آفتاب

مشهد، تنها شهری که قابلیت مرکزیت جهان اسلام را داراست

مشهد، تنها شهری که قابلیت مرکزیت جهان اسلام را داراست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تنها شهری در ایران که قابلیت مرکزیت جهان اسلام را داراست، مشهد مقدس است.

به گزارش ایسنا، علی آقامحمدی در نشست هم‌اندیشی فعالان و اثرگذاران اقتصادی در صنعت و گردشگری، اظهار کرد: در هر کاری اول از همه باید هویت آن مشخص باشد. هویت فرهنگی بسیار مهم است؛ درست نیست که در شهر امام رضا (ع) از تکثر فرهنگی حرف زد. تکثر فرهنگی پذیرفته شده است، ولی زمانی که مشهد نماد امام رضا (ع) است باید در همه جا این نماد دیده شود؛ زیرا هدف و محور آن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: نمی‌شود معنای گردشگری در معنای خالص آن را به مشهد اختصاص داد زیرا تمامی انواع گردشگری در آن وجود دارد، کمی محدود می‌شود و این محدودیت نیز ضرری ندارد. همچنین از ظرفیت‌های دیگر نیز استفاده می‌کند، ولی خود دارای هدفی است و مشتری خود را دارد. مردم در درجه اول مشهد را برای گردش انتخاب نمی‌کنند، بلکه هدف آنان زیارت است.

آقامحمدی بیان کرد: قرآن کریم در سوره اعراف آیه 138 می‌گوید که ما بنی اسرائیل را از دریا عبور دادیم و در این حین به مردمی رسیدند که در حال پرستش بت بودند. مردم گفتند که موسی همه یک الهه دارند تو نیز بتی برای ما درست کن. موسی(ع) گفت ما به اذن خدا آمده ایم و با معجزه الهی از دریا عبور کرده‌ایم، شما چقدر جاهل هستید که می‌خواهید مجدد به بت‌پرستی بازگردید. پس زمانی که به اسلام وارد می‌شویم خروج از آن معنایی ندارد.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم در مشهد از توریسم صحبت کنیم، تبدیل به توریسم حلال می‌شود. در ایران نمی‌شود کاری خلاف شرع انجام داد و خیلی واضح است و چرا خود را در دردسر می‌اندازیم و در جایی کافی شاپی با شرایطی خاص را ایجاد می‌کنیم. هر مکانی باید هویت خود را  داشته باشد و التقاط چیزی را حل نمی‌کند و این امر متاسفانه اتفاق افتاده است. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تنها شهری که در جهان اسلام در ایران قابلیت مرکزیت جهان اسلام را داراست، شهر مشهد مقدس است، عنوان کرد: علی بن موسی الرضا(ع) زمانی به این شهر وارد شدند که اینجا مرکز جهان اسلام بود و این را ما باید مدنظر قرار دهیم؛ یعنی هر طراحی ما باید با توجه به این قابلیت باشد و این شهر را به عنوان یک شهر جهانی بشناسیم و این قابلیت در تهران وجود ندارد. این یک مزیت انحصاری ویژه است.

آقامحمدی مطرح کرد: چشم‌انداز مشهد با دیگر شهرها متفاوت است و ما نسبت به این چشم‌انداز باید دیدی اصولی داشته و آن را به 10 برنامه تقسیم کنیم، تغییر مقامات تاثیری در این برنامه ندارد و برای رسیدن به این چشم انداز نیازی به دولت و اعتبارات دولتی نیست بلکه اقتصاد سرمایه و کار وجود دارد. 

وی درباره موضوع فرودگاه گفت: ما در سال 89 که برای جلسه‌ای در استانداری به مشهد آمدیم در جلسه این موضوع مورد توجه قرار گرفته که فرودگاه مشهد در درجه اول باید مرکزیت برای اسلام آباد، بغداد، شام و عمان و تمام ارتباطات آن با هند و دیگر نقاط برقرار شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این امر نیازمند طراحی است. یعنی در وهله اول شوق زیارت باید در سراسر منطقه ایجاد شود و در ضمن راه‌آهن نیز باید همکاری‌هایی انجام دهد. منظور از راه‌ آهن مسیر مشهد - تهران نیست، بلکه مشهد، تهران و استانبول نیز باید یکی از مسیرها باشد. 

آقامحمدی تصریح کرد: مشق یعنی؛ مشهد، شیراز و قم نقاطی هستند که مقام معظم رهبری بر روی آن تاکید ویژه دارند و ما این سه را باید به یکدیگر گره بزنیم. باید گردشگری را به گونه‌ای تعریف کنیم که هر فرد به راحتی بتواند به زیارت هر سه مشرف شود. این حرفی است که تا به حال کسی به آن توجه نکرده است. صحبت از جاده حرم تا حرم شده ولی برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.

