آفتاب

صفحه نخست روزنامه نیکاراگوئه در اعتراض به دولت سفید چاپ شد

صفحه نخست روزنامه نیکاراگوئه در اعتراض به دولت سفید چاپ شد

تهران - ایرنا - قدیمی ترین و پرمخاطب ترین روزنامه نیکاراگوئه روز جمعه در اعتراض به سیاست های دولت در قطع تامین مواد لازم برای چاپ این روزنامه، صفحه نخست نسخه روز جمعه خود را سفید چاپ کرد.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری رویترز، روزنامه«لاپرنسا/La Premsa» اعلام کرده که دولت از تامین جوهر و کاغذ و دیگر مایحتاج نشریات مکتوب از ماه دسامبر (شهریور) تاکنون خودداری کرده است.
این روزنامه در سرمقاله روز جمعه خود از مخاطبانش پرسید: «آیا تاکنون زندگی بدون اطلاعات را تصور کرده اید؟ »
این روزنامه سپس از دولت«دنیل اورتگا» رئیس جمهور چپگرای نیکاراگوئه به دلیل خودداری از تامین مواد چاپ این روزنامه در 20 هفته گذشته انتقاد کرد.
«جیم چامورو/Jaime Chamorro» مدیر مسئول لاپرنسا نیز در تماس تلفنی با رویترز گفت: ما نمی دانیم چقدر می توانیم به چاپ این روزنامه ادامه دهیم. شاید تا همین فردا یا دو ماه دیگر.
به نوشته رویترز، سازمان های حقوق بشر و رسانه های مستقل، دولت اورتگا را به حمله به آزادی بیان متهم می کنند.دولت اورتگا به تازگی یک شبکه تلویزیونی را تعطیل و دو خبرنگار متهم به تروریسم و تحریک به تنفر را بازداشت کرد. همچنین یک قاضی دستور بازداشت سه نفر دیگر را داد.
مسئولان روزنامه نیکاراگوئه ای گفته اند که مقامات گمرگ به درخواست دولت واردات کاغذ و جوهر را به تلافی پوشش خبری انتقادآمیز از تنش های سیاسی در این کشور آمریکای مرکزی متوقف کرده اند.
نیکاراگوئه از آوریل سال 2018تاکنون یکی از وخیم ترین بحران ها را که از جنگ داخلی دهه 1980 تاکنون در این کشور بی سابقه بوده است، تجربه می کند.
براساس گزارش مرکز حقوق بشر نیکارگوئه که تحت انتقاد و تحریم دولت این کشور قرار دارد، اعتراضاتی که تا قبل از سرکوب دولت ماه ها ادامه داشت، بیش از 300 کشته بر جای گذاشته است و بیش از 500 نفر زندانی شده اند.
گروه های مدافع حقوق بشر می گویند 4 کانال رادیویی و یک شبکه تلویزیونی تعطیل شده و ده ها روزنامه نگار مورد ضرب و شتم قرار گرفته یا تهدید شده اند.
رویترز نوشت:مقامات گمرک نیکارگوئه برای اظهارنظر درباره اتهامات روزنامه لاپرنسا دردسترس نبودند و دولت از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است.
این رسانه افزود: دولت اورتگا می گوید در کشور آزادی بیان وجود دارد و اپوزیسیون را به تلاش برای کودتا برای سرنگونی او متهم می کند.
نیکاراگوئه در ماه های اخیر صحنه درگیری نیروهای پلیس ونقابداران مسلح با معترضان حکومتی بوده است. مخالفان به فرمان ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) دانیل اورتگا رئیس جمهوری این کشور مبنی بر کاهش حقوق و دستمزدها و همچنین تغییر سیستم تامین اجتماعی اعتراض دارند.
اروپام**9158**1590
کد N2064855

وبگردی