آفتاب
مهر در گزارشی بررسی کرد؛

ادامه تعیین سرنوشت ورزش ایران با «صلوات»/ جلوی روسا دست‌ها بالاست

ادامه تعیین سرنوشت ورزش ایران با «صلوات»/ جلوی روسا دست‌ها بالاست

تایید تصمیمات مهم و تغییرات سرنوشت‌ساز در اساسنامه‌ها که از سالها قبل با «صلوات» صورت می‌گرفت هنوز هم ادامه دارد و برخی اعضای مجمع مقابل دیدگان «رئیس» چاره‌ای جز بالا بردن دست ندارند!

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: جدیدترین مصوبه ورزش به نام اساسنامه کمیته ملی المپیک ثبت شد. این اساسنامه در جریان مجمعی که روز سه شنبه در حضور وزیر ورزش برگزار شد، به تصویب اعضای حاضر رسید آنهم با صلوات و بالا بردن دست!

مصوباتی با قانون نانوشته در فدراسیون فوتبال و کمیته المپیک
البته این اولین بار نیست که صلوات و بالا بردن دست ملاک موافقت با موضوعی قرار می گیرد که قرار است نتیجه آن تا سال ها در بدنه ورزش باشد و تعیین کننده برای ورزشی ها؛ کما اینکه سال ها پیش در فدراسیون فوتبال هم موافقت اینچنینی اعضای مجمع، مصوبه اساسنامه جنجالی این فدراسیون را به همراه داشت.

موضوع مربوط به سال ٨٦ می شود که علی کفاشیان رئیس وقت فدراسیون فوتبال مصمم بود تاییدیه اساسنامه ای را از مجمع بگیرد که در آن تعیین نایب رئیس با گزینه پیشنهادی رئیس، بندِ دلخواه او به حساب می آمد. عزیز محمدی و مهدی تاج البته همه تلاشی کردند تا این رویای کفاشیان را نقش بر آب کنند اما تیغ رئیس بُرنده تر بود چرا که روسای هیات ها که با آنها به عنوان اعضای مجمع رایزنی کرده بود با سلام و صلوات خود اساسنامه مورد نظر را تایید کردند.

در کمیته ملی المپیک هم تعداد مصوبات و انتخاب هایی که نتیجه همین قانون نانوشته مبنی بر بالا بردن دست است، کم نیست مثل اینکه سال گذشته بعد از کناره گیری محمود خسروی وفا از انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک، رضا صالحی امیری بدون رای گیری و با قیام اعضای مجمع رئیس کمیته شد.

اساسنامه مصوب سال ٩٢ کمیته هم با صلوات تصویب شد. آن اساسنامه در مجمع خردادماه آن سال در اختیار اعضا قرار گرفت. سپس محمد علی آبادی رئیس وقت کمیته در مورد روند تدوین آن توضیح داد و بعد وزیر وقت ورزش خطاب به اعضای مجمع گفت: «آقایان با ذکر صلوات با تصویب اساسنامه موافقت کنید!»

بدون چالش با صلوات و بالا بردن دست
به گزارش خبرنگار مهر، البته اساسنامه مطرح شده در مجمع سه شنبه، یک ماه قبل در اختیار اعضای مجمع قرار گذاشته بود و حتی آنها فرصت داشتند نسبت به تغییرات اعمال شده در آن اعلام نظر کنند اگرچه طبق گفته صالحی امیری به جز یک نفر، هیچکسی نظری ارائه نداده بود!

مهمترین تغییر اساسنامه پیشنهادی کمیته ملی المپیک خارج شدن دبیرکل و خزانه دار از سیستم انتخاباتی بود که آنهم با الگوبرداری از نهادهای بین المللی لحاظ شده است با این حال اینکه «چرا اعضای مجمع نسبت به آن و روند تکمیلی مبنی بر تاییدیه گزینه پیشنهادی رئیس در هیات اجرایی یا مجمع هیچ نظری نداشتند؟»، جای بحث دارد و اینکه اصلا «چرا تغییر و موضوعی به این اهمیت که طی ماه های گذشته کش و قوس های زیادی را موجب شد، بدون چالش و با دست بالا بردن و صلوات ختمِ به خیر شد؟»

راه غیراخلاقی برای برنده شدن
طبیعی است وقتی قرار است قیام، بالا بردن دست و صلواتِ نفراتی که دور تا دور یک میز و رو درروی وزیر ورزش و رئیس کمیته نشسته اند، ملاکِ تایید و تصویب قرار بگیرد احتمال ایجاد ملاحظات اخلاقی هم به وجود می آید. چه بسا عضوی از مجمع به خاطر رودربایستی و رسوا نشدن، همرنگ جماعت شود.

با این حال با روندی که طی سال های اخیر طی شده، قبح این بی اخلاقی یا بداخلاقی در ورزش و برای تصمیم گیری های مهم شکسته شده است درحالیکه شاید دستی به نشانه اعتراض بالا برود اما در میان دست هایِ موافق به چشم نیاید و یا حتی دستی بی دلیل بالا رود! مگر نه اینکه محمدرضا داورزنی مانند عبدالحمید احمدی و ژاله فرامرزیان به عنوان فرد مدعو -و نه عضو- در مجمع حضور داشت اما دست خود را به نشانه تایید اساسنامه بالا برد!

الگوبرداری جهانی در تاییدیه های سرنوشت ساز
به گزارش خبرنگار مهر، شکی نیست در سایه بردن با چاشنی های غیراخلاقی و غیراصولی جایی برای رعایت موازین اخلاقی باقی نمی ماند بنابراین بهتر است مدیران ورزش در پروسه تایید و تصویب ها الگوهای جهانی را جایگزین صلوات و قیام و بالا بردن دست اعضای مجمع کنند تا حداقل تعداد دقیق موافقان، مخالفان و آرای ممتنع مشخص شود.

در نهادهای بین المللی از سیستم های الکترونیکی برای مشخص شدن رای موافق یا مخالف اعضای حاضر در مورد یک موضوع استفاده می شود. آنها رای خود را از طریق دگمه های yes و No اعلام می کنند و سیستم نتیجه نهایی را بر اساس شمارش آرا مشخص می کند. اینگونه هم تعداد آرای موافق و مخالف به طور دقیق مشخص می شود و هم اینکه احتمال ملاحظه کاری از بین می رود.

کد N2062341

وبگردی