آفتاب

همینگوی، ادبیات و مجموعه داستان

همینگوی، ادبیات و مجموعه داستان

کتاب‌های «ارنست همینگوی، آخرین مصاحبه‌ها و دیگر گفت‌وگوها» با ترجمه هوشنگ جیرانی، «ادبیات جهان را چگونه بخوانیم» نوشته دیوید دمراش با ترجمه شبنم بزرگی و «پشت فرودگاه» نوشته محمود رضایی منتشر شدند.

به گزارش ایسنا، کتاب «ارنست همینگوی، آخرین مصاحبه‌ها و دیگر گفت‌وگوها» با ترجمه هوشنگ جیرانی در ۸۸ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ صفحه و قیمت ۱۲۵۰۰ تومان توسط نشر چشمه منتشر شده است. 

این کتاب شامل بخش‌های «ارنست همینگوی، هنر داستان‌نویسی، شماره‌ ۲۱»، «همینگوی در کوبا»، «سرزده رفتن به خانه‌ همینگوی» و «زندگی در بعدازظهر: آخرین مصاحبه» است. 

 نوشته پشت جلد کتاب: هر قدر که بیش‌تر در نویسندگی پیش می‌روید تنهایی‌تان بیش‌تر می‌شود. بیش‌تر دوستان خوب و قدیمی‌تان می‌میرند. بقیه نقل مکان می‌کنند. خیلی کم آن‌ها را می‌بینید، ولی با آن‌ها مکاتبه می‌کنید و همان اندازه با آن‌ها تماس دارید که گویی مثل قدیم با هم در یک کافه نشسته‌اید. نامه‌های خنده‌دار، مستهجن و غیرمسئولانه را برای خوشمزگی با هم ردوبدل می‌کنید، و این به همان خوبیِ گپ زدن است. ولی با این همه کاملا تنهایید چون لازمه‌ کار کردن، بودن در این حال‌وهوا است و زمان کار کردن کوتاه است که اگر آن را از دست بدهید احساس گناه می‌کنید که قابل بخشش نیست. - ارنست همینگوی -

همچنین کتاب «ادبیات جهان را چگونه بخوانیم» نوشته دیوید دمراش با ترجمه شبنم بزرگی، در شش فصل شامل ««ادبیات» چیست؟»، «خواندن در گذر زمان»، «خواندن در گذر فرهنگ»، « خواندن ترجمه»، «گذر از مرزها» و «جهانی شدن» در ۲۱۱ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۷ هزار تومان در نشر یادشده منتشر شده‌ است.

بخشی از مقدمه که در پشت جلد کتاب هم آمده است: ضرورت خواندن کتاب حاضر می‌تواند این باشد که اگر بدانیم دیگران چرا و چگونه ادبیات جهان را می‌خوانند، اگر بدانیم در عرصه‌ امروز ادبیات جهان چه سنجه و سلیقه‌ای غالب است، اگر بدانیم جهان انگلیسی‌زبان در پی ِ چه عناصری سراغ ادبیات سایر زبان‌ها می‌آید، بتوانیم خود را به قافله‌ جهانی ادبیات برسانیم. 

در کتاب حاضر، دیوید دمراش دانش جامع و عمیق و تجربه سال‌ها تدریس خود را به کار می‌گیرد تا با زبانی سهل و ممتنع و شفاف به ما بیاموزد که چطور ادبیات جهان را بخوانیم و چطور بخشی از ادبیات جهان باشیم. 

[p]دیگر کتاب تازه متشرشده در نشر چشمه، مجموعه داستان به‌هم‌پیوسته «پشت فرودگاه» نوشته محمود رضایی است که در ۱۰۹ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است. 

یادداشت پشت جلد کتاب: مجموعه داستان به‌هم‌پیوسته‌ «پشت فرودگاه» روایت زندگی آدم‌هایی است که در حاشیه‌نشین «پشت فرودگاه رشت» به سر می‌برند؛ با آسمانی ابری، بارانی، غمگین؛ زمینی گلی، سنگلاخی، خشن؛ خانه‌هایی سنگ‌بلوکی با بام‌هایی حلبی و ناودان‌هایی سوراخ. در این مجموعه، حاشیه بدل به مرکز می‌شود. رسول، راویِ کودکی تا جوانی این کتاب، مرکز خانواده‌ای چهارنفره است میان آدم‌هایی از هر قماشی، و در هر داستان با ماجرایی. او در کنار پدر و مادر و برادر و دیگر هم‌محلی‌ها، حسین ناطق، سِدزرشکی، میتراسیاه، گلناز، احمد و... با تمامی معضلات و تناقضاتش در ساحت اجتماع و اقتصاد و فرهنگ فقر و فقرِ فرهنگ بزرگ می‌شود و گاه ناآگاهانه در پی تغییر این موقعیت است، گاه آگاهانه. و در هر دو حالت، زبانی طنازانه دارد تا وضعیت را تبدیل به مصیبت نکند. 

انتهای پیام

کد N2065538

وبگردی