آفتاب

دغدغه ما در وضعیت فعلی بحث فساد در سازمان‌ها و نهادها است

دغدغه ما در وضعیت فعلی بحث فساد در سازمان‌ها و نهادها است

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: دغدغه عمومی ما در وضعیت فعلی بحث فساد در سازمان‌ها، ادارات، نهادها و حتی جامعه بوده که منتهی به فساد اقتصادی شده است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علی مظفری امروز در دیدار با استاندار خراسان رضوی در محل استانداری، اظهار کرد: دستگاه قضایی همچون سایر سازمان‌ها در تمام شهرستان‌ها و بخش‌ها، واحد و حوزه قضایی دارد. ما در استان ۳۲ واحد و حوزه قضایی داریم که ۵۲ درصد تشکیلات و کار قضایی ما در خود مشهد و ۴۹ درصد کار پرونده‌های ما درطول سال در شهرستان‌ها متمرکز است.

[p]وی با بیان اینکه به طور میانگین سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده به مجموعه‌های قضایی استان وارد می‌شود، عنوان کرد: این پرونده‌ها در دادسرا، شوراهای حل اختلاف و دادگاه‌های بدوی است. تشکیلات قضایی استان دومین واحد قضایی کشور از جهت عِده و عُده و ورودی پرونده‌ است. قریب ۸۰۰ نفر قاضی در مجموعه‌ دستگاه قضایی و سازمان‌ها تابع ما مشغول انجام کار بوده و قریب بیش از ۳ هزار نفر در سطح استان به کار قضایی مشغول هستند.

[p]مظفری افزود: کار اصلی ما رسیدگی به پرونده‌های مردم است یعنی جرایم کیفری که به طور طبیعی به دادسرا ورود پیدا می‌کنند، اگر پرونده از دادسرا خارج شد، در محاکم کیفری رسیدگی می‌شود و نهایتا اگر اعتراض صورت گرفت، به دادگاه‌های بدوی یا تجدید نظر می‌رود. امروز با وجود اینکه سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده داریم، اما با همت همه پرونده معوقه از سنوات قبل که متراکم باشد و رسوب پیدا کند، بسیار کم داریم که حدود ۱۵۰ هزار پرونده رسیدگی و تمام شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: تجدید نظر بخشی از پرونده‌های ما همچون جرایم خاص مثل پرونده‌های قصاص به دیوان عالی کشور می‌رود اما برنامه کاری استان به گونه‌ای است که در دیوان کمتر از یک هفته رسیدگی می‌شود. استان پرونده‌های جرایم خاص را به شکل ویژه رسیدگی می‌کند، اگر قتل یا موضوع تجاوزی اتفاق بیفتد، حداکثر ظرف ۲۰ روز رسیدگی و حکم در ملا عام اجرا می‌شود. سال قبل جرایم خشن و خاص در استان تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است. در دستگاه قضایی پرونده‌های مربوط به مسائل امنیتی و مسائل مهم اقتصادی به صورت ویژه رسیدگی می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان قضایی نیروهای مسلح عمدتا به جرایم خاص نظامی رسیدگی می‌کند، تصریح کرد: تعزیرات حکومتی در رابطه با مسائل اقتصادی چون قاچاق و احتکار فعالیت دارد. ما دفتر دیوان عدالت اداری نیز داریم، در گذشته اگر کسی نسبت به واحدهای دولتی یا شهرداری شکایتی داشت باید دادخواست خود را در تهران در دیوان عدالت اداری تقدیم می‌کرد که سخت بود و مشکلاتی را ایجاد می‌کرد، اکنون تدبیری اندیشیده شده که در هر استان دفتری ایجاد شد و دیگر نیاز به حضور در تهران نیست. فرد دادخواست خود را به صورت الکترونیک به تهران ارسال می‌کند و نتیجه‌ آن به ارباب رجوع منتقل می‌شود.

مظفری گفت: سازمان زندان‌ها که به نحوی از جهت بودجه به دولت نیز ارتباط پیدا می‌کند، یکی از سازمان‌های مهم زیر مجموعه دستگاه قضایی است. ما حدود 20 هزار نفر جمعیت کیفری داریم که دومین استان کشور از جهت تعداد جمعیت کیفری هستیم، البته گاهی این تعداد کم می‌شود. حدود ۵ سال است که اجازه ندادیم این عدد افزایش پیدا کند. ما مشکلات زیادی در رابطه با حل این موضوع داریم. مشکل اصلی فعلی اداره کل زندان‌ها، وجود زندان در داخل شهر است. آن زمان زندان با شهر فاصله داشت اما اکنون وسط شهر قرار گرفته و ضرورت دارد که حتما این زندان به خارج از شهر منتقل شود.

