آفتاب

ترافیک، گره کور جاذبه های برفی فریدونشهر

ترافیک، گره کور جاذبه های برفی فریدونشهر

اصفهان- ایرنا- دانه های برف سخاوتمندانه رقصیدند و بر تن بی رمق زمین پیراهن سپید پوشاندند؛ برف دوباره بر پستوی خاطره ها نشست تا هیجان فرح بخش بازی ها و تفریحات زمستانه روح تحرک و جنبش را بر تن یخ زده زمستان بدمد؛ اما قصه تکراری ترافیک همچنان گره کور گیسوان سپید فریدونشهر است.

به گزارش ایرنا، نهم آذر امسال بود که به دنبال فعالیت چند سامانه بارشی و افزایش ارتفاع برف به حد مطلوب، پیست اسکی فریدونشهر بازگشایی شد و انتظار علاقه مندان تفریحات زمستانه بسر آمد.
از زمان بازگشایی پیست اسکی فریدونشهر به ویژه در روز گذشته، خیل عظیم گردشگران و مسافران به سوی تین مکان روانه شدند، همین مساله جمعه شلوغ و پر ترافیکی را رقم زد، به طوری که تعداد بسیاری از گردشگران مجبور شدند مسافت طی شده را به عقب برگردند و یا به سوی مقصدهای دیگر حرکت کنند.
بسیاری از گردشگرانی که دیروز برای تفریح به پیست اسکی فریدونشهر آمده بودند پشت ترافیک طولانی و خسته کننده غافلگیر شدند، در ساعاتی از روز صف خودروهای مسافران از برف‌انبار تا پیست اسکی فریدونشهر کشیده شد و مسافران مسیر 10دقیقه‌ای ازونبلاغ - فریدونشهر را یک ساعت و نیمه طی کردند.
این ترافیک در مسیر 6 کیلومتری فریدونشهر تا پیست اسکی به شدت سنگین و در برخی نقاط قفل شده بود.
مشابه این رخداد در بهمن سال گذشته نیز اتفاق افتاد و مسیرهای منتهی به پیست اسکی فریدونشهر شاهد ترافیک سنگین بطول هفت و 13 کیلومتر در دو جمعه متوالی بودند.
ورود موج گسترده گردشگران و مسافران به فریدونشهر، گرچه ظرفیت منحصر به فرد پیست اسکی این شهرستان در بخش گردشگری را به نمایش می گذارد اما در زمان حاضر، ترافیک و نبود اقدام موثر و ملموس برای کنترل و بهبود آن، سد راه بزرگ ترین مزیت اقتصادی فریدونشهر یعنی گردشگری زمستانه شده است.
در این میان کمبود زیرساخت های رفاهی کافی در منطقه بر این ظرفیت سایه افکنده است.
به گفته مسئول روابط عمومی شرکت پیشروان توسعه گردش و ورزش فریدونشهر روز گذشته گردشگران شاهد ترافیک 25 کیلومتری در محورهای منتهی به پیست اسکی فریدونشهر بودند.
علیرضا اسپنانی در گفت و گو با ایرنا، حجم ورودی مسافران روز جمعه را بیش از سه هزار نفر بیان کرد و گفت: ترافیک، پارک خودروها در حاشیه محور اصلی و شلوغی جمعیت موجب شد جمعیتی به همین تعداد از نیمه مسیر برگردند.
وی با بیان اینکه فراهم کردن بستر مناسب و تامین امکانات اولیه برای ورود سالانه بیش از 30 هزار نفر گردشگر به پیست، زمان بر و پیچیده است، اضافه کرد: این شرکت 15 میلیارد ریال در طول سه سال اخیر برای توسعه و بهبود پیست اسکی باید هزینه می کرد که تاکنون نصف این رقم هزینه شده است.
اسپنانی احداث جاده دسترسی به قله پیست، توسعه توفقگاه ها ، ارتقاء ایمنی کابل های برق، اصلاح ورودی ها، توسعه سرویس های خدماتی و رفاهی، ترمیم و اصلاح سوئیت ها، بهبود سیستم گرمایشی و آغاز ساخت یک ساختمان خدماتی جدید را از فعالیت های عمرانی انجام شده در پیست اسکی فریدونشهر برشمرد.
به گفته رئیس هیات اسکی استان اصفهان به طور گردشگران معادل چند برابر جمعیت شهرستان فریدونشهر هر هفته به این شهرستان وارد می شوند که این مساله بطور طبیعی مشکلاتی را به دنبال داشته است.
وی در گفت و گو با ایرنا ، تصمیم گردشگران و علاقه مندان برای حرکت به سمت فریدونشهردر روزهای آخر هفته و به خصوص روز جمعه را عامل مهم ایجاد ترافیک دانست و گفت: این وضعیت به طور معمول در روزهای دیگر وجود ندارد.
