آفتاب
درهمایش اقتصادی با حضور ظریف؛

فعالان اقتصادی سلیمانیه خواهان تسهیل و تقویت روابط با ایران

فعالان اقتصادی سلیمانیه خواهان تسهیل و تقویت روابط با ایران

سلیمانیه - ایرنا - مسوولان و فعالان اقتصادی در استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق خواستار تسهیل و تقویت روابط اقتصادی با ایران شدند.

به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان در همایش مشترک اقتصادی ایران و اقلیم در سلیمانیه که عصر سه شنبه با حضور و سخنرانی 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه گشایش یافت، خواستار افزایش همکاری ها و تسهیل تجارت میان ایران و عراق و بویژه منطقه کردستان عراق شدند.
رئیس اتاق سرمایه گذاری در سلیمانیه عراق در این نشست گفت: ایران با توجه به داشتن ظرفیت های بزرگ اقتصادی در بخش کشاورزی می تواند به احیای بخش کشاورزی اقلیم کردستان عراق کمک کند.
'ملا یاسین' افزود: روابط مشترک تاریخی می طلبد ما در اقلیم کردستان عراق از توانمندی بزرگ ایران بهره بگیریم.
این مقام کرد عراقی تصریح کرد که حضور شرکتهای بزرگ ایرانی به همراه هیات وزیر امور خارجه ایران در سفر به عراق نشان می دهد که ایران و اقلیم می توانند و باید برای توسعه روابط بکوشند.
نامبرده همچنین پیشنهاد کرد که برای توسعه روابط اقتصادی بین دو طرف روادید بین شهروندان ایرانی و عراقی لغو شود.
'یاسین محمود' رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه نیز خواهان تردد مستقیم کامیونهای ایرانی و عراقی به دو طرف شد تا مبادلات کالا آسان تر انجام شود.
این مقام کرد عراقی همچنین خواهان برداشته شدن موانع گمرکی بین ایران و اقلیم شد به نحوی که تجار مجبور به پرداخت هزینه نشوند.
'عثمان شوانی' نماینده دولت اقلیم کردستان عراق در بخش اقتصادی نیز خواهان تشکیل کمیته مشترک اقتصادی بین استانهای مرزی عراق و ایران شد تا مشکلات حل و فصل شوند.
در ادامه، معاون اقتصادی وزارت امورخارجه ایران نیز گفت که سفر دو ماه آینده رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق در راستای توسعه روابط اقتصادی با این کشور انجام می شود.
'غلامرضا انصاری' افزود : تمرکز دولت بر توسعه روابط اقتصادی است و همین ابراز علاقه را ما در میان مقامات عراقی نیز شاهد بودیم.
نامبرده تاکید کرد: دولت تلاش خواهد کرد موانع کوچک بر سر راه توسعه روابط اقتصادی را که هزینه بر است برطرف کند.
'حسن دانایی فر' مشاور معاون اول رییس جمهوری در روابط اقتصادی با عراق نیز طی سخنانی اظهار داشت: ما 14 گذرگاه مرری با عراق داریم که بخش اعظم گذرگاهها با اقلیم در استان سلیمانیه است که نشان از روابط گسترده ما این منطقه است.
وی افزود: تشکیل کمیته مشترک یکی از بحث های جدی است که باید پیگیری شود چرا که ما نیاز به فعالیت آن داریم.
این مقام ایرانی تصریح کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران اراده جدی برای حل مشکلات دارا می باشد.
حسن دانایی فر نیز حضور بخش خصوصی را در عراق و اقلیم ضروری دانست و تاکید کرد که هدف ایران ایجاد سازوکارهای لازم برای واردات و صادرات کالا بین دو طرف است.
ظریف بعدازظهر یکشنبه وارد بغداد شد و طی دو روز اقامت در این شهر با مقامات ارشد و نیز شخصیت های سیاسی از طیف های مختلف این کشور دیدار و گفتگو کرد.
وی همچنین در همایش بزرگ اقتصادی ایران و عراق با حضور صدها مدیران صدها شرکت و فعالان اقتصادی دو کشور در بغداد، سخنرانی کرد.
وزیر امور خارجه، چهارشنبه به کربلا می رود و در همایش بزرگ فعالان اقتصادی دو کشور در این شهر حضور می یابد.
خاورم *2**351*380*
کد N2061891

وبگردی