آفتاب

مصر 222 اثر باستانی قاچاق شده خود را بازگرداند

مصر 222 اثر باستانی قاچاق شده خود را بازگرداند

تهران- ایرنا- وزارت باستان شناسی مصر اعلام کرد این کشور در سال 2018 توانست 222 قطعه اثر باستانی قاچاق شده به چند کشور را بازگرداند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری «الاقباط متحدون» وزارت باستان شناسی مصر دربیانیه ای عنوان کرد: آثار باستانی قاچاق شده به فرانسه، کویت، آمریکا، قبرس و ایتالیا به علاوه 21 هزار و 660 سکه قاچاق شده، جمع آوری و به کشور بازگردانده شد.
در این بیانیه آمده است که آثار باستانی استرداد شده به موزه بزرگ مصر تحویل داده شده است.
تاکنون 45 هزار قطعه اثر باستانی و26 مجسمه بزرگ از جمله مجسمه رامسس دوم، چرخ جنگی متعلق به فرعون «توت عنخ آمون» و بلندترین قطعه چوبی اجزای سازنده هرم «خوفو» تحویل موزه ملی مصر شده است.
توت عنخ آمون، یازدهمین فرعون مصر باستان بود که بین سال های ۱۳۲۷-۱۳۳۳ پیش از میلاد می زیسته است.
وزارت باستان شناسی مصر افزود: در سال 2018 بیش از 200 هیات باستان شناسی خارجی از 25 کشور با هیات باستان شناسی مصر در کشف آثار باستانی مناطق مختلف مصر همکاری کرده اند.

** کشف یک اثر باستانی منحصر به فرد در مصر
هیات باستان شناسی مصر همچنین روز گذشته، مجموعه ای از آثار باستانی متنوع متعلق به دوران یونان و روم در مناطق اسکندریه و العامریه را کشف کرد.
«مصطفی وزیری» دبیر کل شورای عالی باستان شناسی گفت: این کشف منحصر به فرد بیانگر این واقعیت است که از منطقه اسکندریه به عنوان یک منطقه صنعتی و بازرگانی استفاده می شده و آثار معماری آن شامل دیوارهای متصل با سنگ های نامنظم و برخی دیواره های منظم با سنگ هایی که به دقت برش خورده، چشمگیر است .
«ایمن عشماوی» رئیس بخش آثار باستانی مصر نیز از کشف چند تنور در داخل دیوارها وعلائم آتش سوزی در طبقات مختلف زمین خبر داد به طوری که وجود استخوان های پرندگان و ماهی ها در اطراف آن نشان می دهد از این تنورها برای پخت وپز استفاده می شده است.
فراهنگ** 1453** 9053
کد N2065683

وبگردی