آفتاب

هوای پاکم آرزوست

هوای پاکم آرزوست

قزوین - ایرنا - برخی کارشناسان و فعالان محیط زیست معتقدند توسعه روزافزون صنایع، رشد شهرنشینی، افزایش استفاده از خودروهای شخصی و بی توجهی به محیط زیست و قوانین این حوزه، داشتن هوای پاک را در برخی شهرها و مناطق به یک آرزو تبدیل کرده است.

به گزارش ایرنا، آمارهای سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد سالانه هفت میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.
تغییر الگوهای زندگی و ماشینی شدن آن؛ مصرف گرایی و بی توجهی به محیط زیست موجب شده تا تهدیدات بزرگی برای هوای پاک بوجود بیایند که کشور ما نیز از آنها مصون و در امان نیست.
به جهت اهمیت و ضرورت برخورداری شهروندان جامعه از هوای پاک،روزی با این عنوان (29 دی) در تقویم کشور به این موضوع اختصاص داده شده است.
برخی کارشناسان و فعالان محیط زیست معتقدند از زمان تصویب قانون هوای پاک در سال 95 تاکنون نه تنها اقدام مناسب و درخور شایسته ای برای حفظ هوای پاک صورت نگرفته است، بلکه با تعریف نشدن جایگاه فعالان مدنی و سازمان های مردم نهاد در قانون و همچنین نبود ضمانت اجرایی در این حوزه حین پیشبرد طرح های عمرانی و شهرسازی اقدامات حاضر مخالف و مغایر با روح این قانون است.
با این اوصاف مسئولان و نمایندگان پارلمان شهری در قزوین نظر دیگری دارند و معتقدند هوای امسال به نسبت سال های گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است.
با این حال برای پیشگیری از آلودگی هوا، سیاست گذاری در مسیر حمل و نقل عمومی، پرهیز از خودرو محوری و استفاده از دوچرخه، اهمیت دادن به فضای سبز و حفظ باغستان ها، اجرای طرح های شهری با پیوست زیست محیطی و کنترل صنایع آلاینده ساز و پسماندهای ضرورت هایی است که همگان بر آن تاکید دارند.

** نادیده گرفتن تشکل های مدنی برای پیشبرد قانون هوای پاک
رییس سازمان مردم نهاد انجمن زیست محیطی آسمان آبی به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از موضوعاتی که همواره برای ایجاد و حفظ هوای پارک مهم جلوه می کند، حرکت به سمت توسعه پایدار است.
محمود داوران با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در 25 تیرماه سال 95، اظهار داشت: در این قانون 34 ماده‌ای تشکلات مدنی و سازمان های مردم نهاد چندان نقشی ندارند و تقریبا نادیده گرفته شده اند.
وی با تاکید بر اینکه برای حفظ هوای پاک باید مردم، حاکمیت و حتی سازمان های غیردولتی باید پای کار باشند،افزود: از وزارتخانه ها گرفته تا شهرداری ها و شهروندان باید همه به نوعی نقش خود را در این حوزه بدرستی ایفا کنند که البته وظایف دولت و دستگاه های اداری به مراتب بیشتر از مردم است.
داوران ادامه داد: وزارت نفت به تامین بنزین استاندارد و شهرداری با گسترش حمل و نقل عمومی و ایجاد فضای سبز می تواند به کاهش آلودگی هوا و رسیدن به یک هوای مطلوب مساعدت کنند.
این فعال محیط زیست با اشاره به اقداماتی که شهرداری قزوین باید در راستای تامین هوای پاک انجام دهد،گفت: تامین آب برای باغستان سنتی، جلوگیری از گسترش افقی شهر و همچنین فاصله گرفتن از ماشین محوری و حرکت به سمت انسان محوری از جمله مهمترین اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
داوران خاطرنشان کرد: مساحت شهر قزوین به بیش از 6 هزار هکتار رسیده است و توجه بیش از حد مجموعه مدیریت شهری به رینگ دور شهر و موضوعات ترافیکی، بدون پیوست زیست محیطی باعث شده تا خودرومحوری از اهمیت بالایی برخوردار شود و این موضوع در نهایت به آلودگی هوا منجر می شود.
وی یادآور شد: وجود امواج رادیویی و الکترومغناطیسی، کنترل صنایع نزدیک شهر و مدیریت پسماندهای خانگی، صنعتی و عفونی از وظایف سازمان های متولی نظیر محیط زیست است که در وضعیت هوای پاک اثر مستقیم می گذارد و طبق قانون هوای پاک باید هرساله گزارشی از این وضعیت ارائه شود.
داوران در پایان نقش و وظیفه شهروندان برای داشتن هوای پاک را مهم دانست و گفت: مردم در این خصوص باید مطالبه گر باشند و دولت و مجموعه هایی مثل شهرداری ها را وادار به تحرک بیشتر کنند.

