آفتاب

استانی‌ شدن انتخابات، سطح نخبگی نمایندگان را افزایش می‌دهد

استانی‌ شدن انتخابات، سطح نخبگی نمایندگان را افزایش می‌دهد

رییس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی گفت: استانی شدن انتخابات مجلس به تقویت هویت ملی، تقویت احزاب و ارتقای سطح نخبگی نمایندگان کمک می‌کند.

سیدرحیم ابوالحسنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که طرح استانی شدن انتخابات مجلس موجب تقویت مجلس شورای اسلامی می‌شود، اظهار کرد: استانی شدن انتخابات، سطح نمایندگان را به لحاظ نخبگی افزایش می‌دهد. در حال حاضر برخی نمایندگان حوزه‌های کوچک به انواع لطایف‌الحیل می‌توانند رای کسب کنند و این در حالیست که آنها قد و قواره نمایندگی ملت را ندارند، اما کسی که در سطح استانی رای می‌آورد، می‌تواند از نخبگان استانی باشد و تناسب بیشتری با نمایندگی در سطح ملی داشته باشد.

وی ادامه داد: هر یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نماینده کل ملت ایران هستند نه این‌که نماینده منطقه‌ای خاص، اما متاسفانه برگزاری انتخابات در حوزه محدود منجر می‌شود که نمایندگان به حوزه انتخابیه خود تمرکز کرده و با توجه به قول‌های قبلی یا نگاه به انتخابات بعدی دنبال کارهای اجرایی رفته و پیگیر منافع حوزه خاص خود باشند. فکر آنها در این شرایط محلی و منطقه‌ای می‌شود، اما اگر نمایندگان استانی باشند، سطح مطالبات آنها استانی می‌شود. سطح مطالبات استانی هم موجب توسعه استان می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به اینکه استانی شدن انتخابات موجب تقویت احزاب می‌شود، خاطرنشان کرد: ما انتخابات حزبی که در کشور نداریم اما اگر انتخابات استانی شود، یک نماینده نمی‌تواند به سراسر یک استان رفته و رای جمع کند؛ بنابراین نامزدهای انتخابات به فعالیت حزبی تن می‌دهند تا حزب آنها را به مردم معرفی کند. حداقل در این شرایط احزاب استانی شکل خواهد گرفت. از سویی احزاب هم سعی می‌کنند در استان‌ها به یکدیگر وصل شوند تا نمایندگان همسویی در استان‌ها داشته باشند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این انتقاد که استانی شدن انتخابات موجب تضعیف مشارکت قومیت‌ها خواهد شد، بیان کرد: ما باید به دنبال تقویت هویت ملی باشیم. اگر احزاب تقویت شوند، هویت قومی یا منطقه‌ای به سمت تقویت هویت ملی شیفت پیدا می‌کند. این اشتباه است که فکر کنیم برای دستیابی به مشارکت در انتخابات، هویت‌های قومی را تقویت کنیم. ما باید دنبال مبانی مشارکت کلان و ملی‌گرایانه باشیم.

رییس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی همچنین در ادامه با بیان اینکه اگر انتخابات استانی برگزار کنیم، نخبگانی وارد صحنه می‌شوند که تفکر ملی دارند، ادامه داد: در این شرایط سطح انتخابات نخبه‌گرایانه و در سطح منافع ملی پیش می‌رود. البته ما حقوق اقوام را نفی نمی‌کنیم اما توجه به حقوق اقوام با توجه به هویت قومی فرق دارد. ما باید دنبال تقویت هویت ملی باشیم. چه اشکالی دارد مشارکت کمی کاهش یابد اما سطح نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لحاظ نخبگی ارتقاء یابد؟ مشارکت در انتخابات با گرایش‌های قومی نسبت به عدم مشارکت ضرر بیشتری برای کشور دارد.

ابوالحسنی در پایان اظهار کرد: از نخبگان هم توقع می‌روند که به منافع کلان و درازمدت کشور توجه کنند. شاید استانی شدن انتخابات در مرحله اول به ضرر اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان باشد اما در دراز مدت منافع کشور را تامین می‌کند و می‌ارزد که جریان‌های سیاسی یک دوره ضرر را تحمل کنند اما سطح نمایندگان خود را در انتخابات ارتقاء دهند. امیدوارم نخبگان به منافع ملی درازمدت و توسعه‌گرایانه کشور فکر کنند تا به منافع کوتاه‌مدت.

انتهای پیام

خبرنگار: محسن فرامرزی

دبیر: الهام رییسی

کد N2062081

وبگردی