[p]رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اینکه دومین واحد موفق از جهت نحوه و توسعه کار در سطح کشور، پزشکی قانونی خراسان رضوی است، تصریح کرد: به دلیل امکانات و اموری که انجام می‌شود، ما بعد از تهران در کشور اول هستیم و برای امور پزشکی قانونی کمترین نیاز را به تهران داریم. با وجود اینکه پزشکی قانونی استان از نظر امکانات و منابع انسانی در مضیقه قرار دارد اما به نحو احسن کار کردند.

[p]وی خاطرنشان کرد: اداره کل ثبت ما از نظر منابع انسانی و امکانات از جهت ساختمان کمبود دارد اما بسیار عملکرد موفق و خوبی داشته است. حوزه کاری اداره کل بازرسی، نظارت و بازرسی از واحدهای اداری و عمومی حتی خود دادگستری است. تلاش بر این بوده که پیشگیری و اطلاع‌رسانی صورت گیرد. در مجموع، دستگاه و شورای قضایی استان مجموعه‌ای باانگیزه، بااراده و موفق هستند.

مظفری با بیان اینکه دغدغه عمومی ما در وضعیت فعلی بحث فساد در سازمان‌ها، ادارات، نهادها و حتی جامعه بوده که منتهی به فساد اقتصادی شده است، عنوان کرد: شعار امیدوارکننده شما که از بدو ورود در مورد مسائل اقتصادی دادید، هم مردم و هم مدیران استانی امیدوار شدند. قریب ۵۰ درصد کاری که ما اکنون در دادگستری یا سازمان‌های تابع انجام می‌دهیم، کار و وظیفه خود ما نیست و در اثر سهل‌انگاری، کوتاهی و مشکلاتی که در سایر سازمان‌ها وجود دارد و به موقع انجام وظیفه نمی‌کنند، ما مشکلات را در جامعه می‌بینیم و ناچار هستیم در حد ضرورت اقدام کنیم.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی اضافه کرد: یکی از مشکلات جدی، مشکلات مربوط به بانک‌ها است. تسهیلاتی را بدون رعایت ترتیبات به مردم دادند و زمانی که بحث وصول مطالبات می‌شود، به این دلیل که با ترتیبات پرداخت نشده، با عدم وصول مواجه می‌شوند که مجبور هستند به دستگاه قضایی مراجعه کنند اما دستگاه قضایی وظیفه‌ای در این زمینه ندارد. 10 تا 15 شعبه ما مسئول رسیدگی برای وصول مطالبات مردم شده بود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات جدی در استان موسسات مالی بوده که خاستگاه کل موسسات مالی که امروز با مشکل مواجه هستند، مشهد و خراسان رضوی است. از جمله میزان که مشکل آن حل و فصل شد اما بزرگ‌ترین آن بحث پدیده است. نزدیک به ۵ سال است که موضوع پدیده مطرح شده، ما پرونده قضایی برای مدیران متخلف داریم که زندان رفتند و برخی با وثیقه آزاد شدند اما از اول تصمیم مدیران عالی کشوری این شد که به صورت تکی برای حقوق افراد پرونده تشکیل ندهیم، تصمیم بر این شد که از طریق ستاد تدبیر کارها حل و فصل شود.

مظفری افزود: نمی‌گویم کاری انجام نشد، ستاد تدبیر کار زیادی انجام داد و مطالبات واحدهای دولتی که تصرف شده بود و میلیاردها ارزش اقتصادی داشت، ستاد تدبیر با جلسات فوق العاده‌ای که انجام داد، این مسائل را به نفع مردم و سهامداران پدیده حل و فصل کرد اما برای خود پدیده تصمیم جدی گرفته نشد و گزارشاتی داده شد. 

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: یکی از دغدغه‌ها همین است که در مورد پدیده و مسائل آن هیچ کاری صورت نگرفته و امروزه مردم همچنان دنبال گرفتن حقوق خود هستند و حقوقی داده نشده، اگر موقتا اعضای هیات مدیره نیز جابه‌جا شده‌اند، مشکل درست شده است.ما روزهای سه‌شنبه جلسه ستاد تدبیر را داشتیم و آخرین مصوبه این بود که وضعیت وضعی فعلی را گزارش دهند که در جلسه شورای تدبیر و تامین انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر فردی از فرودگاه وارد می‌شود و ما را می‎بیند، از کنسرت و لغو برنامه آقای مطهری صحبت می‌کند، تصریح کرد: برخی مدیران ناکامی و ضعف خود را با تبلیغات و این صحبت‌ها پوشش دادند. ما در نماز جمعه و مصاحبه‌های خود اعلام کردیم که هیچ کس در دستگاه قضایی و استان با اصل کنسرت به صورت سالم، منظم و کنترل شده مخالف نیست، این یک امر هنری است اما تا امروز در استان یا کنسرت تشکیل نشده یا هر جا که تشکیل شده، مستند داریم که به فساد کشیده شده است.