** مشارکت شهرداری قزوین در حفظ هوای پاک
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: قزوین در حال حاضر مشکلی از نظر آلودگی هوا ندارد و این شهر دارای هوای خوبی است و شهرداری و شورا نیز در حفظ این وضعیت یاری گر دستگاه هایی چون حفاظت محیط زیست هستند.
سیده منیره قوامی اضافه کرد: با این در جهت حفظ وضع موجود، مجموعه مدیریت شهری قزوین برای همکاری بیشتر با اداره کل حفاظت محیط زیست تصمیم گرفته تا نمایشگر ایستگاه سنجش آلودگی هوا در خیابان ولیعصر را تعمیر و بهسازی کند.
وی به کارگروه محیط زیست در استانداری اشاره کرد و اظهار داشت: در این نشست ها وظایف دستگاه های اجرایی و اداری استان قزوین در رابطه با مسائل زیست محیطی مشخص و در این راستا مجموعه مدیریت شهری باید نسبت به خرید 2 دستگاه ایستگاه سنجش آلودگی هوا اقدام کند.
قوامی با بیان اینکه در بودجه 98 تهیه یک دستگاه ایستگاه سنجش آلودگی هوا پیش بینی شده است،اضافه کرد: هنوز لایجه بودجه 98 شهرداری به صحن علنی مجلس فرستاده نشده و اعضای شورای شهر نیز اصرار دارند که ردیف بودجه لازم برای این مهم لحاظ شود.
این عضو شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه شهرداری هنوز برای هوای پاک برنامه خاصی را تدارک ندیده است، اظهار داشت: در طول این هفته با مشورت های لازم در کارگروه زیست محیطی به تهیه برنامه های مناسب در این خصوص از سوی مجموعه مدیریت شهری اقدام خواهیم کرد.
قوامی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که بارها آن را از مسئولان استان مطالبه می کنم، عرضه بنزین یورو چهار در جایگاه های سوخت است که مسئولان بنابر دلایلی از اجرای این طرح جلوگیری کرده اند.

** فاصله گرفتن اقدامات درونی شهر قزوین از قانون هوای پاک
مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری قزوین نیز در این رابطه گفت: قانون هوای پاک در مورخ 25 تیرماه 96 توسط مجلس شورای اسلامی در 34 ماده و 39 تبصره به تصویب رسید که متعاقباً آیین نامه اجرایی ماده 2 قانون مذکور نیز درخصوص کنترل و کاهش آلودگی های موضوع قانون هوای پاک در مورخ 21 شهریور 97 به تصویب هیات وزیران رسید.
جواد چیتگر افزود: در ماده 21 قانون مذکور وزارت راه و شهرسازی موظف شده است، هنگام تهیه طرح های جامع شهرها، شهرک ها و شهر های جدید و طرحهای روستایی یا توسعه مناطق ، به نحوی برنامه ریزی کند که فصل جداگانه ای از مطالعات طرح به بررسی مسائل زیست محیطی اختصاص یابد.
وی به ماده 22 قانون هوای پاک اشاره کرد و اظهار داشت: براساس ماده 22 قانون مذکور، شهرداری ها مکلف هستند سرانه فضای سبز خود را حداکثر تا 10 سال از تاریخ تصویب قانون، به ازای هر فرد به 15 مترمربع برسانند که تولید و تامین نهال مورد نیاز باتوجه به گونه های با نیاز آب کم و مقاوم و بومی برعهده ادارات منابع طبیعی و عملیات کاشت و نگهداری و بهره برداری برعهده شهرداری هاست.
چیتگر به یک کارگروه ویژه برای ضمانت اجرایی هرچه دقیق تر قانون هوای پاک در شهر تاکید کرد و یادآور شد: به نظر می رسد لازم است که در این کارگره از حضور مقامات قضایی یا بازرسی استفاده شود و پس از گزارش عملکرد سازمان متولی، در صورت مغایرت یا تخطی از قانون جرائم ویژه ای برای سازمان ها در نظر گرفته شود.

