آفتاب

رشد و خودکفایی کشور در بومی‌سازی صنعت کاتالیست به همت شرکت‌های دانش بنیان

رشد و خودکفایی کشور در بومی‌سازی صنعت کاتالیست به همت شرکت‌های دانش بنیان

سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرایند احیای مستقیم آهن با حضور مدیران صنعت فولاد کشور و فعالان شرکت دانش بنیان تولید‌کننده محصول دانش بنیان کاتالیست بومی در جزیره کیش برگزار شد.

به گزارش‌ ایلنا، پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: راه توسعه صنایع بزرگی چون فولاد و پتروشیمی پیوند به نوآوری باز است و در این راه باید از توانمندی و چابکی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی بهره بجویند و معاونت علمی وفناوری در این راه آماده است تا زیرساخت‌های لازم برای بازارسازی این شرکت‌ها را فراهم کند.

وی راه موفقیت کشور را در توسعه نظام استارتاپی، نظام شرکت های دانش بنیان شتاب‌دهی به معنای سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ بر روی نوآوری کسب و کارهای کوچک دانست و گفت:  شرکت‌هایی که دارای ایده‌های نوآورانه هستند می‌توانند بخشی از کسب و کارهای بزرگ را توسعه ببخشند نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت از جنس شتابدهی هستند.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به ۱۱۰ سرفصل حمایتی ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم که راه را برای حرکت کسب و کارهای دانش بنیان استارتاپی هموار کنیم و اگر دستشان را نمی‌گیریم با قوانین دست و پاگیر و موانع صد راه نشان نشویم.

ایران در جمع صادرکنندگان فولاد قرار گرفته است

مهدی کرباسیان رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو در این همایش با اشاره به جایگاه ویژه کنونی فولاد در اقتصاد غیر نفتی کشور گفت:  به لحاظ منابع  معدنی از جمله آهن غنی هستیم بنابراین باید در راهبردهای کلان کشور توجهی ویژه به صنعت فولاد شود.

وی افزود: شرکت های داخلی اکنون توانستند کمبودهای صنعت فولاد را برطرف کنند در ۹ ماهه اول سال بیش از ۷ میلیون تن فولاد صادر کردیم که ارزشی 3.5  میلیارد دلاری برای کشور داشته است.  این وضعیت را باید با واردات بالای فولاد در دهه ۶۰ مقایسه کرد.

به گفته کرباسیان در همان دوران با توجه به  عدم تنوع در محصولات غیر نفتی هیچ کالایی برای تهاتر با کشوری نظیر ترکیه نداشتیم اما با توانمندی کشور در صنعت فولاد اکنون شرایط عوض شده است این محصول جایگاه ویژه ای در سبد صادرات غیرنفتی کشور دارد.

وی با اشاره به عدم توازن در صنعت فولاد در سال ۹۲ گفت:  حاصل از فروش نفت مشکلات جدی در صنعت فولاد وجود داشت اما اکنون به جرأت می توانیم بگوییم که صادر کننده فولاد شده ایم.

تأمین مالی بانکی نیاز صنعت فولاد کشور

 بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با ابراز خرسندی از  توانمندی  و حرکت رو به رشد کشور تولید در بخش آهن اسفنجی گفت:  خوشبختانه امروز صنعت فولاد که وابسته به کاتالیست است با تولیدات داخلی نیاز خود را تامین می‌کند.

وی افزود: برخی از تجهیزات که وارداتی است،  به تامین مالی  بانکی نیاز دارد و اگر سیستم بانکی بتواند نیاز صنایع را در تامین مالی کمک کند شرکت‌های داخلی قادر به تولید تجهیزات هستند و نیاز به طرف خارجی نداریم.

سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن، از روز پنجشنبه 27 دی ماه سال جاری در جزیره کیش آغاز شده است و با سخنرانی مسئولان صنایع فولاد کشور، برگزاری پانلهای تخصصی، بحث و گفت‌وگوی فعالان صنایع فولاد و پتروشیمی فردا به کار خود پایان خواهد داد.

کد N2063449

وبگردی