آفتاب
در میزگرد ایرنا بررسی شد/

موفقیت بسیج سازندگی در اجرای طرح های کیفی و کم هزینه

موفقیت بسیج سازندگی در اجرای طرح های کیفی و کم هزینه

تبریز-ایرنا- بسیج سازندگی از جمله نهادهای خدمات رسان و تاثیرگذار مولود پیروزی انقلاب اسلامی در مناطق محروم کشور است که بنا به ادعای مسئولان و تایید کارشناسان فنی و مهندسی علاوه بر ارایه کارنامه درخشان و قابل دفاع طی سال های اخیر، به لحاظ کیفیت و هزینه های اجرایی طرح ها نیز عملکرد ممتازی داشته است.

خبرگزاری ایرنا مرکز آذربایجان شرقی به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه بسیج سازندگی در عمران و آبادانی استان و گستردگی خدمات ارایه شده توسط این مجموعه، میزگردی با حضور مسئول بسیج سازندگی استان و نیز دستگاه های طرف تفاهم نامه های دو یا چندجانبه با این نهاد، با هدف بررسی عملکرد و ارایه آخرین گزارش ها از طرح های اجرایی در آذربایجان شرقی ترتیب داد.
مسئولان شرکت کننده در این میزگرد ضمن تاکید بر تقویت و توسعه همکاری ها با بسیج سازندگی، تداوم اجرای طرح های مشترک را به نفع مجموعه های تحت مدیریت خود دانستند و اعلام کردند: طبق ارزیابی ها و بررسی های مختلف طرح هایی که توسط بسیج سازندگی و توسط بسیجیان اجرا می شود چه به لحاظ کیفیت اجرا و چه به لحاظ هزینه ها، در رده بهترین ها قرار دارد.
آنها معتقدند: بدون تردید همکاری و تعامل هر چه بیشتر دستگاه های اجرایی با بسیج سازندگی می تواند روند توسعه و خدمات رسانی به مناطق محروم شهری و روستایی را تسریع کند و در نهایت رضایت مندی آحاد مردم به ویژه اقشار ضعیف از نظام و انقلاب اسلامی را به دنبال داشته باشد.

* بسیج سازندگی سخت ترین طرح ها را در مناطق صعب العبور اجرا می کند
مسئول بسیج سازندگی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه این مجموعه برای همکاری با دستگاه های اجرایی و خدمات رسان جهت اجرای طرح های توافق شده آمادگی کامل دارد، اظهار داشت: بسیج سازندگی با تمام توان و امکانات فنی و مهندسی و نیز برخورداری از نیروی انسانی ماهر، سخت ترین و پیچیده ترین طرح ها را در مناطق صعب العبور و دورافتاده اجرا می کند.
سرهنگ محمد اسکندری افزود: در شرایط کنونی که کشور با انواع تحریم های ظالمانه مواجه است و به تبع آن به لحاظ بودجه ای، دستگاه های اجرایی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند، بهترین فرصت برای آنها استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی برای تداوم خدمات رسانی به مردم است.
وی با اشاره به اهداف اصلی تشکیل بسیج سازندگی، تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر بسیج کردن جوانان کشور برای سازندگی، تعامل با ادارات و سازمان های دولتی برای تسریع در اجرای پروژه های محرومیت زدایی و خدمات رسانی به مناطق محروم، ایجاد روحیه خلاقیت و مسئولیت پذیری در بین جوانان، استمرار ارزش های بسیج و ایجاد روحیه جهادی و انتقال آن به میادین کار، تلاش و سازندگی را از جمله این اهداف برشمرد.
اسکندری، کوتاه مدت و زودبازده بودن، فراگیری، گستردگی، عدم پیچیدگی تخصصی، عمومی بودن و عام المنفعه بودن را از ویژگی اصلی طرح های اجرایی توسط بسیج سازندگی بیان و اضافه کرد: طرح هایی که بر همین مبنا توسط بسیج سازندگی اجرا می شود، آثار اجتماعی بسیار موثر و قابل توجهی در مناطق محروم دارد که تحقق مشارکت عملی و نهادینه شدن فرهنگ مشارکت در عمران و آبادانی از جمله آنها است.
