آفتاب
نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین:

نتایج عملی و معنادار ضامن پایبندی ایران به برجام است

نتایج عملی و معنادار ضامن پایبندی ایران به برجام است

لندن – ایرنا – سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: نتایج معنادار و عملی، حداقل چیزی است که ایران در ازای عمل به برجام انتظار دارد، در غیر این صورت مبنای اساسی رضایت ایران برای عمل به توافق، به‌طور جدی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، کاظم غریب آبادی با انتشار پیامی در توییتر افزود: 26 دی ماه، سومین سالگرد برجام است. ایران برای سه سال و علیرغم تمامی موانع ایجادشده از سوی آمریکا و اقدامات غیرقانونی آن، به تعهدات خود با حسن نیت عمل کرده است.
وی تصریح کرد که ایران، حداکثر خویشتن‌داری را از خود نشان داد و با دیگر کشورها به‌طور سازنده برای جبران آثار مخرب نقض توافق هسته‌ای توسط آمریکا، کارکرد.
برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در 26 دی‌ماه سال 1394 میان ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان امضا شد.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در اردیبهشت سال جاری با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت به‌صورت یک‌جانبه کشورش را از این توافق خارج و اعلام کرد که تحریم‌های رفع شده به مدد آن را بازمی‌گرداند.
دور اول تحریم‌های آمریکا شامل طلا و فلزات گران‌بها و صنایع هواپیمایی و خودرویی در 15 مرداد و دور دوم این تحریم‌ها علیه ملت ایران شامل تحریم‌های نفتی، بانکی، بیمه و کشتیرانی در 14 آبان اجرایی شد.
اتحادیه اروپا، چین و روسیه با محکوم کردن خروج آمریکا از برجام، همواره بر پایبندی خود به این توافق و یافتن راه‌هایی برای تداوم بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی آن تأکید کرده‌اند.
اتحادیه اروپا قانون انسداد را که شرکت‌های اروپایی را در صورت عدم همکاری با ایران به بهانه تحریم‌های آمریکا تحریم می‌کند، احیا کرده است.
این اتحادیه همچنین در حال تکمیل سازوکار ویژه مالی موسوم به SPV است که تبادل مالی ایران با شرکت‌های اروپایی و جهان را بدون آسیب دیدن از تحریم‌های آمریکا تسهیل می‌کند.
شبد ** هـ ن **9122
کد N2063159

وبگردی