آفتاب

فصلی جدید در صادرات گاز ایران/ اروپائی‌ها به ما اعتماد کردند

فصلی جدید در صادرات گاز ایران/ اروپائی‌ها به ما اعتماد کردند

مدیر عامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه برای اروپا محرز شده که صادرات گاز ایران به کشورهای مقصد بدون وقفه انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد: شرکت‌های اروپایی از واردات از ایران استقبال کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ایران با در اختیار داشتن حدود 34 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی، در جایگاه نخست دارندگان این منبع انرژی قرار دارد. علاوه بر حفظ مشتریان کنونی و تسریع در بازاریابی در منطقه و همسایگان؛ صادرات گاز به اروپا، از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند در افزایش سهم ایران در تجارت جهانی گاز نقش داشته باشد.

در حال حاضر امکان صادرات گاز از سوی ١٢ کشور به این قاره وجود دارد که ایران نیز از جمله این کشورها است. ایران ظرفیت صادرات سالانه ٢٥ تا ٣٠ میلیارد مترمکعب گاز از هشت مسیر را به اروپا دارد.

مسیر ایران- عراق- سوریه، مسیر ترکیه که خود شامل چند مسیر از جمله دریای سیاه از طریق آذربایجان، گرجستان و دریای سیاه و دیگری از طریق ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه است، از دیگر مسیرهای صادرات گاز به اروپا به شمار می‌رود. 

حسن منتظر تربتی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران درباره برنامه وزارت نفت برای صادرات گاز به اروپا به خبرنگار ایلنا گفت: صادرات گاز به اروپا مقصد بعدی ما است، باید برای اروپائی‌ها اطمینان و تضمین تداوم صادرات حاصل می‌شد که این اعتماد بوجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اروپا محرز شده که صادرات گاز ایران به کشورهای مقصد بدون وقفه انجام می‌شود با توجه به این موضوع ما نیز امیدواریم شرکت‌های اروپایی از واردات از ایران استقبال کنند و ما بتوانیم فروشنده گاز به این قاره باشیم.

پیش‌تر بارها مسئولین به دلیل آنچه عدم صرفه اقتصادی اعلام می‌کردند صادرات گاز به اروپا از مسیر خط لوله را تقریبا منتفی دانسته و گفته بودند کشورهای همسایه بازارهای هدف اصلی ایران هستند.

لازم به ذکر است؛ غیر از اروپا که شاید در آینده‌ای نه چندان دور مقصد گاز صادراتی ایران باشد، در حال حاضر ترکیه، عراق و آذربایجان و ارمنستان مشتریان گاز ایران هستند، خط لوله و مقدمات صادرات به عمان در حال آماده سازی بوده و با افغانستان هم در حال مذاکره هستیم.

کد N2063935

وبگردی