محمود یسلیانی تصریح کرد: ترافیک سنگین در این جاده، مردم بیش از 70 روستا در پیشکوه و پشتکوه شهرستان فریدونشهر را دچار مشکل کرده است.
وی اضافه کرد : پیست اسکی فریدونشهر از نظر زیرساخت و امکانات جزء رده های بالای استان و کشور است و این مکان معدود پیست هایی است که این خدمات را ارائه می دهد و برنامه ریزی هایی هم صورت گرفته که در آینده بیشتر شود.
رییس هیات اسکی استان اصفهان ادامه داد : استانداردسازی پیست اسکی فریدونشهر به منظور اخذ مجوزهای بین المللی نیازمند بیش از 80 میلیارد ریال اعتبار است.
یسلیانی تصریح کرد : عملیات خرید و نصب تله سیژ، تسطیح بیشتر بستر پیست، فنس کشی، خرید برف کوب و احداث امکانات رفاهی از جمله مواردی است که می توان با انجام آن این مجموعه را به یک پیست اسکی با استاندارد بین المللی تبدیل کرد.
وی با بیان اینکه این پیست از سوی اسکی بازان منطقه و استان های همجوار مورد استقبال قرار گرفته است، ادامه داد: ورزشکاران اصفهان، چهارمحال و بختیاری و لرستان بیش از سایر استان ها از این مجموعه استفاده می کنند.
یسلیانی بیان کرد : پنجشنبه و جمعه هر هفته بالغ بر 200 اسکی باز در این پیست حضور دارند و در این مدت افزون بر 200 نفر این رشته را فرا می گیرند.
رییس هیات اسکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در روزهای یاد شده از یکهزار تا سه هزار نفر در حاشیه های این پیست برف بازی و تیوب سواری می کنند.
به گفته مسافران و گردشگران، غلاوه بر ترافیک ، تیوب سواری یکی دیگر از موضوعاتی است که جذابیت و امنیت گردشگری زمستانه در فریدونشهر را با چالش جدی مواجه کرده است.
رییس هیات اسکی استان اصفهان در این خصوص با اشاره به خطرات تیوب سواری و لزوم جلوگیری از آن، تصریح کرد: برخلاف نظر افکار عمومی، اسکی در مقایسه با تیوب سواری خطرات بسیار کمتری دارد، برای مثال طی 14 سال اخیر حداکثر 10 اسکی باز در این مجموعه دچار آسیب دیدگی جزیی شدند، اما روز و یا هفته ای نیست که تیوب سواران مصدوم و حتی اعزام به بیمارستان نشوند.
یسلیانی برخورد تیوب سواران و یا برخورد آنان با دیگر افراد را اصلی ترین دلیل بروز مصدوم شدن دانست و تاکید کرد: خطرات تیوب سواری بسیار جدی است و عوارضی همچون شکستگی شدید، ضربه مغزی، قطع نخاع و یا حتی مرگ را در پی دارد.
وی توصیه کرد که علاقه مندان به برف و پیست، به جای تیوب سواری، اسکی یاد بگیرند ، زیرا این رشته بر خلاف افکار عمومی اگرچه تا حدودی سخت است، اما گران نیست.
رییس هیات اسکی استان اصفهان ادامه داد : ورودی هر نفر به مدرسه این رشته در این پیست 300 هزار ریال و هزینه کرایه وسایل مورد نیاز این رشته همین میزان است.
به گفته او فرد علاقه مند می تواند با گذارندن سه تا پنج جلسه این رشته را بیاموزد و حتی در پیست به صورت انفرادی فعالیت کند و بطور تقریبی دو تا سه ماه و با صرف 5 تا 6 میلیون ریال اسکی را بطور حرفه ای انجام دهد.
کارشناس اداره ورزش و جوانان فریدونشهر در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه پیست اسکی فریدونشهر ظرفیت بالایی در تحقق اشتغال مستقیم و غیر مستقیم مردم دارد، تصریح کرد : خدمات دهی در فضای پیست و به دنبال آن ورود حجم زیادی از گردشگر به این منطقه فرصت مطلوبی است که بهره مندی حداکثری از آن نیازمند برنامه ریزی اصولی است.
