آفتاب
در نشست فضای مجازی و روحانیت مطرح شد؛

حضور روحانیت در فضای مجازی "مجاهدت تبلیغی" است/کسی احساس مسئولیتی نسبت به فیلترشکن‌ها ندارد

حضور روحانیت در فضای مجازی "مجاهدت تبلیغی" است/کسی احساس مسئولیتی نسبت به فیلترشکن‌ها ندارد

پنجمین جلسه نقد و اندیشه با موضوعیت فضای مجازی و روحانیت با حضور حجت‌الاسلام خاموشی؛ رییس سازمان اوقاف و حجت‌الاسلام شهریاری، معاون فرهنگی قوه قضاییه در وزارت ارتباطات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خاموشی (رئیس سازمان اوقاف) در این نشست با اشاره به نقش روحانیت در فضای مجازی بیان کرد: حضور روحانیت در فضای رسانه‌ای  از بدیهات است و لازم است در این فضا باشند.

وی با بیان اینکه همانطور که در جامعه حقیقی حضور روحانیت حضور دارد، حضور روحانیت در مجازی نیز ضرورت است، گفت: یک زمانی آمار شنوندگان رادیو قابل شمارش و بررسی بود اما امروز آمار مخاطبان و کاربران قابل شمارش نیست. حضور روحانیت در فضای مجازی را باید یک مجاهدت تبلیغی نام بگذاریم.

شهریاری معاون فرهنگی قوه قضاییه به نقش روحانیت و نوع رفتار مسئولان در فضای مجازی اشاره کرد و  گفت: روحانیت در همه مجاری اداری و مدیرتی کشور حاضر و ناظر هستند البته حضور روحانیت خیلی گسترده نیست اما آن مقدار که هست خیلی به چشم می آید ولی آنطور که باید نیست‌ و البته روحانیت متصدی برخی نهادها است. پیش از انقلاب روحانیت بیشتر پاسخگوی  سوالات دینی بود و بعد از انقلاب در صحنه‌های دیگری نیز حضور داشتند.

شهریاری افزود: در عرصه مجازی قشر روحانیت مثل تمام اقشار در اجتماع حضور دارد یعنی در این زمینه خیلی فرقی بین روحانی و غیرروحانی وجود ندارد و روحانیت هم وقتی به فضای مجازی می‌آید مثل بقیه افراد است اما مسئولیت خاص خود را دارد. بنابراین اقشار مختلف هر کدام  وظایفی که در فضای حقیقی دارد می‌توانند در مجازی هم داشته باشند.

او گفت: لایه های مختلفی وجود دارد که روحانی می‌تواند در آن خدمت دهنده، یادگیرنده یا اطلاع رسان و... باشد. لایه‌های آموزش، پژوهش، خدمات، تبلیغات و اطلاع رسانی راهبردهای حضور دین در فضای مجازی است.

شهریاری بیان کرد: بعد از انقلاب نهادهایی تاسیس شدند که برخی از آنها عمدتا جزو وظایف روحانیت بود مثل دستگاه قضایی که باید مدیر ارشد یا ریاستش  مجتهد باشند و این در قانون هم بیان شده است. همچنین نهادهایی که بر اساس دستور و تشخیص ولایت امر تاسیس شد مثل سازمان تبلیغات نهاد نمایندگی ولایت فقیه و...که مسئولیت نهادینه کردن روحانیت را در دستگاه‌ها دارد. البته قبل از انقلاب نهادهایی مثل حوزه علمیه و مسجد را داشتیم که با حضور روحانیت فعال بودند.

او ادامه داد: یک سری وظایف ملی است که عمدتا وظایف آن به دوش ولایت فقیه گذاشته شده و این بعد از انقلاب گسترده تر شد. به این صورت که روحانیت دامنه‌ای گسترده در مجلس، جهاد سازندگی، ارتش و ... وجود دارد. در لایه ملی باید همانطور که حاکم امر در صحنه واقعیت حضور دارد باید در صحنه مجازی هم باشد و ولایت امر هم باید نقش خودش را در این صحنه پیدا کند. مقام معظم رهبری بسیار با نگاه آینده نگرانه در این فضا حضور پیدا کردند و اقداماتی داشته‌اند که موجب بیداری اسلامی شد.

خاموشی در پاسخ به این سوال که رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به فضای مجازی چیست؟ گفت: باید بپرسیم شناسنامه فضای مجازی در ایران چیست؟به هر حال همه آدمها در این فضا می‌ توانند تولید کننده باشد. ما در فضای این چنینی چقدر سهم داریم؟ اگر ما سهممان را بالا نبریم کم کم نقشمان کم می‌شود. مثل تولید مقالات در زبان فارسی که باید در این زمینه پررنگ تر از قبل باشد. ضمن اینکه برای حفظ هویت مجازی باید تعریف داشته باشند.

