آفتاب
دبیرکارگروه مد و لباس:

هیج محدودیتی در زمینه طراحی لباس در ایران وجود ندارد

هیج محدودیتی در زمینه طراحی لباس در ایران وجود ندارد

تهران - ایرنا - دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه پوشاک اسلامی در ترکیه گفت: هیچ محدودیتی در طراحی لباس در ایران وجود ندارد.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از آناتولی، حمید قبادی در نمایشگاه «پوشاک اسلامی» در استانبول باتاکید براینکه «هیج محدودیتی در زمینه طراحی لباس در ایران وجود ندارد گفت: هرچند طبق قانون معتقدیم که از زن نباید استفاده ابزاری شود».
وی بابیان اینکه طراحی می تواند در تمامی زمینه ها صورت گیرد، افزود: برگزاری نمایشگاه های متعدد مد لباس، زیورآلات، کیف و کفش نشان می دهد هیچ محدودیتی در ایران وجود ندارد.
به گفته وی برخی شاید تصور کنند محدودیت رنگی در ایران وجود داشته باشد اما همانطور که در نمایشگاه پوشاک استانبول هم قابل رویت است، تنوع رنگ در لباسهای مردم مناطق جنوبی، کردنشین، سیستان و بلوچستان و نقاط دیگر ایران زیاد است.
مسئول مد و لباس ایران به مشکلات روابط بانکی اشاره و اضافه کرد: «انتقال پول و روابط بانکی یک سری مشکلاتی را ایجاد کرده است، که قطعا با تلاش تولیدکننده‌ها این را حل خواهیم کرد.
وی افزود: تولید کنندگان ایرانی در مقابل این نوع مشکلات و همچنین ممانعت از ورود غیرقانونی پوشاک به کشور همکاری می‌کنند و مایلیم که با تمامی کشورها رابطه عمیق در چارچوب قانون و بازرگانی صحیح داشته باشیم».
قبادی به حجم مصرف پوشاک و توانمندی های ایران در زمینه تولید اشاره کرد و گفت: حجم مصرف پوشاک در ایران بسیار بالا و بیش از 10 میلیارد دلار در سال برآورد می شود.
وی افزود: آخرین آمار نشان می دهد که بیش از 75 درصد از پوشاک ایران را خودمان تامین می کنیم البته بخشی از پارچه و مواد اولیه از خارج کشور وارد می شود.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ایران اضافه کرد: در نتیجه فعالیت ها و تلاش های طراحان و تولید‌کنندگان ایرانی بیش از 95 درصد از لباس زنان کشور برای بیرون و اجتماع در داخل طراحی و تولید می‌شود.
وی با بیان این که 'ایران را در رویدادهای مهم جهانی در زمینه مد و لباس خواهیم دید'، اظهار داشت: چند سالی است که ایران در زمینه مد و طراحی به خصوص در زمینه مد و لباس اسلامی تلاش های زیادی کرده است.
قنادی افزود: با وجود ظرفیت های زیادی که در ایران وجود دارد، به تدریج در زمینه جهانی شدن گام برداریم .
وی در مورد گسترش استفاده از طرح های اسلامی در جهان و به خصوص کشورهای منطقه و جایگاه ترکیه در زمینه تولید پوشاک گفت: «پوشاک اسلامی طی چند سال آینده بسیار جای رشد و گسترش دارد. به خصوص با توجه به استقبال مردم مسلمانان وغیرمسلمان از این نوع لباس ها سهم جدی از بازار را به خود اختصاص خواهد داد.
به گفته وی ترکیه به عنوان یک کشور فعال صنعت پوشاک از ظرفیت و توانمندی بسیار بالایی برخوردار است و می تواند بازارهای زیادی را در این زمینه ایجاد کند.
قنادی گفت: ایران نیز میتواند از لحاظ طراحی که بسیار قدرتمند است در این زمینه کمک کند. ترکیه بدون اغراق یکی ازکشورهای مهم تولید پوشاک در جهان بوده و بخش بزرگی از نیاز جهان به پوشاک را با قرار گرفتن در رتبه های تک رقمی تولید، عرضه می کند».
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وابسته به معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد با بیان این که 'ضوابط ورود برندها به ایران از چند سال گذشته تعریف شده است' تاکید کرد: ما ارتباط خوب و عمیقی با ترکیه داریم و تاکید می کنیم که اگر می خواهند در ایران حضور داشته باشند، به طور قانونی وارد شوند.
قبادی در ارتباط با حضور گسترده طراحان ایرانی در نمایشگاه پوشاک اسلامی استانبول نیز اظهار داشت: در این نمایشگاه 20 طراح، بیش از 150 طرح خود را به نمایش درآورده اند و نقش مدل آن ها با فرهنگ کشورهای منطقه به ویژه ترکیه همخوانی دارد.
وی افزود: اکثر این طرح ها با نگاه به تاریخ، جغرافیا، محیط و زیست بوم ایرانی و منطقه ای طراحی شده است. مسئله تحریم‌ها و فشارهای سیاسی مانند سایر بخش‌ها حوزه لباس و پوشاک را نیز مورد تاثیر قرار داده است. با تمامی این سختی‌ها غرفه ایران با استقبال گسترده‌ای در این نمایشگاه همراه است.
سومین نمایشگاه 'پوشاک اسلامی' با عنوان «LifeStlye Turkey» با حضور طراحان داخلی و خارجی و نمایندگان برندهای مهم در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی «مرکز کنگره استانبول» تا 19ژانویه در حال برگز اری است.
خاورم**1211
کد N2064154

وبگردی