آفتاب

از تشکیل سازمان گردشگری تا ساخت مددسرا بر اساس رضایت مردم

از تشکیل سازمان گردشگری تا ساخت مددسرا بر اساس رضایت مردم

اعضای شورای شهر تهران هشت ماده دیگر از برنامه سوم توسعه شهرداری را بررسی و تصویب کردند.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران در ادامه رسیدگی به مواد برنامه سوم توسعه شهرداری تهران هشت ماده دیگر را نیز بررسی کردند که به شرح ذیل آمده است:

بر اساس ماده 70 برنامه توسعه، شهرداری موظف است به منظور بهبود شاخص‌های سلامت شهری بر اساس برنامه عملیاتی نسبت به توسعه محیط‌های حامی سلامت، ایجاد ساز و کار اجرایی جهت نیازسنجی شهروندان برای پروژه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جدید اقدام کند.

همچنین در این ماده آمده است که سلامت شهر باید مورد پایش مستمر قرار گیرد و اطلاعات دموگرافیک مرتبط با وضعیت سلامت شهروندان در سامانه‌ای مورد دسترسی عموم مردم قرار گیرد که این ماده با رأی اکثریت آراء به تصویب رسید.

بر اساس ماده 71 برنامه توسعه نیز شهرداری موظف است در مواجهه با مسائل اجتماعی ضمن تغییر رویکرد از طرد اجتماعی به پذیرش اجتماعی، زیرساخت‌های لازم را آماده کند و نسبت به ایجاد، توسعه و تجهیز مراکز خدمات اجتماعی همچون مددسرا و گرمخانه اقدام کند.

به گزارش ایسنا، احمد مسجدجامعی در مورد ماده 71 گفت: متاسفانه شهرداری اسبق بدون مطالعات امکان سنجی اقدام به راه اندازی مددسرا و گرمخانه در مناطق مختلف شهر کرده و این مسئله سبب نارضایتی اهالی محلات شده است.

وی افزود: همچنین بر اساس قانون ایجاد مددسرا و ... بر عهده بهزیستی است و بر حسب موارد شهرداری نیز وارد می‌شود و بهتر است در این ماده اضافه کنیم که شهرداری با «همکاری» سایر دستگاه‌ها نسبت به ایجاد و توسعه مددسرا آن هم پس از امکان سنجی، مددسرا و گرمخانه ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، با اضافه شدن پیشنهادات مسجدجامعی ماده 71 نیز به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

در ماده 72 برنامه نیز آمده است که شهرداری موظف است به منظور بهره‌مندی از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد فعال شهری در حوزه‌های تصمیم سازی، برنامه ریزی، اجرا و ... ساز و کار شفاف ایجاد کند و آئین‌نامه ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی سازمان‌های مردم نهاد را فراهم کند که با اعتراض اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه ارزیابی و رتبه‌بندی سمن‌ها بر عهده وزارت کشور است، این ماده با حذف یک تبصره که در مورد رتبه بندی NGOها بود به تصویب رسید.

بر اساس ماده 73 برنامه توسعه هم شهرداری موظف است تا پایان سال نخست برنامه سند راهبردی آموزش شهروندی را از نظر محتوا و هدف بازنگری کند و لایحه سند جامع آموزش شهروندی را در حوزه‌های محیط زیست، تفکیک پسماند، ایمنی، حمل و نقل عمومی، پرداخت عوارض، بازسازی اعتماد عمومی، بهبود سلامت روان و ... به شورای شهر ارائه کند که محمد سالاری پیشنهاد کرد در این سند جامع آموزش شهروندی، به مردم ضوابط و مقررات ساخت و ساز را نیز آموزش دهند.

هاشمی در واکنش به این پیشنهاد گفت: مطرح کردن این موضوع خیلی سخت است. چرا که ما خودمان درگیر این مباحث هستیم و هنوز اطلاعات زیادی نداریم.

به گزارش ایسنا، با موافقت پیشنهاد سالاری در مورد اضافه شدن آموزش مقررات ساخت و ساز به محتوای آموزش‌های شهروندی ماده 73 نیز با کسب اکثریت آراء به تصویب رسید.

در ادامه اعضای شورای شهر بررسی ماده 74 برنامه را در دستور کار قرار دادند که بر اساس آن شهرداری موظف است با همکاری بخش خصوصی و دستگاه‌های ذیربط نسبت به توسعه گردشگری شهری اقدام کند و همچنین سازمان گردشگری به منظور اعمال مدیریت یکپارچه بهره برداری از اماکن میراثی و گردشگری، تشکیل شود.