وی، تقویت روحیه اعتماد به نفس در بین جوانان، ایجاد روحیه جهادی، ایجاد محیط سالم برای گذراندن اوقات فراغت جوانان، توجه به جنبه های آموزشی و ارایه آموزش های تخصصی را از دیگر آثار اجتماعی طرح های بسیج سازندگی بیان کرد.
اسکندری با اشاره به فعالیت های مختلف این مجموعه در قالب گروه های جهادی، گفت: کاهش هزینه های دولت در اجرای طرح های عمرانی و خدماتی و نیز سرعت عمل در اجرا، مزیت مهم و اصلی بسیج سازندگی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی نیز گفت: بدون تردید همکاری دستگاه های اجرایی با بسیج سازندگی برای اجرای طرح های مختلف به خصوص در مناطق محروم و روستایی به جهت سرعت بخشی در امور، هزینه های پایین تر و البته کیفیت اجرا به نفع دولت است.
علی صمدنژاد افزود: با توجه به اینکه اغلب طرح های شرکت آب و فاضلاب روستایی در مناطق صعب العبور اجرا می شود، همکاری با بسیج سازندگی به دلیل حضور بدون تکلف و عاشقانه بسیجیان در این مناطق برای ما بسیار مقرون به صرفه است و تاکنون نیز بر اساس تفاهم نامه فی مابین چندین طرح آبرسانی را اجرا کرده ایم که البته به لحاظ کیفی برای ما کاملا' رضایت بخش بوده است.
وی اظهار داشت: در حالیکه برای اجرایی طرح های آبرسانی به روستاهای صعب العبور و دورافتاده اغلب پیمانکاران چنان تمایلی از خود نشان نمی دهند چون با ارزیابی های مالی، حضور در چنین مناطقی را به صرفه نمی دانند، اما بسیج سازندگی به دلیل برخورداری از نیروی انسانی فعال و جوان، عاشقانه و بدون چشم داشت مالی برای اجرایی چنین طرح هایی مشتاقانه ابراز تمایل می کنند.
صمدنژاد با بیان اینکه هم اکنون تعداد 66 روستای بالای 20 خانوار آذربایجان شرقی هنوز آبرسانی نشده است، یکی از اهداف اصلی و مهم این شرکت را اجرای طرح آبرسانی به این روستاها بیان کرد و اظهار داشت: چون اغلب این روستاها در مناطق دورافتاده و صعب العبور قرار دارند، کمتر پیمانکاری حاضر می شود اجرای این پروژه ها بر عهده بگیرد.
وی اضافه کرد: بر همین مبنا ما آمادگی کامل برای واگذاری این طرح ها به بسیج سازندگی را داریم که البته تاکنون نیز تعدادی طرح در شهرستان های مختلف طبق تفاهم نامه اجرا شده است اما برای تسریع در خدمات رسانی به مردم این روستاها باید همکاری های دوجانبه بیش از پیش گسترش و تقویت شود.
صمدنژاد، نحوه همکاری آبفار با بسیج سازندگی را طرح های مشترک بیان کرد و گفت: به دلیل اینکه طبق قانون اجازه همکاری های های امانی با نهادهایی همچون بسیج سازندگی را نداریم و مجبور به واگذاری آنها به پیمانکاران هستیم، طرح های اشتراکی بهترین نوع همکاری است که در این رابطه مذاکرات و رایزنی های گوناگونی انجام شده تا مسیر همکاری ها هموارتر شود.
وی گفت: اجرای طرح های آبرسانی به روستاهای دورافتاده و محروم که بیشتر آنها در مناطق سخت و کوهستانی قرار دارند، یکی از دغدغه های مهم شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی است که بسیج سازندگی می تواند این دغدغه را رفع کند.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز به تاریخچه همکاری های گسترده این سازمان با بسیج سازندگی اشاره کرد و گفت: این 2 مجموعه از سال های اول انقلاب اسلامی تاکنون همواره همچون مجموعه ای درهم تنیده و هماهنگ عمل کرده و جهاد سازندگی سابق بیانگر این همکاری های تنگاتنگ است.
