آفتاب

شطرنج نظام سلامت در انتظار وزیر- امیر پروسنان*

شطرنج نظام سلامت در انتظار وزیر- امیر پروسنان*

تهران- ایرنا- وقتی سرباز به انتهای صفحه شطرنج می‌رسد، بازیکن می‌تواند بر اساس شرایط، یک مُهره را وارد صفحه سیاه و سپید کند. اکثر مواقع بازیکن ترجیح می‌دهد وزیر را وارد کند. حالا بازیکن نظام سلامت به آخرین خانه رسیده و منتظر وزیری است که وارد زمین شده و مسیر را انتخاب کند.

وزیر شطرنج، مُهره‌ای جامع الاطراف است که می‌تواند به هر سمت که خواست حرکت کرده و مُهره‌های حریف را از صفحه بیرون بیندازد. وزیر سلامت هم چنین است که باید مُهره‌های خودی را به شکل هم صنفان خود ببیند و مُهره‌های حریف را به شکل مشکلات؛ یعنی حریف را مشکلاتی بداند که نظام سلامت به آن گرفتار شده است و بازی را به سمتی ببرد که شیرینی بُرد به کام یک ملت بنشیند.
پس از استعفای سید حسن هاشمی، زمام امور حوزه سلامت به دست سعید نمکی سپرده شد. فردی که پیشتر خود بر بودجه ریزی حوزه‌های اجتماعی از جمله سلامت نظارت داشت و در سال‌های اخیر بارها و بارها بر اجرای قانون در نظام سلامت تاکید کرده است. نمکی راه نجات نظام سلامت را اجرای کامل 4 رکن اساسی نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت، پزشک خانواده و راهنماهای بالینی بر اساس قوانین پنجم و ششم توسعه اعلام کرده و گفته که تا پایان امسال برنامه پزشک خانواده را در بخش عمده کشور اجرا می کند.
او معتقد است راه اصلاح نظام سلامت از مسیر پیشگیری می‌گذرد و حتی این اعتقاد را در احکام صادره اخیر به معاونان بهداشت و درمان خود بیان کرده است. اعتقادی راسخ که شاید از زمانی که این داروساز در سال های دور زمانی که بر صندلی معاونت بهداشت وزار بهداشت نشسته بود، منشا می‌گیرد.
او البته زمانی بر صندلی وزارت بهداشت نشسته است که 5 سالی از اجرای طرح تحول سلامت گذشته است و او نیز اعلام کرده که قطار این طرح در هیچ ایستگاهی متوقف نخواهد شد و فقط در مسیر حرکت تعمیر می شود و البته به گفته او مسیر تعمیر طرح تحول سلامت توجه به 4 اصلی است که پیشتر اعلام کرده بود و در قوانین پنجم و ششم نیز به آنها تاکید شده است. توجه ویژه به بیماری‌های غیرواگیر، مدیریت منابع و تمرکز بر پیشگیری، تکه کلام هایی است که سعید نمکی غیرپزشک برای اداره وزارت بهداشت در سر دارد.
حالا باید دید آیا رئیس جمهوری بعد از استعفای پر سر و صدای سید حسن هاشمی، سعید نمکی را که دیدگاه های خود را بیان کرده، برای ورود به بازی پیچیده شطرنج نظام سلامت معرفی می کند؟
* خبرنگار سلامت ایرنا
9482
کد N2065451

وبگردی