آفتاب

ملکی از تلخ‌ترین صحنه فاجعه پلاسکو می‌گوید

ملکی از تلخ‌ترین صحنه فاجعه پلاسکو می‌گوید

قطعا یکی از پررنگ ترین و برجسته ترین صحنه های حادثه پلاسکو، جدا از استرس ها و تلاش آتش نشان ها، سخنگوی سازمان آتش نشانی بود که در تمام مدت حادثه در صحنه حضور داشت.

۹ روز مبارزه با آتش، ۲۲قربانی(شهادت ۱۶ آتش نشان) و تخلیه ۱۷۰۰ کامیون برابر با ۲۰هزار تُن نُخاله و آوار ساختمانی بخشی از فاجعه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو بود.

ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه، ۳۰ دی ۹۵، آتش سوزی در پلاسکو به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی اطلاع داده شد و ساعت ۱۱:۳۰ و در حالی که تعداد زیادی آتش‌نشان در داخل ساختمان در حال کنترل آتش بودند، کل ساختمان پلاسکو بطور عمودی فرو ریخت.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی، از اولین تماس با سامانه ۱۲۵ در محل حاضر شد و ۹ شبانه روز به اطلاع رسانی لحظه لحظه فاجعه پلاسکو  پرداخت.

جلال ملکی در گفتگو با خبرآنلاین درباره تلخ ترین لحظه های آن ۹ روز تراژیک می گوید: بارها و بارها به این فکر کردم که تلخ ترین و سخت ترین لحظه فاجعه پلاسکو برای من با کدام رویداد گره خورده است اما آن قدر دل آشوب بودم و آن قدر تلخی در این ۹ روز روی سر ما آوار شده بود که نمی دانم به واقع کدام حادثه ناگوارتر از دیگر اتفاق ها بوده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی ادامه می دهد: آیا باید از لحظه فرو ریختن ساختمان بگویم که انگار پلاسکو روی سر خود من فرو ریخته بود یا لحظه ای که فهمیدم دوستان خوب من در زیر آوار مانده اند؟

ملکی می گوید: آن موقع که اسم آتش نشان هایی که لحظه تخریب توی ساختمان مانده بودند، مشخص شد، یک تراژدی واقعی برای همه ما بود. یا باید از لحظه ای بگویم که با بیرون آمدن ستون های مذاب مطمئن شده بودیم هیچ کس زنده از این آوار بیرون نخواهد آمد؟ با کوره پرحرارتی روبه رو بودیم و از یک جایی به بعد باید حقیقت را می‌پذیرفتیم که دیگر نمی‌توان منتظر کسی بود.

و اضافه می کند: یا از شنیدن خبر شهادت بهنام میرزاخوانی که حین اطفای حریق مصدوم و به بیمارستان منتقل شد، اما کمتر از ۲۴ ساعت بعد در بیمارستان درگذشت. یا شهادت علی امینی که استاد من بود و حسین سلطانی که سال ها با هم کار کرده بودیم و...

ملکی سکوت می کند؛ فاجعه پلاسکو، یک تراژدی ۹ روزه بود که هر لحظه داغی تازه و شگفتی غم باری می آفرید.

۴۷۴۷

کد N2065571

وبگردی