فیروز باقرزاده اظهار داشت: با توجه به اینکه جامعه هدف جهاد کشاورزی همواره مناطق روستایی است، بیشتر طرح های عمرانی و ترویجی این مجموعه نیز در همین مناطق متمرکز بوده و به همین دلیل یکی از زمینه های همکاری این مجموعه با بسیج سازندگی در مناطق محروم روستایی است که بیشتر آنها نیز در مناطق کم برخوردار و البته صعب العبور واقع شده اند.
وی، تفاهم نامه جهاد کشاورزی با بسیج سازندگی را که خرداد ماه امسال به امضاء رسیده است، یکی از بهترین ها در نوع خود بیان کرد که در میان سایر سازمان و دستگاه های اجرایی شاید به جهت گستردگی همکاری ها مشابهی نداشته باشد.
باقرزاده ادامه داد: بهره مندی بسیج سازندگی از نیروی انسانی بومی مناطق مختلف یکی از ظرفیت های بسیار مهم این مجموعه است که می تواند جهاد کشاورزی را در اجرای طرح های مختلف در مناطق محروم که حضور در آنها برای بسیاری از شرکت ها و پیمانکاران دشوار است، یاری رساند و البته تاکنون نیز چنین بوده است.
وی ، جنگل کاری پروژه عظیم ارتفاعات عینالی تبریز را یکی از نمونه های بارز همکاری های جهاد کشاورزی با بسیج سازندگی آذربایجان شرقی برشمرد که با توجه به صعب العبور بودن منطقه، تنها مجموعه ای که می توانست کمک حال جهاد کشاورزی باشد، بسیج سازندگی بود که با موفقیت اجرا شد.
باقرزاده اضافه کرد: بخشی از همین پروژه نیز در ماه های آینده با حضور بسیج سازندگی و همکاری این مجموعه تداوم خواهد یافت.

**هزینه طرح های اجرایی بسیج سازندگی نصف هزینه های پیمانکاری است
مسئول بسیج سازندگی آذربایجان شرقی با بیان اینکه سازمان ها و نهادهایی که تاکنون با این نهاد همکاری داشته اند از نحوه اجرای طرح ها رضایت دارند، گفت: بنا به اعتراف و اقرار مدیران و مسئولان مختلف هزینه اجرای طرح های بسیج سازندگی به مراتب پایین تر از هزینه های پیمانکاری است.
سرهنگ محمد اسکندری اظهار داشت: ما آماده کامل برای همکاری با دستگاه های اجرایی هستیم و خود را بازوان دولت در اجرای طرح های عمرانی و رفاهی در مناطق محروم شهری و روستایی می دانیم و این بهترین فرصت است تا با امضای تفاهم نامه ها همکاری ها را گسترش داده و خدمت به مردم را عینیت بخشیم.
وی بهره مندی از بسیج اقشار توسط بسیج سازندگی در اجرای طرح های مختلف را یکی از دلایل اصلی پایین بودن هزینه های اجرایی بیان و اضافه کرد: بدون تعارف باید اذعان کرد که تمام نیروی انسانی همکار با بسیج سازندگی با عشق، علاقه و البته داوطلبانه وارد میدان شده و تمام تلاش آنها بر این اصل استوار است تا محرمیت زدایی در مناطق روستایی و دورافتاده محقق شود.
اسکندری با اشاره به اینکه کاهش هزینه های دولت در اجرای طرح ها امروز به دلیل تحریم های ظالمانه بیش از هر زمان دیگر مورد نیاز و ضرورتی اجتناب ناپذیر است، یادآور شد: نمونه های متعددی سراغ داریم که دستگاه های اجرایی پس از اتمام طرح های واگذار شده هرگز تصور کاهش آن میزان از هزینه ها را نمی کردند اما بسیج سازندگی به دلیل نوع ماموریت و رسالت خود آن را عینیت می بخشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم نامه همکاری با بسیج سازندگی در حوزه های مختلف با این مجموعه همکاری داریم، از پایین بودن هزینه های اجرایی طرح های مشترک با بسیج سازندگی خبر داد و گفت: هزینه اجرایی طرح های بسیج سازندگی، نصف هزینه هایی است که طرح های مشابه را به پیمانکاران واگذار می کنیم.
