آفتاب

شرکت بازار متشکل معاملات ارز تاسیس شد

شرکت بازار متشکل معاملات ارز تاسیس شد

تهران- ایرنا- بانک مرکزی از تشکیل «شرکت بازار متشکل معاملات ارز» با هدف انجام معاملات نقدی ارز و دیگر روش های معاملات ارزی با همکاری شبکه بانکی کشور، فرابورس و صرافی ها خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از بانک مرکزی، جلسه مجمع موسس شرکت بازار متشکل معاملات ارز عصر دوشنبه (24 دی) برگزار و در این جلسه راهکارهای عملاتی کردن بازار ارز بحث و بررسی شد.
در این جلسه مجمع موسس درباره ترکیب سهام موسسان، سرمایه شرکت، اساسنامه و فرایندها و مکانیزم های عملیاتی کردن بازار متشکل معاملات ارزی، مباحث فنی و ساختاری نیز بحث کردند.
همچنین در این جلسه مجمع موسس بر گسترش بازار متشکل معاملات ارز و مدیریت خود انتظام منطبق با دستورالعمل های بانک مرکزی تاکید کردند.
پیش از این اعلام شده بود بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار «بازار متشکل معاملات ارزی» برای ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا، تشکیل خواهد شد تا ارزها در آن به صورت نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی مورد معامله شود.
ساختار این بازار، براساس مطالعات و بررسی های انجام شده در بانک مرکزی و جلسات کارشناسی با بانک ها و صرافی ها تهیه و مجمع موسس این شرکت، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در تاریخ ١٨ دی ماه آغاز به کار کرده است.
مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده که در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راه اندازی و سایر روش های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می یابد.
بازار کارگزار محور بوده و عملیات مدیریت بازار توسط تشکلی خود انتظام انجام شده و بر اساس دستور العمل های مصوب بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد.
همچنین سیستم سفارشات و معاملات(Order Driven) مبتنی بر سفارش خواهد بود .
بر اساس ارزیابی های فنی، سامانه معاملات ICE که یکی از زیرساخت های استاندارد در چارچوب های معاملاتی است جهت استفاده به عنوان زیر ساخت معاملاتی تعیین گردیده و زیرساخت سخت افزاری نیز انتخاب و نهایی شده است.
در جلسه مجمع موسس شرکت بازار متشکل معاملات ارز رئیس کانون بانک های خصوصی، نماینده شورای هماهنگی بانکهای دولتی، دبیرکل کانون صرافان ایرانیان، نماینده شرکت فرابورس ایران و نماینده شرکت ملی انفورماتیک، نمایندگان حوزه های ارزی، نظارت و حقوقی بانک مرکزی حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، هجدهم دی ماه شورای پول و اعتبار «مقررات مربوط به بازار متشکل معاملات ارزی » را تصویب کرد؛ بر اساس این مصوبه به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا، «بازار متشکل معاملات ارزی» تشکیل می‌شود تا ارزها در آن بصورت نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند.
اقتصام**9132*2025
کد N2061092

وبگردی