آفتاب
معاون وزیر کشور به مناسبت روز هوای پاک:

دستیابی به هوای پاک نیازمند راهبردهای صنعتی و ترافیکی است

دستیابی به هوای پاک نیازمند راهبردهای صنعتی و ترافیکی است

تهران- ایرنا- معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: نیل به هوای پاک مستلزم بکارگیری راهبردهای کلان به ‌ویژه در بخش حمل و نقل و صنعت است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد در پیامی به مناسبت 29 دی ماه روز هوای پاک افزود: با توجه ویژه به صنایع دانش بنیان، در جانمایی و احداث صنایع جدید و همچنین در فرایندهای صنایع مهم همچون نیروگاه، فولاد، نفت و گاز و پتروشیمی باید دقت و نظارت جدی‌تر صورت گیرد و به ارتقای استانداردهای تولید خودرو، همچنین ساخت خودروهای هیبریدی و برقی توجهی ویژه به عمل آید.
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها ادامه داد: رشد اقتصادی همراه با رشد جمعیت، افزایش شهرنشینی، افزایش استفاده از وسایل نقلیه موتوری و تغییر تدریجی به سمت اقتصادهای صنعتی بیشتر، منجر به آلودگی شدید در بسیاری از کشورهای در حال توسعه شده است.
وی تاکید کرد: شتابزدگی در توسعه صنعتی بدون توجه به ملاحظات شهرنشینی، توپوگرافی، هواشناسی و مهمتر از همه، محیط زیست، چالش های زیادی از جمله آلودگی هوا را برای کلان‌‌شهرها ایجاد کرده و گسترش این پدیده مخرب در سال های اخیر به خطر جدی برای سلامت شهروندان تبدیل شده است و در کوتاه مدت و بلندمدت آثار زیانباری برای کشور در حوزه های مختلف بهه همراه دارد.
جمالی نژاد خاطر نشان کرد: در سال های اخیر از سوی تصمیم سازان اقدامات موثری برای کاهش آلودگی هوا برداشته شده است، تصویب استانداردهای کیفیت سوخت (یورو4)، بهبود مدیریت ترافیک برای کاهش تراکم در مناطق مرکزی شهرهای آلوده، توسعه ناوگان خودرو با سوخت گاز طبیعی، بهبود حمل و نقل عمومی(BRT و مترو)، کاهش یارانه های سوخت و بهبود نظارت و بازرسی خودرو از جمله این اقدامات است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش های بیشتری صورت گیرد.
وی افزود: در این راستا مدیریت شهری می تواند با توسعه کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی و همگانی، حفظ و توسعه فضای سبز، احیای کمربند سبز و جلوگیری از تخریب گسترده باغ ها موجود در سطح شهر، نقش مهم و تأثیرگذاری در کاهش آلاینده‌ها و به‌ ویژه بهبود کیفیت هوا در محیط‌های شهری داشته باشد.
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها ادامه داد: نقش فناوری‌های نوین در بخش حمل و نقل و استفاده از سیستم هوشمند جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تولید آلاینده‌های ناشی از خودروها نیز در این خصوص، از عوامل کلیدی و تعیین کننده است که باید مورد توجه مسئولان بخش صنعت و خودرو قرار گیرد.
وی اضافه کرد: مدیریت شهری می تواند با ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه حمل و نقل پاک و با مشارکت سازمان های مردم نهاد، فرهنگ استفاده از دوچرخه و پیاده روی را در بین شهروندان، نهادینه کنند.
معاون وزیر کشور گفت: بدیهی است همکاری دولت برای فراهم کردن تسهیلات و وضع یا اصلاح قوانین مربوطه و همچنین نقش رسانه ها، به ویژه صدا و سیما، در امر آموزش باعث تسریع در تحقق این امر خواهد شد که قدم های موثری در این زمینه با تصویب قوانین و مقررات مربوطه برداشته شده است.
جمالی نژاد ابراز امیدواری کرد که به بهانه روز هوای پاک، همگی دست به دست هم داده و هر یک به سهم خود گامی شایسته در پاکیزگی هوا برداشته تا شاهد تحقق این شعار درعرصه عمل و تبدیل شهرهایمان به شهرهای دوستدار محیط زیست باشیم.
اجتمام *2181*1834
کد N2064500

وبگردی