آفتاب

آیین بزرگداشت نودمین سالگرد روابط ایران و ژاپن برگزار شد

آیین بزرگداشت نودمین سالگرد روابط ایران و ژاپن برگزار شد

پکن- ایرنا- آیین بزرگداشت نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن شامگاه پنجشنبه با قرائت پیام «محمد جواد ظریف» و «تارو کونو» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ژاپن و با حضور دیپلمات ها و شخصیت های سیاسی دو کشور در توکیو برگزار شد.

به گزارش ایرنا، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیام خود به این آیین که در سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو برگزار شد با تبریک آغاز نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و ژاپن، ابراز امیدواری کرد در سایه اراده مقامات دو دولت و با استفاده از ظرفیت های موجود، شاهد رشد و توسعه روابط بین دو کشور در همه زمینه ها باشیم.
'تارو کونو' وزیر امور خارجه ژاپن نیز در پیام خود به این مراسم، ضمن تبریک آغاز نودمین سالگرد تاسیس روابط دو کشور، نسبت به گسترش روابط سنتی و دوستانه با ایران ابراز امیدواری کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن نیز در این مراسم با تبریک آغاز نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن، به تشریح پیشینه تاریخی روابط دو کشور که از قدمتی چند صد ساله برخوردار است پرداخت.
'مرتضی رحمانی موحد' از نقش شخصیت های ممتاز ایرانی و ژاپنی مانند سهراب سپهری، پروفسور هاشم رجب زاده، عباس کیا رستمی، پروفسور اوکادا، پروفسور ریوزابورو ساکاکی و پروفسور نائوکی هیاکوتا در آشنایی مردم ژاپن و ایران با فرهنگ و تمدن دو کشور تقدیر کرد.
وی افزود: ایجاد کرسی زبان فارسی در سال 1961 در دانشگاه مطالعات خارجی اوساکا نقش مهمی در گسترش زبان و درک ایرانشناسان ژاپنی به فرهنگ و تمدن ایرانی داشته است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، روابط دو کشور را دارای ظرفیت گسترده برای همکاری و توسعه مناسبات در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی دانست و بر همکاری های دو کشور پس از برجام تاکید کرد.
رحمانی موحد، هشت بار دیدار رهبران، 10 بار ملاقات وزرای خارجه و دیدارهای متعدد وزرا و مقامات هر دو کشور را نمونه های بارزی از اراده رهبران دو کشور در استمرار روابط دوستانه دانست.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن افزود: نود سالگی روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن، سال های دوستی و همکاری با آینده ای روشن بوده و سال 2019 نیز فرصت مناسبی جهت توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور است.
او اظهار امیدواری کرد با برنامه های پیش بینی شده در این سال بتوانیم بخش های گوناگون تاریخ روشن و پر امید روابط دو کشور را معرفی نماییم.
این مراسم با حضور «مرتضی رحمانی موحد» سفیر ایران در ژاپن و شماری از شخصیت های سیاسی و اقتصادی ژاپن از جمله «کیشیدا» وزیر امور خارجه پیشین ژاپن و رئیس کنونی گروه دوستی پارلمانی دو کشور، «اوکا» مدیرکل وزارت امور خارجه ژاپن، دریاسالار «یامامورا» جانشین فرمانده نیروی دریایی ژاپن، دریاسالار «اوتسوکا» مدیرکل اطلاعات وزارت دفاع ژاپن و «ایشی گه» رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) برگزار شد.
«یاماناکا» دبیرکل مرکز همکاری های نفتی ژاپن، 'ماتسوموتو' رئیس سازمان کمک های فنی پزشکی برون مرزی ژاپن (اومه تا)، 'مائه دا' رئیس بانک همکاری های بین المللی ژاپن، شماری از مدیران کل وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، 'کانوک تاناپورن' دبیرکل سازمان بهره وری آسیایی، 'کومانو' سفیر اسبق ژاپن در تهران و رئیس انجمن دوستی ژاپن و ایران، جمعی از سفرای مقیم توکیو، جمعی از ایرانیان مقیم ژاپن، کارکنان سفارت، روسای دفاتر وابستگی نظامی و رایزنی فرهنگی از دیگر مهمانان این مراسم بودند.
در این مراسم بعد از قرائت سرود جمهوری اسلامی ایران و ژاپن، کلیپ کوتاهی در خصوص تاریخ روابط ایران و ژاپن پخش شد.
اجرای موسیقی سنتور ایرانی توسط 'ایوا ساکی' هنرمند ژاپنی به صورت زنده از دیگر بخش های این برنامه بود.
همچنین در این مراسم علاوه بر 'یوتو ایماایی' طراح لوگو نودمین سالگرد روابط ایران و ژاپن، از پنج شخصیت برجسته ژاپنی شامل ماتسوزاوا رئیس شورای تعاملات دوستانه بین المللی، ساساکاوا رئیس بنیاد صلح ساساکاوا، کومانو سفیر اسبق ژاپن در ایران، خانم اوکادا رئیس انجمن تبادلات فرهنگی ژاپن و ایران و پروفسور کوبه کاتو هنرمند سفالگر که نقش موثری در گسترش روابط دو کشور داشتند، با اهدای لوح قدردانی شد.
در ادامه مراسم از 9 نفر از حامیان ایرانی و ژاپنی این مراسم که در برپایی این همایش همکاری و کمک کرده بودند با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.
در این مراسم همچنین کیکی که به مناسبت نودمین سالگرد روابط ایران و ژاپن منقش به لوگو و پیام دوستی و همکاری بود برش داده شد و در پایان از مهمانان با شام ایرانی به همراه اجرای زنده موسیقی پذیرایی شد.
از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن نیز در حاشیه این مراسم و در بخشی از سالن، نمایشگاه صنایع دستی هنرمندان ایرانی بر پا شده بود که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.
**آساق**1904**
کد N2063892

وبگردی