آفتاب

کاظمی: با استانی‌شدن انتخابات نمایندگان با تجربه‌تری به مجلس راه می‌یابند

کاظمی: با استانی‌شدن انتخابات نمایندگان با تجربه‌تری به مجلس راه می‌یابند

نماینده ملایر در مجلس با بیان اینکه «با استانی شدن انتخابات نمایندگانی به مجلس راه می یابند که فکر و نگاه کشوری و ملی دارند»، گفت: استانی شدن انتخابات کم کم مسیر انتخابات را به سمت حزبی شدن پیش می‌برد.

محمد کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره معایب و محاسن استانی شدن انتخابات مجلس بیان کرد: استانی شدن انتخابات مجلس با تحقق آنچه که در قانون اساسی برای وظایف نمایندگی پیش بینی شده سازگارتر است. علاوه بر سایر وظایف ملی که نمایندگان دارند عمده وظایف نمایندگان تصویب قوانین و نظارت بر حسن اجرای قوانین است.

وی در ادامه اظهار کرد: زمانی که انتخابات محلی است عمدتا به واسطه مشکلاتی که مردم دست به گریبان آن هستند به ناچار به نمایندگان مراجعه می کنند و رفع امور محلی از سوی نمایندگان در حوزه های محلی آن ها را از انجام وظایف ملی و کشوری و بین المللی باز می دارد.

نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: استانی شدن انتخابات مجلس مقداری از درگیری های فردی و محلی نمایندگان می کاهد و وظیفه نمایندگی را از یک شهرستان به کل استان گسترش می دهد. از سوی دیگر نمایندگان شاخص تر، با تجربه تر و با سابقه تری انتخاب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح عملا نمایندگانی که به مجلس راه می یابند فکر و نگاه کشوری و ملی خواهند داشت. اما از این جهت که ممکن است دسترسی مردم به نمایندگان کم شود می تواند یک نکته منفی در این طرح باشد.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: در همه کشورها انتخابات حزبی است و استانی شدن نیز کم کم مسیر انتخابات را به سمت حزبی شدن پیش می برد که قطعا وقتی افراد از یک حزب کاندیدا می شوند آن حزب مسئول است افراد با سابقه تر و برجسته تر را به عنوان کاندیدای خود معرفی کند که در شایسته سالاری نقش دارد.

کاظمی در ادامه با اشاره به ظرفیتی که در این طرح برای شوراهای محلی به منظور رسیدگی به مشکلات دیده شده است؟ بیان کرد: از نظر بنده افرادی که در یک شهر به عنوان نماینده مردم در شوراهای شهر انتخاب می شوند بایستی بخشی از اختیاراتی که نمایندگان مجلس در پیگیری مسائل محلی دارند را در اختیار داشته باشند تا بتوانند بار رسیدگی به مشکلات محلی را به دوش بکشند. شوراهای محلی باید به لحاظ قانونی و داشتن اختیارات تقویت شوند تا بتوانند در راستای حل مشکلات محلی گام بر دارند.

انتهای پیام

دبیر: ربی زواره

کد N2065356

وبگردی