آفتاب
آهنگساز و نوازنده :

آثار هنری بر نحوه اندیشیدن مخاطب تاثیرمستقیم دارند

آثار هنری بر نحوه اندیشیدن مخاطب تاثیرمستقیم دارند

تهران- ایرنا- یک آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار بر اهمیت تاثیر آثار هنری بر نحوه اندیشیدن مخاطب و ارتقای سطح فرهنگی جامعه تاکید کرد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، «میدیا فرج نژاد» در مراسم رونمایی از آلبوم «پیدای پنهان» همچنین توضیحاتی درباره نگاههای متفاوت نسبت به مقوله های هنری در دنیای امروز سخن گفت.
آلبوم «پیدای پنهان» به خوانندگی شاهد سبحانی‌فر و تنظیم فهام گوهری، شامگاه گذشته 28 دی برگزار شد و عوامل تولید این آلبوم به بیان توضیح‌هایی درباره روند شکل گیری این اثر موسیقایی پرداختند.

** از دوستی در دانشگاه تا همکاری در یک آلبوم
تنظیم‌کننده و مدیر هنری این پروژه گفت: این لحظات زود تمام می‌شود و می‌رود اما برای تولید این آلبوم دو سال تلاش کردیم.
گوهری ادامه داد: من و شاهد در دهه هفتاد هم دانشگاهی بوده‌ایم اما آن زمان همدیگر را نمی‌شناختیم، اوایل دهه نود برای تولید یک قطعه همکاری کردیم و تداوم این همکاری در نهایت به تولید آلبوم رسید و در این راه، نوازندگان بزرگی ما را همراهی کردند.
این آهنگساز و تنظیم کننده درباره ژانر آلبوم «پیدای پنهان» گفت: موسیقیِ این آلبوم از استانداردهای «JAZZ» برخوردار است اما لزوما موسیقی آلبوم را نباید در سبک جز «JAZZ» بررسی کرد.
ملودی‌ها و هارمونی برخی از قطعه‌ها القا کننده نوعی موسیقی فیوژن (تلفیقی) است و در عین حال ما از تِم‌های موسیقی «JAZZ» ، «Ambient musi» و موسیقی پاپ «pop» هم در این آلبوم استفاده کرده‌ایم.
در ادامه شاهد سبحانی‌فر در رابطه با علت روی آوردنش به خوانندگی گفت: دلیل اصلی خواننده شدنم فهام بود و تا به امروز با گذراندن فرآیندی پنج ساله به انتشار آلبوم «پیدای پنهان» رسیدم.

**اشعار پارسی ریشه های فرهنگی ما هستند
این خواننده درباره انتخاب اشعار این اثر تاکید کرد: در این آلبوم از اشعار بزرگان ادبیات کهن ایران و البته برخی شاعران معاصر استفاده کرده‌ام. این شعرها ریشه‌های فرهنگی ما هستند. من کلام بزرگانی را برای خواندن انتخاب کرده‌ام که اگر جامعه‌ ما کمی ‌بیشتر به سروده‌هایشان توجه می‌کرد، اکنون خیلی موفق‌تر بودیم.
او ادامه داد:‌ در کنار استفاده از اشعار بزرگان موسیقی کهن، از شعر حسین منزوی و محمدرضا شفیعی‌کدکنی هم استفاده کرده‌ام؛ سروده‌ «نام من عشق است» اثر حسین منزوی که جامعه‌ کنونی ما به بازخوانی این اثر بسیار نیازمند است.
سبحانی‌فر گفت: متاسفانه جامعه‌ ما از ریشه‌های فرهنگیمان در حال فرار است. با این حال هر موسیقی که ریشه در اصالت‌های فرهنگی دارد، ماندگار می‌شود. در تولید «پیدای پنهان» توفیق در بازار، چندان برایم ‌مهم نبود. پولدار هم نیستم؛ کارمندم و از تفریحاتم زده‌ام‌ تا بتوانم هزینه‌های تولید این اثر را تامین کنم.
مسرور شیدایی که مسترینگ آنالوگِ آلبوم «پیدای پنهان» را برعهده داشته است، گفت: من ضبط آنالوگ این اثر را برعهده داشتم، میکس این آلبوم با خود فهام بود و من فقط وظیفه مستر آنالوگ این اثر را عهده دار بودم.

