آفتاب

نشست لهستان و تقلای آمریکا برای خروج از انزوا

نشست لهستان و تقلای آمریکا برای خروج از انزوا

تهران- ایرنا- آمریکا در موضوع تحریم های ضد ایرانی دچار انزوا شده، با ایجاد جنگ روانی و اجماع سازی علیه جمهوری اسلامی، بازی نافرجامی را آغاز کرده است که پمپئو وزیر خارجه این کشور از آن با عنوان نشست لهستان یاد می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، شبکه فاکس نیوز روز جمعه گذشته به نقل از مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گزارش داد که واشنگتن ماه آینده میلادی (فوریه) نشستی با شرکت سران کشورها درباره ایران برگزار می کند.
پمپئو با اعلام این که این نشست 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) در لهستان برگزار می شود، گفت که ما ده ها کشور را از سراسر دنیا گردهم می آوریم. این کشورها بر ثبات در خاورمیانه و صلح و آزادی و امنیت در این منطقه تمرکز خواهند کرد و یکی از عناصر مهم آن، اینکه اطمینان حاصل کنیم ایران نفوذ بی ثبات کننده ای ندارد.
وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که کشورهایی از آسیا، آفریقا، نیمکره غربی، اروپا و خاورمیانه در این نشست حضور می یابند.
انتشار این خبر همزمان با سفر وی به منطقه خاورمیانه آن هم توسط یک شبکه جنگ طلب نشان از بازی جدید ایالات متحده دارد و به نظر می رسد جنگ روانی جدیدی از سوی این کشور در جریان است. موضوعی که در دنیای سیاست بازتاب فراوانی داشت و سیاستمداران و نخبگان سیاسی اهداف و دلایل متفاوتی را برای آن تبیین می کنند.

** آمریکا با برگزاری نشست لهستان به دنبال خروج از انزوای سیاسی است
«سیدمحمد علی حسینی» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت وگو با ایرنا درباره برگزاری نشست لهستان اظهار می کند که تلاش برای خروج از انزوای سیاسی- بین المللی با تمرکز بر ایران هراسی و وارد کردن اتهامات بی اساس و فرسوده و تکراری، از جمله اهداف نشست ضد ایرانی در لهستان توسط آمریکاست.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تلاش برای ایجاد اختلاف در میان اروپاییان و اعمال فشار بر برخی از اعضای اتحادیه اروپا در همراهی بیشتر با اقدامات ضد ایرانی را از دیگر اهداف این نشست عنوان می کند.
وی در عین حال متعقد است دولتمردان آمریکا برای برای فرار از فشارها و مشکلات سرسام آور داخلی خود این نوع موضوعات را دنبا می کنند.
سفیر پیشین ایران در ایتالیا، استفاده از ابزارهای مختلف دیپلماتیک اعم از رسمی، غیررسمی و دیپلماسی عمومی را از جمله اقدامات برای ناکام گذاردن این نمایش می داند و یادآور می شود که این نمایش هم مانند اقدامات گذشته آمریکا راه به جایی نخواهد برد.
حسینی در عین حال تاکید می کند ایجاد اجماع سازی علیه ایران از عهده و توان آمریکا خارج است.

** نشست ضد ایرانی در لهستان برای سرپوش گذاشتن بر معامله قرن
«سید محمد مرندی» تحلیلگر مسائل آمریکا نیز در تحلیلی متفاوت، هدف واشنگتن از برگزاری نشست لهستان را سرپوش گذاشتن بر معامله قرن عنوان کرد و گفت: این نشست یک اشتباه محاسباتی است که از سوی پمپئو وزیر خارجه آمریکا دنبال می شود و بیشتر جنبه تبلیغاتی برای دولت ترامپ دارد.
وی معتقد است این نشست یک اشتباه محاسباتی است که از سوی پمپئو وزیر خارجه آمریکا دنبال می شود و بیشتر جنبه تبلیغاتی برای دولت ترامپ دارد.
مرندی درباره چرایی انتخاب لهستان برای برگزاری این نشست می گوید که این انتخاب به دلیل نزدیکی این کشور با سیاست های آمریکا در سال های اخیر و تبعیت ورشو از ایالات متحده است.

** برگزاری نشست ضدایرانی در لهستان شکستی برای اروپاست
حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا در این ارتباط می گوید که آمریکایی ها تلاش می کنند با نشست ضدایرانی لهستان استیلای خود را بر اروپا نشان دهند که این اقدام شکستی برای اروپایی ها خواهد بود.
وی یادآور می شود که این نوع اقدامات آمریکا این کشور را به سمت ناامنی پیش می رود بنابراین آنچه که برای ایالات متحده اتفاق خواهد افتاد اثر عکس خواهد داشت.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است غالب سیاست های آمریکا انفعالی است و اظهار می کند که اگرچه واشنگتن تلاش می کند هر چند یک بار موضوع ایران را در دنیا مطرح کند اما موضوع نشست لهستان جزئی از یک راهبرد فعال و دائمی برای این کشور نیست.
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس همچنین گفت که اتحادیه اروپا از مولفه های امنیتی از جمله نزدیکی جغرافیای سیاسی با ایران آگاه است و از اروپا انتظار می رفت که این موضوع را درک کند.
به گزارش ایرنا، آمریکا که همواره به دنبال غارت منابع کشورهای مسلمان و منطقه خاورمیانه است طی چهار دهه اخیر در برابر سد محکمی به نام جمهوری اسلامی قرار داشته، به همین خاطر تلاش می کند بوسیله شیوه های مختلف از جمله تحریم، ایجاد جنگ روانی، حمایت از گروه های اپوزیسیون و .... این مانع را از پیش روی برداشته و یا آن را با خود همراه کند.
ناکامی در وعده هایی از جمله «تابستان داغ»، «چهل سالگی انقلاب» یا «تحریم ها» از جمله توهمات عوامفریبانه ای است که آمریکا در همین راستا و در داخل ایران دنبال می کند.
به نظر می رسد بازسازی روحیه هم پیمانان منطقه ای در پی شکست در کشورهای یمن، سوریه، عراق، لبنان و فلسطین از جمله اهداف آمریکا برای استفاده از این جنگ روانی است. فرار از مشکلات داخلی و به دنبال آن فرافکنی را نیز می توان در این دایره تعریف کرد که دولتمردان واشینگتن آن را پیگیری می کنند.
اجماع سازی علیه جمهوری اسلامی از دیگر اهدافی است که اگرچه با تدبیر دستگاه دیپلماسی تاکنون ناکام مانده است اما به نظر می رسد سرخوردگی و شکست آمریکا در طرح چنین نقشه هایی پایانی ندارد و این بار هم این کشور با طرحی جدید تحت عنوان نشست لهستان تلاش می کند به مقابله با نظام جمهوری اسلامی بپردازد. موضوعی که نتیجه آن از پیش مشخص است و کسی برای آن فرجامی را تصور نمی کند.
سیام**9314**
کد N2063856

وبگردی