او بیان کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که باید در این زمینه اظهاراتی بنویسیم به همین دلیل شواری عالی فضای مجازی در ایران شکل گرفت و در راستای آن دستوارتی صادر شد و اقدامات اصلی مورد بررسی قرار گرفت و یکی از زیر ساخت‌های که در این زمینه تشکیل می‌شود شبکه ملی اطلاعات بود. سوالاتی از قبیل اینکه زیرساخت قابل مدیریت و هدایت تولید کنندگان برای فضای تعریف شده چگونه باید باشد؟ در شبکه ملی اطلاعات تمام این مسائل دیده شده است. این شبکه اگر شکل بگیرد ما می‌تواند سهم خواهی کنیم.

شهریاری در این خصوص گفت: نیاز داریم نگاه سلبی و ایجابی به فضای مجازی داشته باشیم. همانطور که در کف خیابان‌ها پلیس داریم باید در فضای مجازی نیز پلیس داشته باشیم تا یک فضای مجازی امن باشیم. اگر دیدم که فحشا عفت خانواده‌ها را تهدید کرد باید مورد بررسی قرار بگیرد. والدین در این زمینه از ما درخواست‌های زیادی داشته اند، از این رو فلیترشکن ها نباید اینگونه رها باشند البته این مطالبات در تمام جوامع وجود دارد.

وی در خصوص نگاه ایجابی گفت: ما باید خدمات عدالت الکترونیکی  را در دسترس شهروندان قرار دهیم تا به هر نحو غیرحضوری از این فضا استفاده کنند. باید در تاسیس دولت الکترونیک کوشا باشیم، اما در این زمینه تاخیر داشته‌ایم و کار جدی در این زمینه شکل نگرفته است.

او افزود: اگر در این زمینه ما در قالب دفاع باشیم همیشه عقبیم چون همواره شبهات و اشکالات در این فضا وجود دارد و باید دایم دفاع کنیم ولی اگر اقدامات حمله ای داشته باشیم موثر است. حمله مهاجمانه به این فضا مطرح است که رهبری هم عنوان کرده بودند. تردیدی نیست که ما کوتاهی در سطح ملی و سازمانی برای رسیدگی به فضای مجازی داریم و هنوز نتوانستیم مشکل احراز هویت را حل کنیم و شاهد اثربخشی کاری نبوده ایم.

شهریاری با بیان دیگر اشکالات صورت گرفته در این زمینه گفت: اشکال دیگر این است که دروازه ورودی کشور بر روی دشمنان ما باز است و نظارتی بر این مساله وجود ندارد. شاید فلیتر خوب عمل کرده ولی ضد فیلتر آمده و ما هیچ برنامه ای در این زمینه نداریم و کسی احساس مسئولیتی نسبت به فیلتر شکن ها ندارد. هر کشوری ملاحظات امنیتی خودش را دارد ما هم اینجا با حضور جدی پلیس بعد از وقوع واقعه سراغ مجرم می‌رویم اما باید پیشگیری شود و ما نباید مدیریت صحنه را از دست بدهیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان کرد: به نظرم نگاه حمله‌ای موجب توفیق ما در صحنه توسعه فیزیکال بوده است مثل مساله حمله ناگهانی ما به داعش در سوریه و عراق موجب موفقیت ما شد از این رو هم باید فیلترینگ و هم حمله صورت بگیرد. از نظرمن تلگرام فیلتر نیست، شاید به معنای لفظی فیلتر باشد اما در واقعیت نیست. مثلا در توئیتر که فیلتر است، آقای ظریف و جهرمی با وجود فیلتر بودن چطور توییت می‌کنند؟ پس در واقع فیلتر نیست. حضور ما در صحنه مجازی اثر بخش نبوده ما اگر چیزی را با فیلتر مدیریت می‌کنیم باید فیلتر شکن را هم مدیریت کنیم.

 خاموشی در این خصوص گفت: چرا باید بگذاریم پلت فرم شبکه اجتماعی مثل آمدنیوز که از بیرون مرز مدیریت می‌شود و با هدف براندازی است فعالیت کند و نظارتی بر آن نداشته باشیم. پلت فرم باید در اختیار مدیریت نظام باشد و اگر پلت فرمی باز باشد وهرچه خواستند بگویند قابل قبول نیست.

کد N2062609

وبگردی