در ادامه بررسی این ماده برنامه توسعه شهرداری تهران، ناهید خداکرمی به لایحه تشکیل سازمان گردشگری انتقاد کرد و گفت: تشکیل سازمان گردشگری موازی کاری با دولت است.

همچنین آروین عنوان کرد که ایجاد سازمان گردشگری ابزار مفیدی برای تحقق توسعه گردشگری نیست .

اعطا نیز تصریح کرد: شهرداری را نباید به سمتی ببریم که هر واحدی که در دولت است در شهرداری نیز شکل بگیرد.

اما در واکنش به این سخنان خلیل آبادی با بیان اینکه متاسفانه تهران مقصد گردشگری نیست، گفت: با اینکه تهران تاریخ و تمدن کهنی دارد و از نظر امکاناتی نیز پیشرفته است اما همچنان مغفول مانده است.

در ادامه بررسی این ماده از برنامه توسعه، جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری با بیان اینکه ما با عدم ایجاد سازمان گردشگری مخالف هستیم، گفت: در حال حاضر شرکت‌هایی همچون برج میلاد، تهران گشت و ستاد گردشگری به صورت موازی در امر گردشگری فعال هستند. در صورتی که می‌توان با ادغام آنها در مورد گردشگری فکری درست بیندیشیم.

حسن رسولی نیز با بیان اینکه من بر روی ساختار شهرداری بسیار حساسم گفت: می‌توانیم در راستای انسجام و یکپارچگی گردشگری در شهرداری، چهار الی پنج شرکت موازی که در حوزه گردشگری فعال هستند را ادغام کنیم تا سازمان گردشگری ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر با کلیات ماده 74 و همچنین تشکیل سازمان گردشگری از طریق ادغام «شرکت‌های موازی زائد» موافقت کردند و ماده 74 به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده 75 نیز شهرداری موظف است به منظور اعتلای بنیان خانواده و حمایت از خانواده پایدار نسبت به توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین تهیه لایحه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اقدام کند که این ماده بدون تغییر به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده 76 برنامه هم شهرداری مکلف است در راستای تحقق عدالت جنسیتی و ارتقای جایگاه زنان نسبت به ایجاد تبعیض مثبت جنسیتی و اختصاص 30 درصد از پست‌های مدیریتی به زنان شاغل در شهرداری اقدام کند و این ماده نیز با حذف دو تبصره در خصوص حمایت از زنان و دختران آسیب دیده و همچنین تدوین لایحه غنی سازی اوقات فراغت به تصویب رسید.

بر اساس ماده 77 هم شهرداری موظف است در راستای دستیابی به استانداردهای شهر دوستدار کودک از طریق تجهیز و توسعه مبلمان شهری و شهربازی، ایجاد پاتوق‌های بازی و ... اقدام کند که این ماده نیز بدون تغییر به تصویب رسید.

بر اساس ماده 78 برنامه سوم توسعه نیز شهرداری موظف است به منظور توقف موازی کاری در حوزه اجتماعی و فرهنگی نسبت به تفکیک وظایف سه سازمان زیباسازی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی اقدام کند و همچنین شورای هماهنگی فرهنگی – اجتماعی – هنری و ورزشی تشکیل دهد و شورای سیاست گذاری اجتماعی شهری را نیز تشکیل دهد که احمد مسجدجامعی با بیان اینکه شهرداری ملوک الطوایفی است و اوضاع فرهنگی آن از همه جا بدتر است و سازمان‌های موازی زیادی دارد، گفت: به منظور مدیریت یکپارچه فرهنگی و اجتماعی باید این سازمان‌ها ساختارمند شوند.

به گزارش ایسنا، جوادی یگانه معاون شهردار با بیان اینکه در حال حاضر این شوراهایی که در این ماده قید شده وجود دارد اما کارآمد نیست، گفت: رویه و آئین‌نامه‌ها موجود است اما باید همتی برای اجرای آنها ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، این ماده به دلیل وجود آئین‌نامه‌ها با رأی اکثریت آراء حذف شد.

انتهای پیام

خبرنگار: مژگان انصاری/دبیر خبر: منیره کربلایی

کد N2064910

وبگردی