** اهمیت عنصر سلیقه در کیفیت یک اثر موسیقایی
احمد میرمعصومی نوازنده پیانوی این آلبوم نیز گفت: این آلبوم محصول سلیقه، دقت نظر و یک انتخاب حرفه‌ای است. سلیقه در تولید یک اثر بسیار مهم و در بالابردن کیفیت اثر تاثیرگذار است. اتفاقات خوبی که در این آلبوم رقم خورده محصول دقت نظرِ فهام و دیگر دوستان است.

** رسانه ها تبلیغات چی هنرمندان نیستند
در بخش دیگر این رونمایی، خبرنگار موسیقی ایرنا ضمن اعتراض نسبت به نحوه برگزاری اینگونه مراسم گفت: چگونه است در دعوت نامه این مراسم از حضور هنرمندانی خبر می دهید که هیچکدام از آنها در این مراسم حضور ندارند؟ وقتی که برای پوشش خبری رونمایی از یک اثر موسیقایی حضور رسانه را لازم می دانید و بحث و پرسش و پاسخ بین عوامل تولید آلبوم با رسانه ها را به عنوان یک اصل پذیرفته اید چگونه می توان در چنین مراسمی وارد بحث و تبادل نظر شد اما از محتوی این اثر کوچکترین اطلاعی نداشت؟
خبرنگار موسیقی ایرنا افزود: اگر رسانه را صِرفا یک ابزار تبلیغاتی برای مطرح شدن اثر خود نمی دانید پس بهتر است شرایطی فراهم آورید تا اهالی رسانه قبل از حضور در چنین مراسمی آلبوم مورد نظر را بشنوند چون رسانه ابزار تبلیغات نیست.
فهام گوهری در پاسخ به این اعتراض گفت: کاملا اعتراض شما را وارد می دانم و در پروژه های آینده ترتیبی اتخاذ خواهیم کرد که اهالی رسانه با آگاهی از محتوی اثر در اینگونه مراسم حضور داشته باشند.
حامد ملک نوازنده ساکسفون این آلبوم در پاسخ به اعتراض خبرنگار موسیقی ایرنا گفت: شاید افرادی که نامشان در دعوت نامه ذکر شده ولی در این مراسم حضور ندارند برای رسانه ها اهمیت بیشتری داشته باشند اما با ادای احترام صمیمانه به این هنرمندان باید بگویم که ما هم سابقه ای کمتر از این هنرمندان در عرصه موسیقی نداریم.
میدیا فرج‌نژاد (آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار) نیز در این مراسم دقایقی درباره آلبوم «پیدای پنهان» سخنرانی کرد و گفت: در دنیای امروز چند برخورد متفاوت با هنر داریم؛ برخورد اول حاصل نگاهِ از بالا به مخاطب است که در این نگاه هنرمند خود را بالاتر از مخاطب می‌داند و الزامش این است که مخاطب باید تلاش کند تا خود را به هنرمند برساند، در این نگاه معمولا هنرمندان موفق بسیار اندک هستند.
فرج‌نژاد ادامه داد: نگاه دوم اینگونه است که هنرمند از جایگاهش پایین می‌آید و سعی می‌کند به مخاطب نزدیک شود و بعد از مدتی شبیه به مخاطب می‌شود. در نهایت هم این نگاه به جایی می‌رسد که دیگر آنچه هنرمند فکر می‌کند مهم نیست و مهم این است که مخاطب چه چیزی می‌خواهد.
این آهنگساز تاکید کرد: اما من آثاری را دوست دارم‌ که هنرمند در جایگاه خودش قرار دارد و در عین حال دستش را به سمت مخاطب دراز می‌کند تا حتی برای چند قدم هم که شده، مخاطب را به سمت خودش به بالا بکشاند.
او گفت: از نظر من آلبوم «پیدای پنهان» از این نوع سوم است؛ این اثر می‌تواند مخاطب را به خودش درگیر کند و برای لحظاتی او را وادار به فکر کردن کند. از عوامل این آلبوم تشکر می‌کنم که از اشعاری استفاده کرده‌اند که بسیار تاثیرگذارند. کلمه به کلمه اشعار این آلبوم را می‌توان بارها و بارها خواند. از شعر حسین منزوی استفاده کرده‌اید که به عقیده من حافظ زمان ماست.
فراهنگ**9494** 1055
کد N2064878

وبگردی