کشتی در پاسخ به این پرسش که آیا مسوولان سراغی از شما می گیرند، اظهار داشت: وقتی که آدمها پا به سن می گذارند، از نگاهها هم دور و به فراموشی سپرده می شوند و البته بهتر است که کارها به جوانان محول شود و در کنار آنان از تجربه و نظرات پیشکسوتان و افراد با تجربه استفاده شود.
وی بیان داشت: البته فراموش شدن پیشکسوتان کشتی تا آنجا است که حتی دیگر در مراسم ها نیز ما را دعوت نمی کنند. اکنون بیشتر وقتم را صرف نوشتن و نقاشی کردن می کنم. بازنشسته جایی هم نیستم و گاهی از صندوق حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان مبلغی واریز می شود که امیدوارم اینگونه حمایت ها برای قهرمانان و ورزشکاران کنونی بیشتر شود تا ضمن حفظ شخصیت و اعتبار قهرمانان، انگیزه ای برای ادامه فعالیت آنان ایجاد شود.
دارنده مدال برنز پیکارهای جهانی در خصوص اینکه بزرگان کشتی شهرری همانند «سوریان» و یا «دبیر» سراغی از او می گیرند؟ گفت: انتظاری از مردم و این قهرمانان ندارم چرا که اکنون همه گرفتار کار و زندگی خودشان هستند و نمی شود از آنها توقع داشت.
خورشید فر در پاسخ به این سووال که چرا هیچگاه در بازی های المپیک شرکت نکرده است، گفت: به دلیل شکستگی پا یک مرتبه در کشتی با مرحوم سید عباسی و مرتبه دوم به دلیل اتفاق در اسکی، بازی های المپیک را از دست دادم.
وی ادامه داد: من در ابتدا آزادکار بودم و در مسابقاتی که برای انتخابی تیم ملی و قهرمانی کشور برگزار می شد، دیر رسیدم و به همین دلیل برای آنکه شانس حضور در مسابقات جهانی را داشته باشم در کشتی فرنگی شرکت کردم و هیچگاه به کشتی آزاد بازنگشتم.
این پیشکسوت کشتی ایران با اشاره به اینکه سابقه حضور در برخی اردوها با جهان پهلوان غلامرضا تختی را دارد، گفت: تختی مردی بی ریا، فروتن، افتاده بود که با همه اعضا تیم رفیق و صمیمی بود. ورزش ایران همیشه از پهلوانان، پهلوانی توقع دارد و تختی شخصی بود که مورد توجه مردم بود.
وی ادامه داد: البته ورزش ایران سرشار از قهرمانان و بزرگ مردانی است که موجب سرافرازی و افتخار این کشور شده اند و همه قهرمانان کشورمان خوشنام و صاحب شخصیت و افتخار بودند.
ورزشی**1067**1597
کد N2065719

وبگردی