علی صمدنژاد با ابراز رضایت از اینکه تعدادی از طرح های شرکت آب و فاضلاب روستایی را به بسیج سازندگی واگذار کرده است، گفت: برای نمونه پارسال دو پروژه آبرسانی در شهرستان اسکو را به آنها دادیم که به لحاظ هزینه و نیز زمان اجرا بسیار مفید و با صرفه تر بود و در عرض تنها 45 روز هر دو طرح با موفقیت اجرا و به پایان رسید.
وی، کیفیت اجرای طرح ها توسط بسیج سازندگی را بسیار بالا عنوان و اضافه کرد: با ارزیابی و نظارت هایی که توسط کارشناسان فنی شرکت آب و فاضلاب و همچنین مسئولان بسیج سازندگی روی پروژه ها انجام می شود، تاکنون ایرادی متوجه آنها نشده و تمامی مراحل اجرایی به لحاظ کیفیت تایید شده است.
صمدنژاد ، پروژه های آبرسانی به مناطق محروم، دورافتاده و صعب العبور را به لحاظ صرف اعتبار بسیار هزینه بر و دارای مشکلات عدیده بیان کرد و گفت: به دلیل کاهش بارندگی در سال های اخیر و خشکسالی های مداوم، در حال حاضر منابع آبی روستاها به خصوص در مناطق دورافتاده با مشکل جدی مواجه شده است و لزوم اجرای طرح های آبرسانی در این مناطق بسیار ضروری است.
وی افزود: هم اکنون دو هزار و 735 پارچه روستا در آذربایجان شرقی وجود دارد که یک میلیون و 170 هزار نفر از جمعیت سه میلیون و 800 هزار نفری استان را در خود جای داده است، که این آمار و ارقام نشان دهنده حجم گسترده و سنگین خدمات رسانی به این مناطق است.
صمدنژاد با بیان اینکه در حال حاضر تعداد دو هزار و 188 روستای آذربایجان شرقی از آب لوله کشی برخوردارند، اضافه کرد: از این تعداد روستا، 730 روستا جمعیت زیر 20 خانوار دارند که سه درصد مجموع جمعیت روستایی استان را شامل می شود که به آنها نیز آبرسانی شده است و تعدادی از این طرح ها با همکاری و مشارکت بسیج سازندگی به انجام رسیده است.
وی، خدمت رسانی به اهالی روستاها در حوزه آب و فاضلاب را بدون هماهنگی و همکاری سایر ارگان ها، نهادها و سازمان ها به ویژه بسیج سازندگی غیرممکن دانست و ادامه داد: به توجه به محدودیت بودجه های دولتی و حجم انبوه طرح ها، بدون مشارکت و همکاری نهادهایی چون بسیج سازندگی ارایه خدمت به روستاییان غیرممکن خواهد بود.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز صرفه جویی در هزینه اجرای طرح های عمرانی و ترویجی این سازمان را یکی از اهداف اصلی و مهم برشمرد و گفت: همکاری با بسیج سازندگی یکی از راهکارهای مهم، محوری و اصلی برای تحقق این هدف سازمانی و دولت تدبیر و امید در شرایط کنونی اقتصادی است.
فیروز باقرزاده ، تعمیم تفکر بسیجی در بخش کشاورزی را مهمترین هدف همکاری های جهاد کشاورزی با بسیج سازندگی بیان کرد که برگزاری دوره های آموزشی و مهارت های ترویجی در همین راستا تعریف شده و تاکنون نیز نتایج مثبت و بسیار مفیدی داشته است.
وی با تاکید بر لزوم ارزش و اهمیت آموزش در بخش کشاورزی برای کاهش هزینه های کاشت، داشت و برداشت، اظهار داشت: هر چند در ظاهر قضیه برپایی آموزش ها و مهارت های لازم برای کشاورزان چندان هزینه بر نبوده و نیازمند سازو کارهای بخش عمرانی نیست، اما بدون تردید نتایج چنین برنامه هایی منجر به کاهش هزینه های تمام شده می شود.
