آفتاب
در راستای حفظ محیط زیست؛

استفاده از دی کسید کربن در صنایع و مواد خوراکی توسط محققان کشور

استفاده از دی کسید کربن در صنایع و مواد خوراکی توسط محققان کشور

محققان کشور به منظور حفاظت از محیط زیست موفق به ابداع روشی شدند که می تواند دی اکسید کربن را جذب کند و در اختیار شرکت های تولیدکننده مواد اولیه صنعتی و خوراکی قرار دهد.

دکتر مهدی نکومنش رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این پژوهشگاه موفق شدیم قراردادی در راستای حفاظت از محیط زیست منعقد کنیم و دی اکسید کربن را به خط تولید محصولات ببریم.

وی افزود: در حال حاضر برای جذب دی اکسید کربن راه های شیمیایی وجود دارد که علاوه بر این مشکل نیاز به آب فراوانی دارد؛ اگر بخواهیم براساس معاهده پاریس عمل کنیم باید تا سال ۱۴۰۹ ، ۴ درصد از تصاعد دی اکسید کربن به هوا جلوگیری کنیم و برای این میزان اگر از این روش شیمیایی بهره ببریم مصرف آب حتی از میزان آب کشاورزی هم بیشتر می شود.

نکومنش افزود: از این رو محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی توانستند روشی را به شرکت گاز در شهر کرد معرفی کنند که آنها بعد از ۳ سال تحقیق و مفید بودن روش، قبول کردند که برای جذب دی اکسید کربن از این روش بهره ببرند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دی اکسید کربن، به محیط زیست وارد می شود و جو را آلوده می کند، گفت: از این رو دی اکسید کربن ماده ای است که ارزش اقتصادی دارد که در این قرارداد از آن استفاده می شود.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران خاطرنشان کرد: روش کار به این صورت است که شرکت گاز در شهر کرد،co۲  را از خروجی اگزوز خودروها جذب می کند و در پروسه تغلیظ به خلوص نزدیک صد می رساند؛ در همین پروسه به شرکت بهره بردار فرستاده می شود تا برای مصارف خوراکی، نوشابه های گاز دار، مواد اولیه صنعت استفاده شود.

وی با بیان اینکه دی اکسید کربن به واسطه تکنولوژی جذبی، جذب غشا می شود، گفت: این طرح در دنیا اول نیست ولی دستیابی به این تکنولوژی یک اتفاق مهم است.

نکومنش با تاکید بر کاهش گازهای گلخانه ای در کشور گفت: ما طبق معاهده پاریس ملزم هستیم انتشار گازهای گلخانه ای را کمتر کنیم؛ از این رو استفاده از کربن دی اکسید می تواند به این امر کمک کند.

وی با بیان اینکه این تکنولوژی در اختیار آمریکا است و به ما داده نمی شود، تاکید کرد: اهمیت دیگر این تکنولوژی این است که این پروژه از همه طرف در خدمت محیط زیست است و کشور می تواند  از لحاظ تکنولوژی در این زمینه پیشرفت کند.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران افزود: ظرفیتی که در راستای این قرارداد تعیین شده ۸۰۰ کیلو دی اکسید کربن در ساعت است یعنی در هر ساعت هشتصد کیلو دی اکسید کربن را جذب کند و در اختیار بهره بردار قرار دهد.

وی با بیان اینکه این قرار داد بین یک شرکت گاز در شهر کرد و یک بهره بردار منعقد شده است، گفت: این شرکت بلافاصله با تکنولوژی که در پژوهشگاه به نتیجه رسیده دی اکسید کربن را در اختیار شرکت بهره بردار قرار می دهد که از آن به عنوان مواد اولیه صنعت و نوشابه های گاز دار و ... استفاده کنند.

به گزارش مهر، این قرارداد مابین پژوهشگاه پلیمر و شرکتی در شهر کرد و یک شرکت بهره بردار در هفته پژوهش منعقد شد.

کد N2063294

وبگردی