آفتاب
پاک آیین در گفت‌وگو با ایلنا:

با نگاه به شرق، به SPV امید نبندیم/ اجازه ندهیم ترفندهای آمریکا برای ایجاد شکاف داخلی به نتیجه برسد/ توان و ظرفیت اروپا محدود است

با نگاه به شرق، به SPV امید نبندیم/ اجازه ندهیم ترفندهای آمریکا برای ایجاد شکاف داخلی به نتیجه برسد/ توان و ظرفیت اروپا محدود است

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: ما باید بتوانیم فارغ از اتحادیه اروپا کار خود پیش برده و ترمیم سازوکارها، حمایت از تولید داخلی و مقاومسازی اقتصاد را در دستور کار قرار دهیم. همچنین از سوی دیگر لازم است در خارج از کشور با دوستانمان همکاری کرده و با نگاهی عمدتا به شرق به SPV امید نبندیم.

محسن پاک آیین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سومین سالگرد توافق هسته‌ای گفت: ورود ما در برجام و مذاکراتی که با ۱+۵ داشتیم و نتیجه حاصله مشخص کرد علیرغم صداقتی که جمهوری اسلامی ایران هم در مذاکرات و هم در ادامه در اجرایی شدن توافقات از خود نشان داد، متاسفانه با خروج یک طرفه و غیرقانونی آمریکا از برجام این حرکت که انتظار می‌رفت حرکتی مثبت باشد، متوقف شد.

وی با تاریخی دانستن این تجربه ادامه داد: با پشتوانه این سابقه در آینده باید در رابطه با مذاکراتی که با آمریکا یا غرب خواهیم داشت، به این مساله توجه کنیم.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: در ارتباط با توافقی که با اروپایی‌ها داشتیم، مقرر شده بود آنها بسته‌ای را به ازای صداقتی که در برجام نشان دادیم، به ما ارائه دهند و آن بسته هم سازوکاری ویژه برای اجرایی شدن برخی موارد ذکر شده در توافق هسته‌ای بود.  

وی افزود: البته این موضوع تا امروز با تاخیرهای فراوان و غیرمنتظره مواجه شده است. انتظار این بود که اتحادیه اروپا زودتر و بیشتر برای طراحی و اجرایی شدن این سازوکار تلاش می‌کرد و همانطور که مسئولان هم ذکر کرده‌اند صبر ما هم اندازه‌ای دارد. با این حال اما امیدوار هستیم اروپایی‌ها هرچه زودتر به این جمع‌بندی برسند.

پاک‌آیین تاکید کرد: با شرایط فعلی اروپا و مشکلاتی که برخی کشورهای این قاره با آن درگیر هستند؛ از جمله شورش‌های علیه سرمایه‌داری در فرانسه که امکان دارد به سایر کشورها کشیده شود و مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مساله ایران در اولویت پایین‌تری قرار می‌گیرد و این در حالی است که همچنان در حرف  به پایبندی خود به توافق هسته‌ای تاکید می‌کنند.

این دیپلمات پیشین گفت: باید بتوانیم فارغ از اتحادیه اروپا کار خود پیش برده و ترمیم سازوکارها، حمایت از تولید داخلی و مقاوم سازی اقتصاد را در دستور کار قرار دهیم. همچنین از سوی دیگر لازم است در خارج از کشور با دوستانمان همکاری کرده و با نگاهی عمدتا به شرق به SPV امید نبندیم. اگر سازوکار مالی عملیاتی شد که اروپا صداقت خود را نشان داده است، در غیر این صورت ما کار خود را آغاز کرده‌ایم و پیش خواهیم رفت.

وی در خصوص هجمه‌هایی که علیه تیم دیپلماسی و شخص وزیر امور خارجه شکل گرفته و در فواصل مختلف  شایعه استعفای وی را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند، گفت: به این علت که آقای ظریف فرد نخست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بودند، طبیعی است که در معرض سوال‌های فراوانی قرار گرفته و ایشان هم پاسخگو باشند. به اعتقاد من نباید اجازه دهیم ترفندهای آمریکا که با هدف ایجاد شکاف در میان ملت ما و جناح‌های سیاسی انجام می‌شود، به نتیجه برسد و همانگونه که رهبری فرمودند همه کمک کنیم تا همدل و همراه از این شرایط خارج شویم و منافع ملی مدنظر دلسوزان انقلاب قرار بگیرد.

عضو شورای راهبردی مجمع جهانی صلح اسلامی در تشریح افق پیش روی مذاکرات آینده با تکیه بر تجربه توافق هسته‌ای هم گفت: بنده معتقد هستم عهدشکنی آمریکا، مذاکره با این کشور در آینده را کاملا منتفی ساخته چراکه ثبات رای در این کشور وجود ندارد. این مساله ارتباطی هم به حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ندارد و لابی صهیونیست و عوامل دیگر در این مساله تاثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: در رابطه با اروپا اما چنانچه بخواهیم مذاکرات جدیدی را شکل دهیم باید ملاحظات گسترده‌ای را در نظر بگیریم چرا که توان و ظرفیت اروپا محدود است و نباید به این توان و ظرفیت محدود دل ببندیم.

کد N2063895

وبگردی