وی افزود: در خیابان امام رضا فقط شاهد فروش زعفران و اجناس مربوط به خراسان هستیم؛ یعنی اگر بپرسند در مشهد چه چیزی وجود دارد، آدرس خیابان امام رضا را داده و فرد فقط می‌تواند زعفران با انواع برندها را پیدا کند. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در مشهد نوعی خود کم‌بینی وجود دارد یعنی خود را جلوه نمی‌دهد؛ چرا تبلیغات مشهد در فرودگاه، همچون تبلیغات تهران است؟ ما در فرودگاه مشهد یک نمایشگاه نداریم تا از تولیدات شهر مشهد مطلع شویم. سرمایه گذاران مشهد کجا هستند؟ در راه‌ آهن نیز چنین چیزی وجود ندارد.

آقامحمدی خاطرنشان کرد: ما در یک رصد چهل ساله شاهد تغییراتی زیادی در مشهد بوده‌ایم، ولی خود مردم مشهد این را نمی‌دانند.

وی اضافه کرد: هر ایده‌ای که در دفتر مقام معظم رهبری شکل گرفته می‌شود، بعد از دریافت ایده توسط مقام معظم رهبری در نقاط مختلف پرورش داده می‌شود و نظرات همه قشرها شنیده و بعد از اطمینان از اجماع نظرات همه بر روی آن، اجرا می‌شود؛ برای همین است که بر سیاست‌های اصل 44 هیچ نقدی وارد نشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اقتصاد مقاوتی در نظر داشته که ایران باید مناطق چشم انداز خود را پوشش دهد. از لحاظ امنیتی و نظامی منطقه را پوشش داده و در 26 کشور یعنی از مصر تا ترکیه و از قزاقستان تا آسیا میانه پوشش منطقه ایران به صورتی است که همه کشورها می‌دانند که بدون مشارکت ایران امکان هیچ تدبیر و تغییر ساختاری وجود ندارد.

آقامحمدی عنوان کرد: ولی از نظر اقتصادی این اتفاق رخ نداده است و به همین منظور مقام معظم رهبری یک برنامه اجرایی را پیشنهاد دادند و گفتند که ایران به مناطق تقسیم و رقابت منطقه‌ای شکل بگیرد. آمایش سرزمینی در سال گذشته 9 منطقه اقتصادی را تعریف کرده و خراسان نیز به عنوان یکی از این مناطق است.

وی ادامه داد: منظور این است که وظیفه سه خراسان اداره، هماهنگی و همکاری اقتصادی با خراسان بزرگ است؛ یعنی کل ارتباطات این منطقه بر عهده آنان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: آموزش بسیار ضروری است؛ زمانی که می‌خواهیم شهری را متفاوت از دیگران تعریف کنیم باید برای آنان برنامه ویژه‌ای داشته باشیم. به عنوان مثال یک سال مشهد را شهر بدون دروغ نام‌گذاری کنیم و رادیو تلویزیون، منبرها، ائمه جمعه و نویسندگان به آن بپردازند. 

آقامحمدی مطرح کرد: به عقیده من اگر بر روی دروغ و غیبت در مشهد کار شود، وضعیت آن به طور کلی تغییر خواهد کرد. ولی کاری صورت نمی‌گیرد. در مشهد یک‌جا وجود ندارد که در رابطه با دروغ و غیبت مطلبی نوشته شده باشد. 

وی در رابطه با موضوع ویزا خاطرنشان کرد: طرحی در سال 90 وجود داشت که الان نیز باید پیگیری شود به نام منطقه ساعت که بر اساس آن در میان سه کشور  سوریه، ایران، عراق و ترکیه ویزا یکی شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: خلاصه کلام زنجیره‌ای کردن تمامی کارها در داخل و خارج از کشور است و تمام موضوع زیارت در این راستا تعریف شود و مردم را در این زنجیره دخیل کنیم. ما نیازمند یک استودیو استارت آپ هستیم و کسانی را انتخاب می‌کنیم که مطابق با استانداردهای ما باشد.

آقا محمدی در خصوص کلیدی ترین نکات در رابطه با مشهد گفت:  شبکه‌سازی، مجازی کردن خدمات، تربیت و آموزش و تعریف مشهد به عنوان مرکز جهان اسلام است.

انتهای پیام

دبیر: رییسی

کد N2064444

وبگردی