آفتاب

نمونه برداری از عمق بیش از هزار متری دریای عمان

نمونه برداری از عمق بیش از هزار متری دریای عمان

تهران- ایرنا- محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در قالب چهارمین گشت تحقیقاتی دریایی با کاوشگر خلیج فارس (PGE1804)، برای اولین بار از عمق هزار و 45 متری دریای عمان نمونه برداری کردند.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، تاکنون سه گشت تحقیقاتی دریایی با کاوشگر خلیج فارس انجام شده است اما اهمیت گشت چهارم به واسطه نمونه برداری در آب های عمیق خلیج فارس و دریای عمان است.
در این ماموریت تحقیقاتی سه روزه که 29 آذرماه آغاز شد، از عمق 180 متری خلیج فارس و هزار و 45 متری دریای عمان نمونه برداری شد.
در این گشت دریایی که با حضور 9 محقق از پژوهشگاه اقیانوس شناسی و در 11 ایستگاه در محدوده آب های خلیج فارس و دریای عمان از جنوب جزیر کیش تا روبروی بندر ‏جاسک ‏انجام شد، نمونه های شیمی، فیزیک، زیست شناسی و زمین شناسی دریا جمع آوری و برای بررسی به آزمایشگاه ایستگاه پژوهش و فناوری خلیج فارس(بندرعباس) منتقل شد.
در گشت سوم که آخر تابستان انجام شد، برای اولین بار در یک دوره عملیات واحد کل نوار دریای جنوبی کشور از اروند تا گواتر پوشش داده شد و نمونه گیری انجام شد، عمق نمونه گیری در دریاهای جنوبی برای اولین بار به حدود هزار متر رسیده بود.
حفاظت از پهنه های آبی و در عین حال استفاده بهینه و پایدار از این عرصه ها از اهمیت زیادی برخوردار است که برای رسیدن به این هدف باید اطلاعات کافی و علمی درباره وضعیت دریاها، اقیانوس ها و سواحل در اختیار باشد؛ در این راستا پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم دریایی گشت های تحقیقاتی در خلیج فارس و دریای عمان را در دست اجرا دارد و از یکسال گذشته، چهارگشت تحقیقاتی انجام داده است.

**کاوشگر خلیج فارس (PGE1804)
این کاوشگر بومی با قابلیت و توانمندی بسیار بالا مطابق با استانداردهای جهانی ساخت طراحی و تولید شده و هم اکنون زیر نظر پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کند.
علمی 9014**2017
کد N2065533

وبگردی