آفتاب
سلیمی‌نمین در گفت‌وگو با ایرناپلاس:

امثال ولایتی و احمدی‌نژاد نمی‌توانند در انقلاب بدعت ایجاد کنند، ولی هاشمی می‌توانست

امثال ولایتی و احمدی‌نژاد نمی‌توانند در انقلاب بدعت ایجاد کنند، ولی هاشمی می‌توانست

تهران-ایرناپلاس_ یک پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی می‌گوید: ما به آقای ولایتی هم بابت منزلی که دارند نقد می‌کنیم، ولی آقای ولایتی در انقلاب اسلامی نمی‌تواند بدعت ایجاد کند، ولی آقای هاشمی می‌توانست، آیت‌الله خامنه‌ای می‌توانند؛ اینها می‌توانند در برابر دیدگاه امام(ره) دیدگاه جدیدی ایجاد کنند؛ چون این‌ها پایه‌های انقلاب اسلامی هستند.

سلیمی نمین معتقد است:‌ اگر امروز از مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در کلان‌نگری تعریف می‌کنید، حرف درستی است. اما ضعف‌ها را هم ببینید و نگاه کنید کسانی که این تعریف‌ها را می‌کنند خودشان هم دارای این ضعف‌ها هستند و نمی‌خواهند ضعف‌هایشان دیده شود. این‌ها همان رفاه‌طلبی را دارند. رفاه‌طلبی آقای هاشمی اصلاً خوب نبود. برای مسئولین حوزه اجرا اصلاً شایسته نیست که امکانات اختصاصی داشته باشند، چون این برای دیگران یک خط‌مشی می‌شود.
سلیمی نمین در واکنش به انتشار انتقادات تند آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ به مرحوم هاشمی، ‌می‌گوید: ولی درباره دانشگاه آزاد که حرفی نزده‌ است. هم باید قوت‌ها را ببینیم و هم ضعف‌ها را. همین دانشگاه آزاد باعث شد خیلی از عناصر قوه قضائیه، مجریه و مقننه فاسد شوند. الان وزیری هست که فاجعه برای دولت روحانی ایجاد کرده و فوق‌دیپلم داشته است.

**نقد مسئولان حوزه اجرا باید متفاوت باشد

او درباره ضرورت نقد بزرگان انقلاب اسلامی تصریح می‌کند:هر کدام نقدشان متفاوت است. نوع مواجهه با آن‌هایی که در حوزه اجرا قرار نمی‌گیرند باید متفاوت باشد. اگر شهید مطهری رئیس‌جمهوری می‌شد باید خیلی بی‌رودربایستی و بدون ملاحظه با او مواجهه می‌شد، چون در این موقعیت‌هاست که زمینه سوءاستفاده اطرافیان فراوان می‌شود. باید خیلی بی‌رودربایستی از شخصیت‌هایی که در مقام اجرا قرار می‌گیرند نقد کرد. ولی وقتی شهید مطهری نمی‌آید در عرصه‌ها و فقط در عرصه فکری حضور دارد، وضع بسیار متفاوت می‌شود.
سلمی نمین ادامه می‌دهد: شمول قوه مجریه خیلی گسترده است و می‌تواند رویه‌ای در جامعه به وجود بیاورد که این رویه بدعت باشد. یعنی همه نگاهشان به اندیشمندان در حوزه علمی نیست، اما مردم سلوک و رویه‌ رئیس‌جمهوری را به‌عنوان نماد تحت نظر دارند. بنابراین فرق می‌کند و نمی‌توان گفت ما همان شیوه نقد رئیس‌جمهوری را باید درباره افرادی که در حوزه علمیه کار می‌کنند داشته باشیم. باید با کسانی که در دانشگاه کار فکری می‌کنند متفاوت برخورد کرد.

**سعه‌صدر در قوه مجریه، نقطه‌ضعف است، نه قوت

او می‌افزاید: من فکر می‌کنم برخی از مجریان امروز خیلی ارادتی به آقای هاشمی ندارند و فقط برای اینکه بتوانند ضعف‌های خود را عادی‌سازی کنند، کار تبلیغاتی در مورد آقای هاشمی انجام می‌دهند. آقای هاشمی هم خصلت‌های شایسته داشته و خصلت‌های ناشایست. برخی از خصلت‌ها اگر در قوه مجریه قرار نمی‌گرفت اصلاً لازم نبود که بگویم آقای هاشمی دارای فلان خصلت‌هاست. مثلاً فرض کنید سعه‌صدر ایشان اگر در قوه مجریه نبود، حتی نقطه قوت هم محسوب می‌شد. اما این خصلت در حوزه اجرا خیلی مشکل ایجاد می‌کند،. یعنی فرض کنید که طرف از اموال عمومی بذل و بخشش کند و بگوید که من سعه‌صدر دارم و بگوید من چشم می‌پوشم. این می‌تواند به الگو تبدیل شود. این نوع سعه‌صدر در حوزه اجرا اصلاً پذیرفته نیست. من مجله سالگرد ایشان را که دیدم خیلی نپسندیدم. برداشتم این است که برخی می‌خواهند خصلت‌های زشت و زیاده‌خواهی‌های خود را به‌نوعی با بزرگنمایی آقای هاشمی تطهیر کنند.

**استخر در اختیار مقام، برای کشور فاجعه است

سلیمی نمین می‌گوید: این‌که امکانات اختصاصی از جمله استخر در اختیار مقامی باشد اصلاً برای کشور فاجعه است. شنا خیلی خوب است ولی می‌توانند یک ساعتی را در صبح زود اختصاص بدهند به رئیس‌جمهوری.
او در پاسخ به این سؤال که شما چرا فقط به استفاده اختصاصی هاشمی رفسنجانی اشاره می‌کنید، تصریح می‌کند: بدعت‌گذاری از سوی هرکسی باشد خلاف است ولی از سوی آقای هاشمی تأثیراتش مخرب‌تر است. ما به آقای ولایتی هم بابت منزلی که دارند نقد می‌کنیم ولی آقای ولایتی در انقلاب اسلامی نمی‌تواند بدعت ایجاد کند ولی آقای هاشمی می‌تواند، آقای آیت‌الله خامنه‌ای می‌تواند، این‌ها می‌توانند در برابر دیدگاه امام(ره) دیدگاه جدیدی ایجاد کنند. چون این‌ها پایه‌های انقلاب اسلامی هستند. اما احمدی‌نژاد و ولایتی نمی‌توانند. چون امثال هاشمی وزنه‌های انقلاب هستند و می‌توانند در کنار خط امام(ره) خط انحرافی ایجاد کنند. بنابراین باید حساسیت درباره هاشمی بیشتر باشد.

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**
کد N2062603

وبگردی