مظفری اضافه کرد: نمونه آن‌ در برج سلمان که آخرین مجوزی بود که بدون رعایت ترتیبات و مصوباتی که داشتیم داده و کنسرت انجام شد و کلیپ آن را در سطح کشور پخش نمودند که باعث هتک حرمت آقای علی ابن موسی الرضا(ع) و خود مشهد و مشهدی‌ها شد. همه متوجه شدند که معنای کنسرت یعنی چه  و ما با چه چیزی مخالف هستیم. ما با اختلاط مخالفیم. کنسرت‌هایی که انجام گرفته، منجر به فساد اخلاقی می‌شود که این موارد را باید کنترل کرد. ما دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی داریم، این کشور شهید داده و انقلاب کرده و با کشورهای غربی تفاوت دارد.

[p]رئیس کل دادگستری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: متاسفانه هر کسی از راه رسید، در اثر این تبلیغات سوء اینگونه وانمود کرد که دستگاه قضایی با کنسرت مخالف است. اگر سازمان‌های مربوطه تضمین دهند که متصدی کار مواظبت می‌کند تا چنین اتفاقاتی نیفتد، ما مخالفتی نداریم.

[p]وی با بیان اینکه برای برخورد با هر فساد اقتصادی و اجتماعی مجموعه‌ها باید در کنار هم قرار بگیرند، عنوان کرد: دستگاه قضایی هیچ حاشیه‌ای با هیچ مجموعه‌ای ندارد و ما در کنار استانداری هستیم. دغدغه شما مسائل اقتصادی است و ما در این عرصه و در بخش پیشگیری، کمیته‌‎ها و حتی اگر منتهی به تشکیل پرونده شود، تمام قد به صورت فوق العاده هستیم.

مظفری بیان کرد: دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اختلالگران نظام اقتصادی که با اجازه مقام معظم رهبری در تهران به صورت فوق العاده تشکیل شد، ما در استان مجوز گرفتیم که دادگاه‌ها تشکیل شده و چند روزی است که شروع به کار کردند. ما در حال رسیدگی به پرونده‌هایی هستیم که لازم بوده به تهران فرستاده شود.

[p]رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: همه دغدغه معیشت مردم را دارند و بحث اقتصاد مقاومتی برای همه مهم است. جلسات زیاد بود اما مردم باید خروجی آن را لمس کنند. در استان مسائل حادی وجود داشت اما به دلیل نجابت مردم هیچ وقت مشکل ساز نبود. دستگاه قضایی از غافله عقب نمانده و ما تلاش کردیم که پیشرو باشیم.

[p]وی افزود: تا زمانی که ضرورت به ما ایجاب نکند، تمایل نداریم در حوزه کاری سایر سازمان‌هایی که طبق قانون برایشان شرح وظیفه تعریف شده، دخالت کنیم و حاضر هستیم که پشتیبانی کرده تا خودشان انجام دهند. ما از قانون به عنوان ابزار تسهیل‌کننده خدمات برای مردم استفاده می‌کنیم.

[p]مظفری با اشاره به اینکه مدیر نمی‌تواند بدون اختیار باشد، تصریح کرد: باید مسائل استان در خود استان حل شود و نباید چشم به تهران و مرکز بدوزیم. در مساله بلوار نماز ما ۴ تا ۵ بار خواهش کردیم که جلسه‌ای تشکیل شود تا متوجه شویم که مشکل چیست. جلسه‌ای با نماینده آقای رشیدیان داشتیم که یک ربع طول کشید و به راه حل اساسی رسیدیم که اکنون در حال اجرا است.  این مساله به معضل کشوری تبدیل شده بود. در قضیه پدیده نیز اگر بخواهیم جدی باشیم باید از حمایت‌ها و تصمیمات مرکزی و کشوری کمک بگیریم اما باید خودمان در اینجا تصمیم‌گیری کنیم. 


انتهای پیام

دبیر: صمدی پور

کد N2064750

وبگردی