** تامین هوای پاک برعهده ارکان جامعه است
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از تعیین روزی به نام هوای پاک، ارتباط بیشتر مردم و مسئولان با موضوعات زیست محیطی و کمک به تامین و حفظ هوای پاک و جلوگیری از آلودگی هاست و نباید فراموش کنیم تامین هوای پاک برعهده همه ارکان جامعه است.
حسن پسندیده افزود: شعار امسال هوای پاک، 'هوای پاک، مسئولان و مردم' است و این موضوع تاکید به مشارکت همه جانبه مردم در این حوزه دارد تا بتوانیم به داشتن هوای پاک اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه 2 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان قزوین وجود دارد،تصریح کرد: آمارها و گزارش های موجود توسط این 2 ایستگاه نشان می دهد که سال گذشته قزوین تجربه 15 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس داشت و امسال خوشبختانه تاکنون یک روز هم چنین تجربه ای حاصل نشده است.

**کمبود دستگاه های سنجش هوا در قزوین
به گفته این مسئول تعداد ایستگاه های سنجش آلودگی هوا به نسبت جمعیت و موقعیت شهر قزوین کافی نیست و لازم است که حداقل برای شهر 4 تا 5 ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود داشته باشد و هر شهرستان نیز حداقل یک ایستگاه داشته باشد.
پسندیده به ارتباط بین سرما و آلودگی هوا اشاره کرد و اظهار داشت: معمولا در روزهای پایانی سال به علت وجود سرما، با پدیده وارونگی هوا روبرو هستیم و میزان آلودگی در این فصل بیشتر از روزهای دیگر است.
وی در ادامه گفت: استان قزوین با طرح جامع پیشگیری از آلودگی هوا برای 20 دستگاه تکالیفی تدارک دیده که در آن به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی توسط شهرداری، گسترش فضای سبز و همکاری برای تامین ایستگاه سنجش آلودگی هوا ( هزینه هر دستگاه حداقل 700 میلیون تومان است) توسط شهرداری اشاره شده است.
پسندیده همچنین به فعالیت نیروگاه شهید رجایی قزوین اشاره کرد و گفت: با هماهنگی های انجام شده قرار شد تا این نیروگاه در مواقع حساس تامین سوخت از مازوت و سوخت مایع که آلودگی بیشتری دارد استفاده نکنند.
این مسئول در تشریح وظایف شهروندان برای داشتن هوای پاک، گفت: معاینه فنی خودرو، پرهیز از استفاده بی رویه خودروهای شخصی و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری با طرح سه شنبه های بدون خودرو از جمله مواردی است که با مشارکت شهروندان در راستای داشتن هوای پاک میسر می شود.

**باغستان سنتی قزوین، سدی در برابر آلودگی هوا
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین در پایان حفظ حیات باغستان سنتی را بسیار مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: باغستان سنتی به عنوان ریه تنفسی شهر قزوین محسوب می شود و علاوه بر مباحث زیبایی شناختی برای کالبد شهر، به عنوان یک نیروی پشتیبان قوی در برابر آلودگی هوا نقش آفرینی می کند که لازم است همه برای حفظ این میراث ارزشمند تلاش کنند.
9925*3013
کد N2064651

وبگردی