آفتاب

17 درصد کودکان زیر دو سال کشور کم خونی دارند

17 درصد کودکان زیر دو سال کشور کم خونی دارند

تهران- ایرنا- رئیس انجمن تغذیه کودکان ایران گفت: نتایج مطالعه ای که در کشور انجام شده است، نشان می دهد که 17درصد کودکان 15 تا 24 ماهه دچار کم خونی هستند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، علی اکبر سیاری روز جهارشنبه در یک نشست خبری در بیمارستان مفید با اشاره به شیوع 19 درصدی کمبود روی در کودکان 15 تا 23 ماهه کشور، افزود: مطالعات نشان داده است که از سال 80 تا 91، میزان کمبود ویتامین D در کشور 6 برابر شده است.
سیاری افزود: البته میزان شیوع کمبود ویتامین D در برخی از مناطق کشور در بین کودکان زیر 6 سال کشور تا 91 درصد هم گزارش شده است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت در دولت دهم به اجرای برنامه کشوری وزارت بهداشت برای مقابله با کمبود روی، ویتامین D و ...، در بین کودکان اشاره کرد و گفت: مصرف ویتامین D که قبلا بعد از 15 روزگی برای نوزادان شروع می شد، به 3 تا 5 روزگی کاهش یافت. بر همین اساس، نوزادان می بایست روزانه 400 واحد ویتامین D دریافت کنند. بعد از دو سالگی، که این ویتامین را دریافت نمی کردند، توصیه شد حتما در سنین 2 تا 12 سالگی هر دو ماه یک واحد D3 دریافت کنند. یا به عبارتی، روزانه 800 واحد ویتامین باید مصرف کنند.
سیاری با اشاره به کمبود ویتامین D در مادران باردار، افزود: این مادران می توانند روزانه تا دو هزار واحد ویتامین D مصرف کنند و اثر سوء برای جنین ندارد.
وی به برنامه غنی سازی شیر و آرد با ویتامین D و روی اشاره کرد و گفت: غنی سازی آرد با روی در دست تحقیق است.
رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران، در ادامه به مشکل چاقی در کشور به عنوان اپیدمی خاموش اشاره کرد و افزود: سندروم متابولیک، از عوارض چاقی در بزرگسالی است که به بزرگی دور شکم، افزایش فشارخون و سکته های زودرس قلبی و مغزی منجر می شود.
سیاری با عنوان این مطلب که چاقی زمینه ژنتیک دارد، گفت: 300 ژن چاقی شناخته شده است.

* افزایش چاقی در بین کودکان زیر دو سال ایرانی
بهشته النگ، دبیر علمی سمینار ترویج تغذیه با شیر مادر از افزایش چاقی و اضافه وزن در کودکان زیر دو سال کشور خبر داد.
وی به برنامه «ایران اکو» به عنوان یک پروژه مشترک در زمینه مطالعه چاقی و اضافه وزن در کشور اشاره کرد و گفت: در این مطالعه کودکان ۶ تا ۱۸ سال کشور به لحاظ اضافه وزن و چاقی مورد مطالعه قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه این مطالعه در سطح مدارس کشور است، افزود: تلاش کردیم این مطالعه را نیز در مورد کودکان زیر ۵ سال کشور نیز در نظر بگیریم.
این متخصص تغذیه با اشاره به بررسی شیوع چاقی و اضافه وزن در کشور گفت: متأسفانه خیلی از خانواده ها و والدین نمی دانند کدام غذا ناسالم است.
النگ با اشاره به تبلیغات مواد غذایی مضر در رسانه ملی اظهار داشت: هر چقدر هم که مردم را به مصرف نکردن غذاهای ناسالم ترغیب کنیم متاسفانه شاهد تبلیغات غذاهای ناسالم در رسانه ملی هستم.
وی به وجود مواد قندی در آبمیوه و شیرکاکائو اشاره و خاطرنشان کرد: خانواده ها می بایست کودکان خود را از مصرف این قبیل مواد غذایی بر حذر دارند.
دبیر علمی سمینار ترویج تغذیه با شیر مادر از راه اندازی اولین کلینیک چاقی در بیمارستان مفید خبر داد و تصریح کرد: امسال ۵ مورد جراحی کودکان برای درمان چاقی در این بیمارستان انجام شده است.
اجتمام * 9022 * 3063
کد N2062550

وبگردی