مهدی مولیانیان با اشاره به مشکلات ترافیکی جاده منتهی به پیست در سال های گذشته، به تلاش نهادهای مرتبط نظیر فرمانداری، راه و شهرسازی، مجموعه پیست اسکی و اداره ورزش و جوانان برای تعریض این جاده صورت اشاره و اضافه کرد: مشکلات مربوط به آزاد سازی زمین های کشاورزی حاشیه این جاده مانع از آن شد که امسال عملیات تعریض اجرا شود و امیدواریم این کار با ادامه پیگیری ها و مشارکت کشاورزان تا سال آینده اجرایی شود.
کارشناس گردشگری در این خصوص به ایرنا گفت: ترافیک های طولانی ، تصادفات جاده‌ای، فرسوده بودن ناوگان حمل‌ و نقل جاده‌ای و ایمن نبودن جاده‌های کشور موجب می‌شود تصویری ناامن از گردشگری داخلی در ذهن مسافران ایجاد شود.
صادق بختیارمنش اضافه کرد: توسعه گردشگری تنها در گرو داشتن جاذبه‌های گردشگری نیست بلکه وجود زیرساخت های مطلوب مهم ترین عامل توسعه پیوسته صنعت گردشگری است.
وی با بیان اینکه راه ها مهمترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقه ای به حساب می آید ، یکی از مهمترین مولفه های مورد توجه در بخش توسعه گردشگری را امنیت راه ها و کاهش آمار تصادفات دانست که کاهش دلهره و اضطراب گردشگران در طول سفر را به دنبال دارد.
بختیار منش افزود: جاده ایمن باعث سفر ایمن می شود و اگر جاده‌ها از ایمنی و استاندارد لازم برخوردار نباشند باعث کاهش ورود گردشگر به یک منطقه خواهند شد.
وی به سودآوری قابل توجه گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در فراهم کردن زیرساخت های گردشگری در بخش های مختلف از جمله جاده سازی، رونق اشتغال و در نهایت توسعه متوازن منطقه را رقم خواهد زد.
این کارشناس به تقویت خلق مثبت و تاثیر تفریحات و ورزش های زمستانه بر انسان اشاره کرد و افزود: برف شادی آفرین است و چنانچه این موهبت الهی با برنامه ریزی اصولی و هوشمندانه در راستای توسعه اقتصادی به کار گرفته شود می توان امیدوار بود که بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری حل خواهد شد.
پیست اسکی فریدونشهر تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان است که شیب تند و منحصر به فرد 35 درجه آن موجب جذب گرشگران و علاقه مندان به ورزش های زمستانی می شود، این پیست مرتفع‌ ترین پیست اسکی منطقه مرکزی ایران و استان اصفهان است که سالانه بیش از 30 هزار نفر گردشگر را به خود جذب می کند.
این مکان دارای امکاناتی از قبیل رستوران، کافی شاپ، سوئیت جهت اسکان اسکی بازان، پیست کوب، توقفگاه اتاق فوریت های پزشکی، کرایه وسایل اسکی ،اسنوبردی ها، اتاق های اسکان، اسنومبیل، محل های طبخ غذا، بوفه و اغذیه فروشی و سرویس های بهداشتی است.
همچنین این پیست دارای ساختمان های نگهبانی و اداری، اورژانس، استراحتگاه و نمازخانه است و پلیس راه نیز در ورودی ها و خروجی های این مکان به گردشگران و علاقه مندان به ورزش های زمستانی خدمات رسانی می کند.
پیست اسکی فریدونشهر در 3 کیلومتری این شهر در دامنه کوه تسیخه قرار دارد.
ارتفاع پایه پیست از سطح دریا 2 هزار و 630 متر و در بالاترین نقطه ارتفاع پیست به حدود سه هزار متر از سطح دریا می رسد.
طول بالابر پیست حدود 980 متر است و از نوع بالابر بشقابی است که اسکی بازان را در زمانی حدود 6 دقیقه به بالای پیست انتقال می دهد.
دسترسی به این پیست از طریق جاده ارتباطی اصفهان به الیگودرز، سه راهی فریدونشهر، پس از شهرستان فریدونشهر، جاده فریدونشهر به سیبک، سه راهی جاده روستای چغیورت امکان پذیر است.
شهرستان فریدونشهر با بیش از 35 هزار نفر جمعیت در 180 کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.
6026/9861
کد N2064473

وبگردی