آفتاب
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی:

بودجه شورای عالی استان ها برای سال 98 مستقل می شود

بودجه شورای عالی استان ها برای سال 98 مستقل می شود

تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه شورای عالی استان ها برای سال آینده اصلاح و به صورت مستقل بررسی می شود.

به‌ گزارش ‌ایرنا، غلامرضا تاجگردون روز پنجشنبه در سیزدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها، افزود: چند سالی است که بودجه شورای عالی استان‌ها زیر نظر وزارت کشور قرار دارد و کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت شورای عالی استان‌ها برای اخذ بودجه خود محتاج وزارتخانه‌ها نباشد.
وی با بیان اینکه پیشنهادهای شورای عالی استان‌ها در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد، افزود: سال گذشته در تقدیم بودجه به مجلس شورای اسلامی، دولت می خواست یارانه ها را از 42 هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد تومان کاهش دهد و در حقیقت مقرر کرده بود که 30 درصد از این یارانه‌ها را کم کند.
تاجگردون ادامه داد: آذر سال گذشته کشور در شرایط مناسبی بود، اما در دی ماه این شرایط تغییر کرد و در نهایت پرداخت یارانه ها به همان 42 هزار میلیارد تومان بازگشت و امروز شاهدیم که علی رغم تلاش دولت نزدیک به 97 درصد از مردم یارانه دریافت می‌کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه رقم یارانه ها در سال گذشته تغییر نکرد، برای جبران آن از سهم سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری ها کاسته شد.
تاجگردون اظهار داشت: دولت 282 هزار میلیارد تومان به اشخاص حقیقی و یا نهادهای عمومی غیر دولتی و بانک ها بدهی دارد که از این مبلغ 79 هزار میلیارد مربوط به اشخاص حقیقی، 72 هزار میلیارد تومان به نهادهای عمومی و غیر دولتی و 120 هزار میلیارد تومان هم به بانک ها اختصاص دارد که البته نسبت به گذشته که 500 تا 600 هزار میلیارد تومان بود، کاهش پیدا کرده است.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از رقم 72 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به نهادهای عمومی و غیر دولتی، حدود 50 هزار میلیارد تومان مربوط به شهرداری‌های سراسر کشور است.
وی افزود: البته دولت حدود 139 هزار میلیارد تومان دولت از اشخاص حقیقی، 25 هزار میلیارد تومان از نهادهای عمومی و 34 هزار میلیارد تومان از بانک ها طلبکار است.
تاجگردون با بیان اینکه بسیاری از این بدهی و طلب ها را می توان تسویه و تهاتر کرد، افزود: در بودجه سال 1397 مبلغ 100 هزار میلیارد تومان بابت تسویه، انتشار اوراق پیشنهاد شده بود که از این میزان دولت‌ تاکنون 15 هزار میلیارد تومان را استفاده کرده است و پیش بینی می شود تا پایان سال نیز به حدود 30 میلیارد تومان برسد.
وی ادامه داد: در بودجه سال 1397 بانک ها 110 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار هستند و افراد زیادی هم به بانک بدهکارند و از دولت طلبکار، که با تسویه و تهاتر می‌توان این بدهی‌ها را جبران کرد.
وی با اشاره به بودجه سال آینده گفت: یک بخش بودجه مربوط به پرداخت دستمزد کارمندان و مستمری بگیران دولت در سال آینده است که مبلغی برابر 310 هزار میلیارد تومان می شود که البته بدون احتساب هزینه های عمرانی و مصرفی ساختمان های دولتی است و باید روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت فروخته شود تا بتوانیم درآمد 407 هزار میلیارد تومانی این بخش را تامین کنیم.
سیزدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها امروز در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
اجتمام*1193**1584
کد N2063509

وبگردی