آفتاب
نایب رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی:

ادعای کاهش وزن با مصرف قرص لاغری پایه علمی ندارد

ادعای کاهش وزن با مصرف قرص لاغری پایه علمی ندارد

تهران- ایرنا- نایب رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: ادعاهای مطرح شده در مورد تاثیر قرص های لاغری در کاهش وزن، هیچ پایه و اساس علمی ندارد. این قرص ها نه تنها کاهش وزن دائمی ایجاد نمی کنند، بلکه عوارض ناشی از مصرف آنها جبران ناپذیر و حتی با خطر مرگ همراه است.

ضیاءالدین مظهری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: امروزه چاقی در جامعه رو به افزایش است و افراد به ویژه زنان ایرانی به دنبال تمایل به داشتن تناسب اندام و کاهش وزن، به علت نداشتن آگاهی لازم در مورد عوارض قرص های لاغری، به دام تبلیغات فریبنده در مورد مصرف این قرص ها می افتند در حالی که مصرف این قرص ها برای سلامتی بسیار مضر است.
وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که به مصرف قرص‌های لاغری روی می‌آورند، بر اثر تبلیغات فریبنده فکر می‌کنند راه حل چاقی خود را پیدا کرده اند، ولی علاوه بر اینکه دچار عوارض زیادی با مصرف این قرص ها می شوند، به محض اینکه مصرف قرص را متوقف کنند به شرایط قبلی برمی‌گردند.
مظهری تاکید کرد: باندهایی در تهیه، عرضه و تبلیغات گسترده قرص های لاغری در کشور فعالیت می کنند که سلامت افراد را تحت الشعاع قرار می دهند، اما تاثیر این قرص ها در کاهش وزن هیچ پایه و اساس علمی ثابت شده ای ندارد.
وی اظهار داشت: قرص های لاغری نه تنها به کاهش وزن کمک نمی کنند، بلکه مصرف آنها حتی عوارض جانبی جدی و خطرناکی نیز به دنبال دارد که افزایش ضربان قلب، بی خوابی، تحریک پذیری معده، عصبانیت از شایعترین عوارض آن است و باعث می شود بافت های بدن از بین بروند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: مکانیسم این قرص ها به‌ منظور سوزاندن چربی‌ها نیست و ممکن است مرکز اشتها و سیری را در مغز تحریک کنند تا فرد به طور کاذب اشتها برای غذا خوردن را از دست بدهد یا با تغییر برخی هورمون‌ها و عملکرد آنها‌، تغییراتی در بدن ایجاد شود که تمایل فرد به خوردن ازبین برود.
مظهری اظهار داشت: تا زمانی که این قرص مصرف می‌شود، به‌ دلیل تغییراتی که به ‌صورت غیرطبیعی در بدن به ‌وجود آمده است، دریافت کالری مختل می شود و در مدت طولانی که فرد غذا نمی‌خورد و کالری دریافت نمی‌ کند، بافت‌های ماهیچه ‌ای او درگیر می‌شوند و تا حدود لاغری و کاهش وزن مشاهده می شود، اما این فعل و انفعالات غیرطبیعی در بدن، برای سلامت بسیار خطرناک است.
وی اضافه کرد: در هیچ کجای دنیا کاهش وزن سریع، راحت و بدون دردسر حاصل نمی‌ شود؛ زیرا اضافه‌ وزن در درون انسان و به تدریج شکل گرفته و باید انگیزه کم‌ کردن وزن نیز از درون افراد آغاز و به صورت تدریجی حاصل شود.
نایب رئیس انجمن تغذیه ایران تصریح کرد: برای لاغر شدن باید اشتها را کنترل کرد و وعده های غذایی با حجم کنترل شده را افزایش داد؛ در این حالت، فرصت گرسنگی شدید برای بدن ایجاد نمی شود و فرد راحت تر می تواند مسیر کاهش وزن را طی کند.
به گفته مظهری، برای کاهش وزن و داشتن تناسب اندام باید تغذیه سالم شامل میوه ها، سبزی ها، پروتئین ها و سایر اقلام غذایی مفید داشت و فعالیت بدنی روزانه نیز برای مبارزه با چاقی کمک می کند.
گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد در ایران از سال 1980 (1359) تا 2015 (1394)، شیوع اضافه وزن در زنان بالغ از 31٫7 درصد به 32٫3 درصد و شیوع اضافه وزن در مردان بالغ از 23٫9 درصد به 35٫3 درصد رسیده است. همچنین در همین فاصله زمانی، شیوع چاقی در زنان از 16٫6 درصد به 24٫1 درصد و شیوع چاقی در مردان از 5٫8 به 13٫8 درصد افزایش پیدا کرده است. شیوع اضافه وزن در دختران زیر 20 سال نیز از 6٫4 درصد به 10٫3 درصد و شیوع اضافه وزن در پسران زیر 20 سال از 4٫1 درصد به 8٫9 درصد رسیده است.
شیوع چاقی در دختران زیر 20 سال، از 1٫7 درصد به 4٫5 درصد و شیوع چاقی در پسران زیر 20 سال از 1٫2 درصد به 4٫3 درصد افزایش یافته است.
در مجموع، شیوع استاندارد شده سنی اضافه وزن و چاقی در زنان و مردان بالغ از 39٫2 درصد در سال 1980 به 53٫1 درصد در سال 2015 رسیده و شیوع استاندارد شده اضافه وزن و چاقی در کودکان دختر و پسر در مجموع ، از 6٫7 درصد به 13٫9 درصد افزایش پیدا کرده است.
اجتمام*9022*1834
کد N2063666

وبگردی