آفتاب

یک کارشناس مسائل بین‌الملل: حداقل انتظارمان از لهستان این بود که از پشت خنجر نزنند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل: حداقل انتظارمان از لهستان این بود که از پشت خنجر نزنند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این که مثل ریاض، واشنگتن و تل آویو همواره از هر فرصتی استفاده می‌کند تا علیه ایران اقدامی انجام دهد، گفت:‌ با روی کار آمدن حزب‌ها و گرایش‌های نژادپرستانه در بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا مواجه هستیم و این باعث شده که اتحادیه اروپا تا حدودی یک‌دستی خودش را از دست بدهد.

سید صدرالدین موسوی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از تحلیل فضای بین‌المللی برای برگزاری اجلاس ضد ایرانی در لهستان اظهار کرد: یک اصل را باید همیشه به خاطر داشته باشیم، این‌که صحنه بین‌الملل یک صحنه اخلاقی نیست، بلکه صحنه تضاد منافع است، اگر این اصل را در مراودات‌مان در نظر بگیریم، فکر می‌کنم تحلیل تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تا حدود زیادی راحت‌تر خواهد بود، دوم این‌که ما در دوران ترامپ با منازعات فرا آتلانتیکی روبه‌رو هستیم یعنی از طرفی شاهد یک نوع ناسیونالیسمی که تا حدود زیادی تنه به تنه افراطی‌گری و شوونیسم می‌زند در آمریکا هستیم و آمریکا به این سمت پیش می‌رود، از طرف دیگر در نتیجه این تحول در آمریکا، شاهد ظهورجریان‌های نژادپرست در بخش‌هایی از اروپا هستیم .
وی تصریح کرد: شعار ترامپ یعنی همان America first باعث شده که منازعات بسیاری را به دنبال داشته باشد، از جمله این‌که ما در دوران جنگ سرد مجموعه‌ای به نام ناتو داشتیم که آمریکا در آن نقش عمده‌ای دارد، اما America first ترامپ باعث شده حتی در درون ناتو با اختلاف روبه‌ رو شویم یعنی آمریکا در ناتو هم حاضر نیست برای امنیت اروپا هزینه کند و از این جهت اروپایی‌ها را تحت فشار قرار داده است.

موسوی در ادامه ابراز کرد: تحول دیگری که اتفاق افتاده این است که، دیگر آن یک‌دستی پیشین اتحادیه اروپا را شاهد نیستیم نمونه آن هم مساله برگزیت بود، برگزیت اوج مساله منازعات درون اتحادیه اروپا بود .همچنین در کنار روی کار آمدن ترامپ، ما با روی کار آمدن حزب‌ها و گرایش‌های نژادپرستانه در بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا مواجه هستیم و این باعث شده که اتحادیه اروپا تا حدودی یک‌دستی خودش را از دست بدهد، اگرچه آلمان و بعضی اعضای دیگر تلاش می‌کنند این وحدت حفظ شود.
وی افزود: همان‌طور که ترامپ در یکی از سفرهای خود به حوزه خلیج فارس موجب اختلاف میان قطر و عربستان سعودی شد و نهایتا شکافی در شورای همکاری خلیج فارس ایجاد کرد و این اقدام در چارچوب America first تعریف می‌شود که او در سفرهای منطقه‌ای خود قراردادهای میلیاردی منعقد کرده اما حاضر نیست همان‌طور که خود اعلام داشته برای متحدین خود هزینه کند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین گفت: آن چیزی که در صحنه سیاسی اتفاق افتاده، این است که ایران پس از روی کار آمدن ترامپ با مشکلات جدی در زمینه رابطه‌اش با ایالات متحده و تغییراتی که در دولت آمریکا به وجود ‌آمده، مواجه است. ترامپ مهره‌هایی از جمله بولتون و پمپئو را در کنار خود قرار داده که با او هم‌راستا باشند درواقع بیش‌ترین تغییرات در دولت‌های آمریکا را در دوره ترامپ شاهد بودیم. بولتون چهره معروفی است که در میتینگ‌های بعضی از گروه‌های ضد ایران شرکت می‌کرد.
موسوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد: از سوی دیگر روابط ما با عربستان متاسفانه روابط نه تنها خوبی نیست، بلکه خصمانه شده است، همچنین رابطه ما با اسرائیل هم مشخص است، رابطه دوستانه‌ای نبوده و نیست. در نتیجه مثلث ریاض، واشنگتن و تل آویو از هر فرصتی استفاده می‌کند تا علیه ایران اقدامی انجام دهد.
وی با بیان این‌که در اروپا چنین میتینگ‌هایی با هدف تحت فشار قرار دادن ایران برگزار می‌شود ‌آن هم در شرایطی که اتحادیه اروپا مصر است تا سازوکار مالی را اجرایی کند، گفت:‌ به نظر می‌رسد آمریکا در سر سودای این را دارد تا ترک‌هایی را که با برگزیت در اتحادیه اروپا شروع شد، به گسل‌ تبدیل کند. باعث تاسف است که کشوری مثل لهستان اجازه می‌دهد تا چنین اجلاسی در این زمان در آن کشور برگزار شود.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان اظهار کرد: همان طور که وزیر امور خارجه کشورمان توئیتی داشت که در طول جنگ جهانی، ایران به لهستانی‌ها پناه داده و مأمنی برای لهستانی‌ها بوده است، درست است که ما انتظار جبران نداریم، اما حداقل انتظار ما این بود که از پشت خنجر نزنند.   فکر می‌کنم این مثلث دست به کار شده‌ و از هر فرصتی استفاده می‌کند، هم به لحاظ تاکتیکی و هم از منظر استراتژیک.

انتهای پیام


خبرنگار: فاطمه خوش‌نیت
دبیر: فاطمه ابوطالبی

کد N2061228

وبگردی