باقرزاده همکاری جهاد کشاورزی با بسیج سازندگی در حوزه آب را بسیار مهم و تعیین کننده برای اقتصاد کشور بیان کرد و یادآور شد: با توجه به کاهش منابع آبی و وجود خلاء های مختلف در این بخش، علاقمند به استفاده از ظرفیت های بسیج هستیم تا با مشارکت همدیگر زمینه های مناسب برای آگاهی دهی به کشاورزان و بهره برداران این بخش را فراهم کنیم.
وی تشریح کرد: با توجه به وجود نیروی انسانی جوان، ماهر، تحصیل کرده و کارآمد در رشته های مختلف کشاورزی در بدنه بسیج سازندگی، برگزاری دوره های آموزشی برای کشاورزان به منظور ارایه روش های گوناگون کاهش آب مصرفی در مزارع و باغات، نه تنها باعث رونق اقتصادی منطقه خواهد شد، بلکه موجب کاهش هزینه های سازمان جهاد کشاورزی نیز می شود.
باقرزاده، مهاجرت روستاییان به شهرها را یکی از مشکلات اساسی کشور برشمرد که بی توجهی به آن نه تنها منجر به بروز معضلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی می شود، بلکه مشکلات امنیتی سختی به دنبال دارد که برای مقابله با این پدیده باید از ظرفیت های بسیج سازندگی برای رونق اقتصاد روستاها و خدمات رسانی بهینه و کم هزینه به اهالی روستاها بهره جست.
به گزارش ایرنا، مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم در این میزگرد با اشاره به اینکه مشارکت بسیج سازندگی با این اداره کل از سال ها قبل آغاز شده است، آثار و برکات این همکاری را بسیار مهم و قابل توجه ذکر کرد.
میکائیل حاتمیان محور اصلی تفاهم نامه جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی را اجرای برنامه های آموزشی و توانمندسازی بهره برداران بیان کرد و گفت: بازاریابی، تجاری سازی، ایجاد تشکلات صنفی با هدف کاهش هزینه های سازمانی جزو مفاد این تفاهم نامه است.
وی اظهار داشت: با توجه به گستردگی خدمات عمومی جهاد کشاورزی در روستاهای استان، طرح های مختلف به دلیل نیاز به نیروی انسانی خارج از توان سازمانی ماست که در این مسیر همه ساله بسیج سازندگی مددرسان این طرح ها بوده است و نمونه های آن در طرح واکسیناسیون احشام، سم پاشی اماکن دامی، طرح های آبخیزداری و احیای مراتع است.
به گفته حاتمیان، طرح های فوق در کمترین زمان ممکن، هزینه های پایین تر و با کیفیت مطلوب اجرا می شود.

** بسیج سازندگی در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت می کند
مسئول بسیج سازندگی آذربایجان شرقی حرکت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با محوریت حمایت از طرح های زودبازده را از دستاوردها و اهداف مهم این سازمان بیان کرد و گفت: با توجه به فرمایشات مقام رهبری درباره لزوم تحقق اقتصادی مقاومتی در حوزه های مختلف، تنها راه پیشرفت و توسعه کشور در همین موضوع نهفته شده است و همه باید برای تحقق آن اهتمام کنند.
سرهنگ محمد اسکندری با بیان اینکه هم اکنون تعداد 417 گروه جهادی شناسنامه دار در آذربایجان شرقی فعال است، فعالیت ها و برنامه های تعریف شده آنها را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: چابکی، تخصص و تعهد از جمله ویژگی های بارز این گروه ها است که لازمه اقتصاد مقاومتی است و در بسیاری از حوزه ها کمک حال دولت و دستگاه های اجرایی بوده ایم.
وی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 97 هزار نفر- ساعت انواع خدمات عمرانی، عمومی، رفاهی، فرهنگی و اجتماعی و بهداشتی در قالب گروه های جهادی در حاشیه شهرها و روستاهای محروم استان به ویژه در مناطق کم برخوردار انجام شده است.
اسکندری، برپایی اردوهای جهادی بسیج سازندگی استان را یک، سه و هفت روزه اعلام و اضافه کرد: این اردوها در قالب بسیج اقشار و در تخصص ها و رشته های مورد نیاز در مناطق محروم برگزار شده که آثار و ثمرات بسیار مطلوب و مناسبی در پی داشته است.
