آفتاب

ملاقات با بانوی سالخورده اما، جوان! | اختصاصی آفتاب

ملاقات با بانوی سالخورده اما، جوان! | اختصاصی آفتاب

جوانی به دوره‌ای از زندگی گفته می‌شود که نه کودکیست و نه بزرگسالی. بلکه جایی میانِ این دو است، جوانی یعنی:طراوت، نیرومندی و ...

جوانی به دوره‌ای از زندگی گفته می‌شود که نه کودکیست و نه بزرگسالی. بلکه جایی میانِ این دو است، جوانی یعنی:طراوت، نیرومندی و ... اما اغلب مثال نقضی برای هر فرضیه وجود دارد،امروز به دیدار بانویی رفتیم که در دهه هفتم زندگی خود از بسیاری از جوانان ما پرشورتر،با انگیزه تر و امیدوارتراست، بانویی مهربان و خوش فکر و ورزشکاری با اخلاق و حرفه ای . خانم زهرا عقیلی قهرمان بی رقیب دو ماراتن بانوان ایران با ما به گفتگو می نشیند:


کودکی، سال های بی تکرار

خانم عقیلی را صبح زود فقط در پارک و در جمع ورزشکاران می شود ملاقات کرد،بعد از فراغت ایشان از ورزش روزانه گفتگو را آغاز کردیم،خانم عقیلی از دوران کودکی خود می گوید: سال 1324 در اراک به دنیا آمدم،روزگار کودکی من در زادگاهم هیچ شباهتی به این دوران و زندگی شهرنشینی نداشت،خانه ما حیاط بزرگی داشت که ما خواهر و برادرها به همراه دیگر بچه های فامیل می توانستیم در تمام روز،خودمان را در آن سرگرم کنیم.بازی های حرکتی مثل طناب بازی و قایم موشک و ... از سرگرمی های هر روز ما بود.شش خواهر و برادر بودیم و پدر و مادری زحمت کش و مهربان که می توانم بگویم از اولین مشوق های من محسوب می شدند.


گذشت سالیان مرا از ورزش دور نکرد

در ادامه خانم عقیلی از زندگی مشترک خود می گوید:در شانزده سالگی ازدواج کردم،همسرم 9 سال از من بزرگ تر بود.ازدواج ما سنتی انجام شد اما همیشه به خاطر انتخاب درستی که داشتم خدا را شاکرم.ثمره ازدواج ما شش فرزند است که به یاری خدا و کمک های همسرم بعد از سامان گرفتن آنها توانستم به کار مورد علاقه ام که همان ورزش بود بپردازم،هرچند در آن ایام هم از ورزش غافل نبودم و به سلامت غذایی و جسمی خودم و خانواده ام بسیار اهمیت می دادم.برادرم نیز در رشته کوهنوردی مشغول است و بسیار علاقه مند به این رشته.دختر بزرگترم نیز در سالیان پیش به شکل حرفه ای کوهنوری را دنبال می کرد.


زندگی در تهران، متفاوت اما پر هیجان

خانم عقیلی از دوران شروع فعالیت های ورزشی خود می گوید:اوایل دهه هفتاد در تهران ساکن شدم ،بچه ها بزرگ تر شده بودند و فرصت فراغت من بیشتر،تصمیم گرفتم در محله خودمان و در ورزش های گروهی بانوان در بوستان نزدیک خانه شرکت کنم.پس از مدتی از طرف اداره ورزش شهرداری منطقه برای شرکت در مسابقات آمادگی جسمانی دعوت شدم. شرکت در مسابقات کوهپیمایی و آمادگی جسمانی، دوی صد متر، دوی ماراتن در رده سنی بالای 45 سال از جمله مسابقاتی است که شرکت کردم و در آنها مقام‌های استانی و کشوری دارم.


رمز موفقیت: یاری خدا و تلاش و کوشش خودم

این بانوی پر تلاش در ادامه گفتگو می گوید:حدود شانزده سال است که هر روز صبح بعد از نماز صبح و صبحانه راهی محل ورزش همیشگی ام می شوم،در گرما و سرما و حتی باران و برف من با تجهیزات کامل ورزش را دنبال می کنم،لباس ورزشی ام حتی برایم حرمت دارد و آن را در منزل استفاده نمی کنم،برای ورزش حاضرم از دیگر خرج های شخصی ام کم کنم ولی وسیله مورد نیازم را تامین کنم.ورزش عشق من است،شرکت در مسابقات علاوه بر سرگرمی برایم حکم روحیه ای مضاعف دارد.حس خوب زندگی سالم و لذت بردن از دقایق با ارزش آن با ورزش رنگ دیگری به خود می گیرد.


