آفتاب

باید شبکه‌ای از روابط با کشورهایی که با ایران و سوریه توافق نظر دارند، ایجاد کنیم

باید شبکه‌ای از روابط با کشورهایی که با ایران و سوریه توافق نظر دارند، ایجاد کنیم

رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با رئیس کمیسیون امنیت ملی و روابط خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که روابط تهران و دمشق از همان ابتدا براساس اصول و احترام به خواسته‌های ملت در تعیین سرنوشت خود و بدون دخالت‌های خارجی ایجاد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و روابط خارجی ایران در رابطه با روابط استراتژیک میان ایران و سوریه که از دهه‌ها پیش میان دو کشور ایجاد شده است بحث و تبادل نظر کردند. در این دیدار در رابطه با عزم و تلاش دو کشور برای گسترش این روابط به خصوص در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی بحث و گفت‌وگو شد.

بشار اسد در این دیدار تاکید کرد: روابط تهران و دمشق از همان ابتدا براساس اصول و احترام به خواسته‌های ملت در تعیین سرنوشت خود و بدون دخالت‌های خارجی ایجاد شد و این روش در تثبیت استقلال دو کشور تاثیر داشته است. باید با تکیه بر این روابط شبکه بزرگتری از روابط به خصوص با کشورهایی که با ایران و سوریه توافق نظر دارند ایجاد کنیم.

از سوی دیگر، حشمت‌الله فلاحت پیشه تاکید کرد: ارث فرهنگی اصیل و ریشه‌داری که دو ملت ایران و سوریه از آن برخودار هستند یک زمینه قوی و محکم برای مقابله با برخی کشورها ایجاد کرد؛ کشورهایی که سیاست‌های غیر اخلاقی و در تضاد با قوانین بین‌المللی در پیش گرفتند و از تروریسم به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف خود استفاده کردند و یا تحریم‌هایی علیه کشورهایی که مخالف آنها هستند وضع کردند.

براساس این گزارش، فلاحت‌پیشه و بشار اسد در رابطه با بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و ضرورت همکاری میان دو کشور توافق نظر داشتند.

در این راستا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با حموده صباغ، رئیس پارلمان سوریه نیز دیدار و دو طرف در رابطه با تقویت روابط میان دو کشور تاکید کردند.

رئیس پارلمان سوریه با اشاره به اینکه امیدوارم روابط پارلمانی میان دو کشور عمیق‌تر شود، افزود: ایران شریک اصلی سوریه در مقاومت و پیروزی است و دشمنان ایران و سوریه همچنان در تلاش هستند تا از طریق توطئه‌ها در دو کشور دوست بی‌ثباتی ایجاد کنند، دو کشوری که در کنار هم مبارزه می کنند.

فلاحت‌پیشه نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت بالا بردن سطح همکاری و هماهنگی میان مجالس دو کشور به منظور گسترش روابط پارلمانی و توافقات راهبردی، پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک میان مجالس دو کشور به منظور تحقق این اهداف را داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران در ادامه با تاکید بر اینکه ایران به حمایت های خود از سوریه تا تحقق پیروزی نهایی بر تروریسم و حامیان آن ادامه خواهد داد، گفت: بسیاری از کشورها و سازمان‌ها که علیه سوریه توطئه کردند دچار ناامیدی شدند و پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نگرانی آنها بیشتر شد.

وی افزود: مشکلات و چالش‌های داخلی و بین‌المللی که آمریکا با آنها مواجه است نشان دهنده افول سلطه‌گری آنها و شکست تروریسم مورد حمایت آمریکا است.

براساس این گزارش در دیدار فلاحت پیشه با حمده صباغ برخی از نمایندگان پارلمان سوریه و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق حضور داشتند.

حشمت الله فلاحت پیشه با ولید معلم، معاون نخست وزیر سوریه و وزیر خارجه این کشور نیز دیدار و دو طرف در رابطه با گسترش و تقویت روابط میان دو کشور از جمله روابط پارلمانی بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار همچنین در رابطه با آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه و منطقه و پیروزی های مداومی که ارتش سوریه و هم پیمانان آن در جنگ با تروریسم محقق می کند، بحث و گفت‌وگو شد.

در این دیدار برخی از مسئولان سوری و سفیر ایران در دمشق حضور داشتند.

فلاحت پیشه همچنین در گفت وگو با روزنامه نگاران تاکید کرد که ایران اجازه نخواهد داد که هیچ کشور و یا قدرتی به محور مقاومت آسیب برساند و ایران از وحدت و حاکمیت سوریه حمایت می کند.

انتهای پیام

مترجم: سبحان ثقفی‌نیا
دبیر: فاطمه ابوطالبی

کد N2061430

وبگردی