وی، اردوهای جهادی را ستون اصلی سازمان بسیج سازندگی دانست و ادامه داد: بر اثر فعالیت این اردوها بسیاری از هزینه های دولت کاهش یافته است که این امر می تواند برای دستگاه های دولتی برای واگذاری بخشی از طرح های خود به بسیج سازندگی ترغیب کننده و تشویق کننده در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
اسکندری، احداث 145 واحد مسکن مددجویان بهزیستی، 21 واحد مسکن محرومین، 15 طرح عمرانی در حاشیه شهرها و روستاهای محروم، 117 مورد مرمت مدارس، 11 طرح مرمت مسجد و حسینیه و ارایه صدها خدمات رفاهی، بهداشتی و معیشتی را نمونه ای از فعالیت های عمرانی و خدماتی بسیج سازندگی آذربایجان شرقی از اول امسال تاکنون بیان کرد.
وی با بیان اینکه کشور امروز بیش از هر چیزی به عمل جهادی در زمینه های مختلف به ویژه در حوزه خدمات رسانی نیاز دارد، یادآور شد: از آنجائی که خدمت به مردم یکی از مهمترین وظایف و ماموریت های دستگاه های مختلف اجرایی است، می توان با هم افزایی و پرهیز از هرگونه عملکرد جزیره ای، نسبت به تحقق این هدف مهم امیدوار شد و بسیج سازندگی در این راستا رسالت های تعریف شده ای دارد.
اسکندری با تاکید بر اینکه در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی باید خدمات رسانی به مناطق محروم بازتعریف شود، از اینکه طی این همه سال آن گونه که شایسته بود، به این مناطق خدمات رسانی نشده است ابراز تاسف کرد.
وی افزود: دشمنان انقلاب اسلامی طی این سال ها همواره تلاش کرده اند تمام دستاوردهای نظام را زیر سئوال برده و در میان مردم نارضایتی را موجب شود که برای مقابله با چنین اهدافی همه باید تلاش کنیم تا فاصله طبقانی رو به گسترش را کاهش دهیم و مهمترین گزینه تحقق آن توجه به اقتصاد مقاومتی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی هم ، محرومیت زدایی از چهره روستاها را هدف مشترک این شرکت و بسیج سازندگی بیان کرد که می تواند در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی تعریف شود.
علی صمدنژاد اظهار داشت: تلاش برای ساکن سازی روستاییان در محل کار و زندگی خود جزو برنامه های اولویت دار دولت و تمامی دستگاه های اجرایی و خدمات رسان است که شرکت های آبفار در هر استان نیز با اجرای طرح های آبرسانی و فاضلاب در همین جهت حرکت می کنند تا با ایجاد امکانات لازم و مورد نیاز هر روستایی زمینه ماندگاری آنها در روستاها را فراهم کند.
وی ادامه داد: بدون تردید جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها نه تنها عاملی برای کاهش آسیب های اجتماعی است، بلکه مطابق با قواعد اقتصاد مقاومتی است.
صمدنژاد وجود 28 درصد از جمعیت آذربایجان شرقی در روستاها را مزیتی بزرگ و مهم برای دگرگونی اقتصاد روستاها بیان کرد و در عین حال گفت: برای بهره مندی از این پتانسیل بالقوه باید امکانات لازم و کافی برای تولید در این بخش فراهم شود که این امر لزوم همکاری بین سازمان های مختلف با جهاد سازندگی برای ارایه خدمات بهتر و سریع تر را اجتناب ناپذیر می کند.
وی ادامه داد: هم اکنون تعدادی روستا در هفت شهرستان میانه، چارایماق، ورزقان، اهر، کلیبر، مراغه و ملکان وجود دارند که هنوز پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی با تانکر آبرسانی می شوند و دلیل اصلی آن هزینه بر بودن اجرای طرح های آبرسانی است.
صمدنژاد افزود: اجرای طرح های آبرسانی برای روستاهای فوق تنها با حرکت جهادی و مشارکت بسیج سازندگی میسر و در حققت اجرای این طرح ها به منصه ظهور رساندن اقتصاد مقامتی است.
