آفتاب

کارگاه آموزشی حافظه جهانی در بندرعباس گشایش یافت

کارگاه آموزشی حافظه جهانی در بندرعباس گشایش یافت

بندرعباس - ایرنا - کارگاه آموزشی دو روزه حافظه جهانی با هدف افزایش اطلاعات افراد از اسناد و میراث ارزشمند و شرایط ثبت آنها در حافظه جهانی در بندرعباس آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور روز چهارشنبه در آیین گشایش این کارگاه آموزشی اظهار کرد: اداره های دولتی مکلف اند پرونده ها و اسنادی که نیاز به نگهداری ندارد به این اداره کل ارسال کنند.
معصومه رفیع پور بیان داشت: این سندها جزیی از تاریخ کشور هستند که باید به نسل های بعدی منتقل شود و از نابوده آنها جلوگیری کرد.
وی افزود: اسنادی در اختیار مردم است که به دلیل آگاهی نداشتن آنان با شرایط صحیح نگهداری در صندوقچه های خانوادگی و جاهای دیگر در حال نابودی است.
مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور اضافه کرد: از افراد تقاضا داریم اسناد خود را برای نگهداری و حفظ برای آیندگان به صورت امانی، فروش و یا اهدا به سازمان اسناد و کتابخانه ملی بدهند.
رفیع پور اشاره کرد: دو میلیون برگ سند از هرمزگان در اداره کل جنوب شرق سازمان اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق نگهداری می شود و 250 میلیون برگ سند امحا و درآمد آن به حساب خزانه وایز شده است.
وی اضافه کرد: سه میلیون برگ سند دیگر در ماه های آینده به این اداره کل تحویل می شود و اسناد برخی اداره ها که هنوز تعیین تکلیف نشده اند در ماه های آینده تعیین تکلیف می شود.
مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور افزود: اگر این اسناد را نتوان آرشیو و نگهداری کرد بخشی از تاریخ کشور پاک می شود و پژوهشگران و مورخان قادر به بهره گیری از آنها برای پژوهش های خود نخواهند شد.
رفیع پور ابراز داشت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی متولی اصلی و تخصصی آرشیو اسناد در کشور است و اگر سایر سازمان ها دست به این اقدام بزنند موازی کاری کرده اند.
مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: افراد شرکت کننده با پرونده سازی برای اسناد ارزشمند معرفی می شوند و می توانند برای ثبت آیین ها، نوارهای صوتی، نقشه ها، اسناد دستی و خطی و نقشه ها پرونده سازی کرده و برای ثبت در حافظه جهانی پیشنهاد دهند و هر سال تنها 2 اثر از هر کشور در حافظه جهانی به ثبت می رسد.
رفیع پور اشاره کرد: گواهی پایان دوره به کسانی که در این دوره رایگان 2 روزه شرکت کننده ، داده می شود.
3219 /6048
کد N2062562

وبگردی