هفتاد سالگی برای من شیرین بود

از خانم عقیلی می خواهیم از انگیزه های خودشان را برای ما بگویند: به نظر من ورزش برای حفظ سلامتی است نه صرفا تناسب اندام.اغلب در پارک خانم ها از من می پرسند شما با این سن و سال اندام متناسبی دارید پس چرا ورزش می کنید؟! باید بگویم ورزش در سن بالا،فرقی نمی کند برای آقایان و خانم ها از هر کاری واجب تر است.دوران کهنسالی برای کسانی که زودتر از موعد بدنشان را بازنشسته کرده اند قطعا سخت خواهد گذشت.جوانان بیشتر به دنبال زیبایی هستند تا سلامت و توصیه می کنم که ورزش را در همه حال فراموش نکنند تا سیستم سوخت و ساز منظمی داشته باشند و در آینده دچار مشکلات جسمی نشوند.


قهرمانی دو ماراتن بدون رقیب!

مسابقات دو ما را به یاد جوانانی بلند قامت و ورزیده می اندازد،زهرا عقیلی بانوی هفتاد و دو ساله ایرانی از تمام جوانان پیشی گرفت و بی هیچ رقیب جدی به مقام اول دست پیدا کرد.خانم عقیلی درباره مسابقه می گوید:چهار بار در مسابقات دو ماراتن مقام به دست آوردم ، این بار هم با انگیزه کافی در مسابقه شرکت کردم و شکر خدا مقام اول را کسب کردم.در تمام مدت مسابقه ذکر یاعلی به من قدرت می دهد و در حین مسابقه روحیه خودم را حفظ می کنم تا ناامید نشوم.در پایان مسابقه عکس العمل دیگر شرکت کننده ها و حاضرین در آنجا برایم بسیار جالب بود.هیچ کس باور نمی کرد کسی که تمام جوانان را پشت سر گذاشته است من باشم.همه با خوشحالی با من عکس می گرفتند و تبریک می گفتند.نفر دوم با من پانزده سال اختلاف سن داشت و این پیروزی برای من بسیار شیرین و دوشت داشتنی بود و خاطره خوبی را برایم رقم زد.


مادربزرگ ده نوه هستم!

در پایان خانم عقیلی می گوید:همیشه از خدا سلامتی و عمر با برکت خواسته ام،در تمام دوران مسابقات و سفرهایم به شهرستان ها برای شرکت در مسابقات همراه جوانان بودم،انگیزه و پشتکار جوانان امروزی به دلیل مشغله های شهرنشینی متاسفانه زیاد نیست،ولی در کنار آن می توانند با برنامه ریزی دقیق و درست وقتی هم برای ورزش داشته باشند.ساعت خواب دقیق و استراحت درست می تواند اولین قدم برای سلامتی باشد.با توجه به کمبود مکان ورزشی در خانه های آپارتمانی باید از امکانات شهری موجود که همان پارک ها و بوستان های محله هاست نهایت استفاده را برد.هیچ وقت نباید خودمان را دست کم بگیریم و منتطر کمک کسی باشیم.من گاهی حتی در پشت بام خانه تمرین هایم را ادامه می دهم و از کمترین مکان هم استفاده می کنم.سلامتی کمترین چیزی است که می توانیم به روح و جسم خودمان هدیه بدهیم و از این امانت خداوند به خوبی نگهداری کنیم.شکر خدا شش فرزند و ده نوه دوست داشتنی دارم و زندگی در کنار آنها با سلامتی و روحیه ای شاد را همیشه از خداوند متعال خواسته ام.امیدوارم جوانان قدر نیروی جوانی خود را بدانند و از آن به بهترین شکل استقاده کنند.


عناوین قهرمانی

1378 کسب مقام دوم مسابقات آمادگی جسمانی منطقه

1390 کسب مقام اول دو ماراتن استان تهران

1390 کسب مقام دوم مسابقات 200‌متر استان تهران

1390 کسب مقام سوم دو ماراتن کشوری

1390 کسب مقام سوم کوهپیمایی استان تهران

1391 کسب مقام کوهپیمایی استان تهران

1391 کسب رتبه سوم مسابقات آمادگی جسمانی شهرستان اسلامشهر

1392 کسب مقام دوم دو ماراتن کشوری

1392 کسب مقام اول دو ماراتن استانی

1393 کسب مقام اول دو ماراتن استانی

1394 کسب مقام دوم دو ماراتن استانی

1396 کسب مقام اول مسابقات دو بین المللی بانوان تهران


فاطمه چشمی ـ سردبیر
کد N2065526

وبگردی