به گزارش ایرنا، معاون برنامه ریزی و اقتصادی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه پرداختن به اقتصاد مقاومتی در این سازمان از سه سال قبل آغاز شده است، گفت: بخش کشاورزی بزرگ ترین حوزه و رتبه اول اقتصاد مقاومتی را در اختیار دارد که با توجه به چنین جایگاهی باید به آن توجه شود.
فیروز باقرزاده اضافه کرد: در این زمینه برش استانی برای 21 شهرستان آذربایجان شرقی تهیه و تدوین شده است و طرح های متنوعی با همکاری بسیج سازندگی در دست اجرا داریم که هر کدام هر دو هفته یک بار با دقت رصد می شود.
وی، تولید 4.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و وجود یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی را ظرفیتی بسیار وسیع و مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و یادآور شد: با توجه به محدودیت منابع آبی در بخش کشاورزی و لزوم مشارکت مردمی برای بهره برداری بهینه از این منابع، به شدت نیازمند همکاری و مشارکت بسیج سازندگی جهت بسیج عمومی کشاورزان در این زمینه هستیم.
باقرزاده ، برداشت بی رویه از چاه ها و فرونشست اراضی کشاورزی در برخی از مناطق استان را از مشکلات مهم این بخش بیان کرد که در تعارض با اقتصاد مقاومتی است.
وی یادآور شد: بسیج سازندگی می تواند در حوزه آگاهی دهی به کشاورزان برای ممانعت از برداشت بی رویه چاه ها، وارد عمل شده و با برگزاری دوره های آموزشی جهاد کشاورزی را کمک کند.
باقرزاده از تصویب آغاز طرح مطالعاتی اشتغال در تعداد پنج هزار روستای کشور خبر داد و با بیان اینکه این مصوبه در برنامه ششم توسعه کشور گنجانده شده است، گفت: سهمیه آذربایجان شرقی از این طرح 512 روستای بالای 50 خانوار و حرکتی قابل توجه برای تحقق اقتصاد مقاومتی در روستاها است که آماده هستیم در این زمینه با جهاد کشاورزی همکاری کنیم.
وی مدت اجرای این طرح مطالعاتی را تا سال 1399 اعلام کرد.
مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز بخش مهمی از همکاری های این سازمان با بسیج سازندگی را مربوط به اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی در قالب کارگاه های زودبازده بیان کرد و افزود: ایجاد و تجهیز واحدهای مرغداری، دامداری های کوچک روستایی، پرورش گاو میش، احداث واحدهای کوچک بسته بندی، صنایع تبدیلی و حمایت از مزارع زعفران از جمله این همکاری ها است.
میکائیل حاتمیان، ایجاد گلخانه های کوچک در ابعاد 300 مترمربعی با سازه های فنی ساده را از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدات این بخش در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و خواستار مشارکت و همکاری بسیج سازندگی در این زمینه شد.
وی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی صدور پروانه فعالیت و مجوزهای لازم برای گلخانه های کوچک را به ادارات شهرستانی واگذار کرده است، این اقدام را گامی ارزنده برای تحقق سریع اقتصاد مقاومتی در روستاها ارزیابی و اضافه کرد: این تصمیم می تواند زمینه های همکاری بسیج سازندگی با جهاد کشاورزی را تسهیل کند.
حاتمیان مفاد تفاهم نامه جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی آذربایجان شرقی را دقیق و بسیار هوشمندانه توصیف کرد و افزود: آنچه که برای تحول اقتصاد روستایی و رفع نیازمندی های روستاییان لازم باشد در این تفاهم نامه قید شده است تا زمینه های لازم و کافی برای بهره برداری هر دو طرف از ظرفیت های یکدیگر فراهم تر شود.
به گزارش ایرنا، حاضران در این میزگرد با ثمربخش دانستن برگزاری چنین نشست هایی در رسانه های گروهی، ضمن قدردانی از خبرگزاری ایرنا، تاکید کردند: برای رشد و توسعه کشور در زمینه های مختلف به ویژه در حوزه های اقتصادی بهره مندی از توانمندی های بسیج سازندگی برای کاهش هزینه ها، تسریع در اجرای پروژه های عمرانی و خدماتی و تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است.
تهیه و تنظیم: سیدیحیی مرتضائی
3038/518
کد N2065386

وبگردی