آفتاب

مرمت قلعه منوجان غیر اصولی بود

مرمت قلعه منوجان غیر اصولی بود

تهران- ایرنا- باستان شناس و مدیر پروژه مرمت، احیا و ساماندهی قلعه منوجان با اعلام این که مرمت این بنا در گذشته مطابق با اصول و ضوابط تاریخی ابنیه تاریخی صورت نگرفته است، گفت: مرمت غیر همگن قلعه به عنوان یکی از آسیب های اساسی وارد شده به آن است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نادر علیداد سلیمانی افزود: نخستین کاوش قلعه منوجان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از سال گذشته آغاز شده و امسال نیز ادامه دارد.
وی افزود: این فعالیت ها امسال در قالب پیگردی، کاوش باستان شناسی، مرمت و احیای حصار (برج و باروها) قلعه منوجان در حجم چشمگیر و وسیعی در حال انجام است.
سلیمانی از مرمت غیر همگن قلعه به عنوان یکی از آسیب های اساسی وارد به آن یاد کرد و افزود: این مرمتها برابر با اصول و ضوابط حفاظت و مرمت ابنیه تاریخی صورت نگرفته است.
وی خاطرنشان ساخت که بخشی از کار تیم باستان شناسی در این پروژه برچیدن الحاقات، از جمله راه دسترسی ایجاد شده در سالهای گذشته و اصلاح مرمتهای غیر اصولی صورت گرفته بر روی برج و باروی قلعه است.
این باستان شناس با بیان اینکه این محوطه در سال 1396تعیین عرصه و حریم شده است، تصریح کرد: در نتیجه کاوش های صورت گرفته آثار منقولی از جمله اشیاء و یافته های باستان شناسی و آثار غیر منقول شامل سازه های معماری از ادوار مختلف اسلامی (سده های نخست هجری قمری تا دوره صفویه)به دست آمده است.
به گفته سلیمانی، کاوش های باستان شناسی نشان داد قلعه منوجان در سده های نخست اسلامی قرن هجری، دوره سلجوقی، قرن 7 و 8 هجری و دوره صفویه از رونق و شکوه قابل توجهی برخوردار بوده است.
وی با اشاره به اینکه نخستین کاوش قلعه منوجان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است، یادآور شد: قلعه منوجان که اکنون بر فراز صخره طبیعی و در مرکز شهر منوجان قرار دارد در سده چارم هجری، مسیر کاروان رو تجاری بوده که از بندر هرمز به جیرفت و در نهایت فلات مرکزی ایرانی منشعب می شده است.
کشف آثاری خارق العاده از تاریخ کامادای (نام قدیم جیرفت) طی دو دهه گذشته باعث شد برخی باستان شناسان و تاریخ نگاران جهان در خصوص ادعاهای گذشته خود تجدیدنظر و جانب احتیاط را رعایت کنند چرا که در این منطقه، تمدنی همپای تمدن بین‌النهرین شناسایی شده است.
فراهنگ*3377** 1055
کد N2064825

وبگردی