آفتاب
معاون مرکز سلامت وزارت بهداشت در گفت و گو با ایرنا:

طرح ایمنی فاضلاب شهری اجرا می شود

طرح ایمنی فاضلاب شهری اجرا می شود

تهران- ایرنا- معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت به کمک وزارت نیرو، سازمان محیط زیست، آب منطقه ای و همه سازمان های مربوط به موضوع فاضلاب، طرحی را با عنوان برنامه ایمنی فاضلاب آغاز کرده است و امیدواریم شهر به شهر این برنامه اجرا شود.

محسن فرهادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره بهداشت آب شرب در کشور افزود: درباره کنترل و نظارت فاضلاب های شهری اظهار داشت: موضوع فاضلاب کاملا از بحث آب شرب متفاوت است و فاضلاب نیازی به کنترل روزانه و ساعتی ندارد.
وی ادامه داد: برای فاضلاب راه حل زیرساختی گران قیمتی وجود دارد که شامل ایجاد شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری است. همچنین مسیرهای مقطعی مثل ایجاد سپتیک، چاه های جاذب و تصفیه خانه های محلی نیز وجود دارند، اما راه حل قطعی همان ایجاد شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب است.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: این برنامه از جمله توصیه های سازمان جهانی بهداشت است. مشابه همین برنامه برای آب شرب نیز به کمک تمام دستگاه های مرتبط اجرا شده است.

* انجام میلیون ها تست میکروبی در آب شرب شهرها
فرهادی درباره وضعیت بهداشت آب شرب نیز گفت: شبکه های بهداشت شهری و روستایی سالانه میلیون ها تست میکروبی در سراسر کشور روی آب شرب انجام می دهند که این اقدامات علاوه بر کنترل های وزارت نیرو است؛ بنابراین مشکلی در زمینه بهداشت آب شرب وجود ندارد و از آب شرب ایمن برخوردار هستیم.
وی گفت: یکی از وظایف اصلی معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی و گروه های بهداشت محیط، کنترل مداوم بهداشت آب شرب است. بر اساس آمارها می توان گفت از جمله وظایفی که پوشش 100درصدی نظارتی درباره آن وجود دارد، همین موضوع آب شرب است.
وی ادامه داد: سامانه های توزیع آب شرب شامل منابع، مخازن و شبکه های لوله کشی توسط همکاران بهداشت محیط به صورت شبانه روزی کنترل می شوند و در این کنترل ها از پارامترهای ساده مانند میزان کلر باقیمانده تا موارد دیگر مد نظر قرار می گیرند.
فرهادی بیان کرد: استاندارد کلر باقیمانده با توجه به جمعیت های شهری سنجیده می شود که در شرایط عادی باید بین 0.2 تا 0.5 میلی گرم در لیتر باشد و با اطمینان 90 درصد در شهرها مشکل خاصی از این نظر وجود ندارد. البته در برخی مواقع مثل حادثه زلزله در کرمانشاه ممکن است نوساناتی در بهداشت آب شرب ایجاد شود که همکاران بهداشت محیط هشدار لازم را در این زمینه به وزارت نیرو اعلام می کنند.

* پوشش نظارتی بهداشت آب در همه روستاها
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: البته روستاهایی نیز در کشور وجود دارند که تحت پوشش شرکت های آب و فاضلاب و وزارت نیرو نیستند و شوراهای اسلامی روستا و آبداران روستایی این شبکه های آب را اداره می کنند.
فرهادی گفت: در این زمینه نیز به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شده که به کمک مقامات سیاسی استان ها و با استفاده از پتانسیل شورای امنیت غذایی استان، مراحل انتقال اداره این شبکه های آب به سمت وزارت نیرو انجام شود. البته این موضوع برای مسئولان بهداشت محیط تفاوتی ندارد و حتی این روستاها نیز تحت پوشش نظارتی قرار دارند.

* بررسی کیفی آب در آزمایشگاه های باکتریالوژیک
فرهادی اظهار داشت: بیش از 600 مرکز در شبکه های بهداشت شهری و روستایی در سراسر کشور به آزمایشگاه های باکتریالوژیک، شیمیایی و فیزیکی مجهز هستند. این موارد شامل آزمایشگاه های ساده تا پیچیده است و در طرح تحول سلامت تلاش کردیم این آزمایشگاه ها تجهیز شوند.
وی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران قطب های کشوری این پروژه هستند و همچنین در اهواز، مشهد، زاهدان، تبریز، زنجان، همدان و کرمانشاه نیز آزمایشگاه های قدرتمندی وجود دارند که می توانند پارامترهای حساس آب را بسنجند.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: آنچه برای پایه سلامت ضروری و لازم است، آزمایشگاه های باکتریالوژیک ساده است که سیستم میکروبی آب را بر اساس استانداردهای ملی و به صورت روزانه کنترل می کند. در حوادث یا زمان پیش بینی آلودگی های مختلف، این کنترل ها تشدید شده و می توان گفت در یک سال، بیش از میلیون ها تست میکروبی در سراسر کشور روی آب شرب انجام می شود که این اقدامات علاوه بر کنترل وزارت نیرو روی آب شرب است.
اجتمام*9482*1834
کد N2062108

وبگردی