آفتاب

اختصاص ۳۷ میلیارد تومان به پروژه‌های بیابانزدایی در سیستان و بلوچستان

اختصاص ۳۷ میلیارد تومان به پروژه‌های بیابانزدایی در سیستان و بلوچستان

امسال ۳۷ میلیارد تومان به پروژه های بیابانزدایی در استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سیستان و بلوچستان با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: با توجه به اقلیم هر منطقه در این استان، فعالیت های بیابانزدایی همچون مالچ پاشی، نهال کاری، بخش آب و سیلاب با احداث کانال در داخل شنزارها و ایجاد بادشکن در اطراف مزارع از طریق کاشت نهال انجام می گیرد.

عبدالباسط پاکزاد افزود: از هفته آینده مالچ پاشی و نهالکاری در ۳ هزار هکتار از کانون های بحرانی این استان آغاز می شود.

وی اظهار داشت: هر هکتار مالچ پاشی به ۱۰ تا ۱۲ تن مالچ نیاز دارد.

پاکزاد هدف از مالچ پاشی بر شن های روان را جلوگیری از گرد و غبار، حرکت شن های روان و تبخیر آب از خاک عنوان کرد.

به گفته وی از دهه ۴۰ تا کنون در کل استان سیستان و بلوچستان ۳۳ هزار هکتار مالچ پاشی صورت گرفته است.

پاکزاد کل مساحت این استان را ۱۸.۷ میلیون هکتار عنوان و تصریح کرد: ۵ میلیون هکتار از این سطح را بیابان، ۱۰.۵ میلیون هکتار مراتع و ۱.۴ میلیون اراضی جنگلی تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: از ۵ میلیون هکتار اراضی بیابانی استان سیستان و بلوچستان ۱.۲ میلیون هکتار آن کانون های بحرانی ریزگردها و شن های روان در ۲۷ منطقه این استان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان، سرانه بیابان در جهان را ۳ دهم به ازای هر نفر عنوان کرد و گفت: سرانه بیابان برای هر نفر در این استان ۲.۳ هکتار است که نشان دهنده ضرورت انجام فعالیت های بیابانزدایی است.

وی اذعان داشت: استان سیستان و بلوچستان در بخش خشک و نیمه خشک کشور قرار دارد و میانگین بارندگی در آن به ۱۱۰ میلی متر در سال می رسد.

پاکزاد بهترین درمان کاهش ریزگردها در این استان را توسعه پوشش گیاهی، جلوگیری از تخریب جنگل و مرتع و مسدود کردن جاده های غیر مجاز دانست و گفت: احیای پوشش گیاهی در این استان به مشارکت ملی نیاز دارد.

کد N2061551

وبگردی